Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Marc skrivet 27 maj 2007, 19:57:29 PM

Titel: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: Marc skrivet 27 maj 2007, 19:57:29 PM
Tvekade ett tag att lägga ut dessa bilder, men efter idag retar det mig mer än någonsin.
Många av Stockholmsföratagen, seriösa, duktiga tvingas att göra sig av med fina bussar pga miljözon, tvingas köpa bussar som passar in i stan med tanke på längden. Men varför egentligen kan man undra, när det lik förb-t ser ut så här...
Bilderna är alla maskerade, för jag vill absolut inte hänga något företag på galgen här. Vill bara belysa problemet, för i dagarna är det högst påtagligt!

(http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNHSDNMPFQIOE4&storlek=)
Vi börjar väl på Slottsbacken, jag ser något misstänkt där borta!

(http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNHSDNMRDOESE0&storlek=)
Fin buss, men lite gammal!

(http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNHSDNNQINORM0&storlek=)
En lång fin buss.
Så lång att om den står tvärs över Slottsbacken, så spärrar den hela vägen! Jag vet det...tillsammans med 20 kollegor bevittnade vi detta i 15 minuter idag.
Föraren på bilden har inte med bussen att göra, utan är en eldsjäl som hjälpte "långeman" loss.

(http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNHSDNNOKQCNL8&storlek=)
Men titta en lång buss till! (abonnerad)

/Marc
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: bjalle skrivet 27 maj 2007, 20:04:12 PM
Trevliga vardagsbilder
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: Milan skrivet 27 maj 2007, 20:06:14 PM
Citat från: Marc skrivet 27 maj 2007, 19:57:29 PM
Tvekade ett tag att lägga ut dessa bilder, men efter idag retar det mig mer än någonsin.
Många av Stockholmsföratagen, seriösa, duktiga tvingas att göra sig av med fina bussar pga miljözon, tvingas köpa bussar som passar in i stan med tanke på längden. Men varför egentligen kan man undra, när det lik förb-t ser ut så här...
Bilderna är alla maskerade, för jag vill absolut inte hänga något företag på galgen här. Vill bara belysa problemet, för i dagarna är det högst påtagligt!

(http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNHSDNMPFQIOE4&storlek=)
Vi börjar väl på Slottsbacken, jag ser något misstänkt där borta!

(http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNHSDNMRDOESE0&storlek=)
Fin buss, men lite gammal!

(http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNHSDNNQINORM0&storlek=)
En lång fin buss.
Så lång att om den står tvärs över Slottsbacken, så spärrar den hela vägen! Jag vet det...tillsammans med 20 kollegor bevittnade vi detta i 15 minuter idag.
Föraren på bilden har inte med bussen att göra, utan är en eldsjäl som hjälpte "långeman" loss.

(http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNHSDNNOKQCNL8&storlek=)
Men titta en lång buss till! (abonnerad)

/Marc



Hmm, jag förstår inte riktigt innebörden.. Menar du att bussarna är i vägen eller liknande?

//Milan
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: Viktor skrivet 27 maj 2007, 20:11:49 PM
Citat från: Marc skrivet 27 maj 2007, 19:57:29 PM
Tvekade ett tag att lägga ut dessa bilder, men efter idag retar det mig mer än någonsin.
Många av Stockholmsföratagen, seriösa, duktiga tvingas att göra sig av med fina bussar pga miljözon, tvingas köpa bussar som passar in i stan med tanke på längden. Men varför egentligen kan man undra, när det lik förb-t ser ut så här...
Bilderna är alla maskerade, för jag vill absolut inte hänga något företag på galgen här. Vill bara belysa problemet, för i dagarna är det högst påtagligt!

(http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNHSDNMPFQIOE4&storlek=)
Vi börjar väl på Slottsbacken, jag ser något misstänkt där borta!

(http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNHSDNMRDOESE0&storlek=)
Fin buss, men lite gammal!

(http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNHSDNNQINORM0&storlek=)
En lång fin buss.
Så lång att om den står tvärs över Slottsbacken, så spärrar den hela vägen! Jag vet det...tillsammans med 20 kollegor bevittnade vi detta i 15 minuter idag.
Föraren på bilden har inte med bussen att göra, utan är en eldsjäl som hjälpte "långeman" loss.

(http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNHSDNNOKQCNL8&storlek=)
Men titta en lång buss till! (abonnerad)

/Marc



Vad har Jlt bussen för reg nr?
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: bjalle skrivet 27 maj 2007, 20:13:36 PM
eftersom han inte vill hänga ut nåt bolag så tror jag inte han anger det här
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: Johan B skrivet 27 maj 2007, 20:25:41 PM
Citat från: Milan skrivet 27 maj 2007, 20:06:14 PM

Hmm, jag förstår inte riktigt innebörden.. Menar du att bussarna är i vägen eller liknande?

//Milan

Stockholm city = max 14-metersbussar. Eller är det 13,7m? Vilket som, 15m ej tillåtet utan dispens, om ens sådan delas ut? Lite fånigt kan tyckas, dessutom dumt när Mercedes och Setra har förlängt från strax under 14m till strax över i längsta Tourismon och Comfort Class 417 GT-HD. Dessa är alltså bannlysta även de om man ska vara centimeterpetig då? Synd med tanke på det praktiska formatet.
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2007, 21:47:21 PM
CitatStockholm city = max 14-metersbussar. Eller är det 13,7m? Vilket som, 15m ej tillåtet utan dispens, om ens sådan delas ut?

Det är 13,99 meter som gäller i Stockholm. Generell dispens att köra längre bussar finns för vissa leder. Annars skulle man t ex inte få köra 15-metersbussar till eller från Cityterminalen.
Vid Slottsbacken torde man inte kunna få sådan dispens. Märkligt att det är ett par av de bolag som kör för SL som tycks tumma på reglerna. Också.
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: LinusG skrivet 28 maj 2007, 13:31:02 PM
Som någon sa så kan man få Dispens.. 
När vi var ner till Göteborg nu i samband med Göteborgsvarvet kollade vi upp det där. Och för ålder kan du få dispens men enligt den kvinnan på gatukontoret där så gick det inte att få dispens för Längden på fordonet?!?

Konstigt..  För vi hade en av våra -04 bussar med men den fick inte köra eftersom den är 15 meter..

//Linus
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 28 maj 2007, 13:37:11 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2007, 21:47:21 PM
Det är 13,99 meter som gäller i Stockholm. Generell dispens att köra längre bussar finns för vissa leder. Annars skulle man t ex inte få köra 15-metersbussar till eller från Cityterminalen.
Vid Slottsbacken torde man inte kunna få sådan dispens. Märkligt att det är ett par av de bolag som kör för SL som tycks tumma på reglerna. Också.



Är det så att vissa helt enkelt tolkar det som att om bussen bara har SL-lack så kan man göra vad man vill i Stockholm?
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 28 maj 2007, 13:40:05 PM
Lite intressant där med en megaliner vid slottet?!?
Förövrigt Setras 417 GT-HD som standard är 14.05 lång men kan dock fås korrigerad till 13.99.
Evo-buss har tagit fram en form där de gjuter en ny "frontläpp" samt justerar kofångaren bak
så att den når godkännt mått.
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2007, 13:44:34 PM
CitatKonstigt..  För vi hade en av våra -04 bussar med men den fick inte köra eftersom den är 15 meter..

När infördes längdbegränsning i Göteborg? Det har i varje fall inte funnits förut.
Däremot har man kunnat få dispens för miljözoner. Även om det är svårt i Göteborg. Om man inte kör för Västtrafik vill säga.
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 28 maj 2007, 13:56:41 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 maj 2007, 13:51:57 PM
Längden i Stockholms stad är generellt 12 meter, treaxliga bussar med styrbar tredje axel tillåts vara 13,99 m (inkl ev skidbox).


Ska man alltså tolka detta som att vissa bussar skulle vara förbjudna på gatorna om de har skidbox men om man tar bort skidboxen så går det plötsligt bra att köra med den?
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: LinusG skrivet 28 maj 2007, 14:11:40 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2007, 13:44:34 PM
När infördes längdbegränsning i Göteborg? Det har i varje fall inte funnits förut.
Däremot har man kunnat få dispens för miljözoner. Även om det är svårt i Göteborg. Om man inte kör för Västtrafik vill säga.


Ingen aning när den lagen kom till men kvinnan på gatukontoret där borde ju veta tycker jag..
Men vi kanske bara missuppfattade varandra i den frågan då..

//Linus
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 28 maj 2007, 14:36:36 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 maj 2007, 13:56:41 PM

Ska man alltså tolka detta som att vissa bussar skulle vara förbjudna på gatorna om de har skidbox men om man tar bort skidboxen så går det plötsligt bra att köra med den?

Ja, precis så är det faktiskt.
Måttet på bussen som alltså inte får överstiga 13,99 meter förutsatt att det är en "boggiebuss" med motsvängande bak/stödaxel eller 12m om det är en tvåaxlig buss eller en buss med stela bakaxlar räknas från den del av bussen som är längst fram (inkl. "bockhorn") till bakersta delen av densamma inkl. ev. skidbox...
//Fredrik
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: Johan B skrivet 28 maj 2007, 15:23:31 PM
Citat från: Peter Elmheden skrivet 28 maj 2007, 13:40:05 PM
Lite intressant där med en megaliner vid slottet?!?
Förövrigt Setras 417 GT-HD som standard är 14.05 lång men kan dock fås korrigerad till 13.99.
Evo-buss har tagit fram en form där de gjuter en ny "frontläpp" samt justerar kofångaren bak
så att den når godkännt mått.

Intressant, detta kände jag inte till. Smart sätt av tillverkaren att komma tillrätta med problemet. Ser man någon större skillnad mellan en 13,99 och en 14,05 eller krävs det ett tränat öga? Vet du vilka som är vanligast i Sverige, fullängdsvarianten eller den förkortade? Ruvar någon på bilder, lägg gärna upp så man kan jämföra.
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: Ersa skrivet 28 maj 2007, 19:10:28 PM
Citat från: Marc skrivet 27 maj 2007, 19:57:29 PM
En lång fin buss.
Så lång att om den står tvärs över Slottsbacken, så spärrar den hela vägen! Jag vet det...tillsammans med 20 kollegor bevittnade vi detta i 15 minuter idag.
Föraren på bilden har inte med bussen att göra, utan är en eldsjäl som hjälpte "långeman" loss.

Ägaren av denna synnerliga bekanta röda långa buss utan styrbar boogie, som inte heller jag tänker hänga ut ägare/regnr på, (även om många nog kan gissa) lär vara fullt medvetna om lagar och regler. Denna lär inte gå på någon "SL-dispens" då den trots röd färg inte direkt går på linjetrafik i innerstaden. Cityterminalen är det mest centrala denna vagn passar på. Bakläxa för denne depåchef.

Dessutom är bussen 10 år gammal detta år. Där rök även miljözonens krav...
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: Nico skrivet 28 maj 2007, 19:19:49 PM
Kruxet är väl att väldigt många depåchefer, vagnutsättare m.fl. kallt räknar med att de som ska beivra detta (tror de kallas för polisen, men jag är inte säker då det var så länge sedan jag såg någon) inte har tid, lust eller ork till detta alternativt att de i många fall nog inte heller själva känner till det. Om jag inte missminner mig så är väl detta med fordonslängd även något som främst återfinns i den lokala ordnings- respektive trafikstadgan? Kan nog bli lite si och så med efterlevnad då dessa regler även varierar mellan kommunerna medan de lokala vaktdistrikten ofta överlappar flera kommuner samtidigt.
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 28 maj 2007, 20:06:05 PM
Citat från: Johan B skrivet 28 maj 2007, 15:23:31 PM
Intressant, detta kände jag inte till. Smart sätt av tillverkaren att komma tillrätta med problemet. Ser man någon större skillnad mellan en 13,99 och en 14,05 eller krävs det ett tränat öga? Vet du vilka som är vanligast i Sverige, fullängdsvarianten eller den förkortade? Ruvar någon på bilder, lägg gärna upp så man kan jämföra.

Nej syns ingen större skillnad, vi pratar 6cm.
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: psy skrivet 28 maj 2007, 20:06:47 PM
Det är riktigt skittrist med oseriösa kollegor som fullständigt skiter i regler om miljözon och fordonslängd. Det kostar i runda slänga runt 70 000:- att eftermontera partickelfilter och katalysator för att få köra i miljözon med en buss som annars är för gammal. (Från årskiftet i år försvann den möjligheten, så nu är det bara ålder man går på)

Låt säga att bussägare A lägger ner pengar på att köra lagligt i Stockholm, Göteborg, Malmö och Lund. När bussägare A ska sätta pris på sina resor måste han naturligtvis ta ut kostnaden för detta av kunden. Bussägare B skiter i regler och räknar kallt med att det är låg risk att få böter. När bussägare B sätter pris på sina resor är han billigare än A. Kunden som ska åka buss har ingen aning om detta alls, eller skiter i vilket, och väljer att åka med B.

Det finns väldigt många oseriösa tomtar av typen B i vårt land, och det förstör för alla andra som är seriösa.
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: Jo skrivet 28 maj 2007, 20:42:33 PM
När det gäller längden kan man ju tänka sig att det är lämpligt att beivra detta i samband med att längden skapar trafikolyckor och/eller trafikproblem. Finns ju egentligen ingen anledning att för polisen att ge sig ut och kolla längdreglerna om de som kör gör det utan att orsaka problem för andra men om en sådan buss är inblandad i en olycka eller blockerar vägen pga. längden är det ju bara bra att ta fram bötesblocket. (Jo jag vet att lagar är till för att följas men ibland skadar inte lite smidighet heller)

När det gäller miljözoner kan man ju fråga sig varför inte det gäller privatbillister också. Det enklaste kanske vore att i samband med trängselavgiften också ta ut en miljöavgift så att de bolag som ofta kör i Stockholm sparar in kostnaden för bussar med bättre miljöegenskaper medan de som kör någon enstaka gång om året istället fåre betala för att skita ner.
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: Nicklas K skrivet 28 maj 2007, 21:16:42 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 maj 2007, 13:51:57 PM
Längden i Stockholms stad är generellt 12 meter, treaxliga bussar med styrbar tredje axel tillåts vara 13,99 m (inkl ev skidbox).

//Lars

Intressant... Innebär detta att 2 axliga bussar inte får vara längre än 12 meter ?
Mvh Nicklas K
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: Nicklas K skrivet 28 maj 2007, 21:55:21 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 maj 2007, 21:44:25 PM
Svar Ja!

Tidigare (innan 1991) hade SJ (och sedermera Swebus) dispens för ett antal fordonsindivider som var 13-13,7 meter att i samband med snabb-och veckoslutstrafiken köra vissa gatusträckor trots detta, något sådant finns inte idag.

//Lars

Ok. Så alltså om vi (Sb Hkl) ska köra inne i Sthlm med 5440 (Vo B12M 8700 ,2 axl, 13,55 meter) så måste vi söka dispens....
Tack för upplysningen !  :)
Mvh Nicklas K
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: Ersa skrivet 28 maj 2007, 22:37:57 PM
Citat från: Nicklas K skrivet 28 maj 2007, 21:55:21 PM
Ok. Så alltså om vi (Sb Hkl) ska köra inne i Sthlm med 5440 (Vo B12M 8700 ,2 axl, 13,55 meter) så måste vi söka dispens....
Tack för upplysningen !  :)
Mvh Nicklas K

Ni bör även skaffa ett rött miljözonsklistermärke i rutan.
Titel: SV: Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)
Skrivet av: Nicklas K skrivet 28 maj 2007, 22:46:41 PM
Miljözonsmärke finnes...... Vi får försöka att kapa bussen lite bara....  ;)