Bussar i Uppsala i maj 1990, del 6

Startat av Staffan Sävenfjord, 05 november 2010, 12:16:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så avslutar jag då serien från Uppsala för den här gången. Men lugn: redan i juni återvänder jag till brottsplatsen.









Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Tack för fina bilder. Inte ofta man får se bilder på Böderna Larsson bussar.

Kan du tänkas ha en bild på den bussen som körde till Jumkil?

mvh Stefan P

KG

Stort tack för en mycket trevlig bildserie!!

Tommy H

Hur kommer det sig att Van Hool:erna i Uppland inte hade någon destinationsskylt som deras två månader yngre syskon (2122-2137) i Östergötland hade?
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Ersa

Om man fick köra VanHool-ledvagn på 809 idag, vore man nöjd! :D
Hela tre bilder på bussar med den saknade ljuskombinationen "2+1" dessutom. Dvs två tända halvljus på höger sida, samt ett på vänster.

Christian Ljunggren

Citat från: Tommy P skrivet 05 november 2010, 23:29:40 PM
Hur kommer det sig att Van Hool:erna i Uppland inte hade någon destinationsskylt som deras två månader yngre syskon (2122-2137) i Östergötland hade?


Vid den tiden hade de olika Bussregionerna inom SJ ganska stort eget
inflytande på olika utrustning vid nybeställningar.
Det förklarar antagligen de skillnader i skyltskåpen, som du här beskriver.
I hela den serien 2100-2137, så skilde det mellan regionerna på just detta, samt även på däcktyp/dimension på ledens axel.
De flesta hade 13R22,5, medan Norrköpings hade 12R22,5.

/Christian

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 05 november 2010, 23:42:41 PM
Om man fick köra VanHool-ledvagn på 809 idag, vore man nöjd! :D
Hela tre bilder på bussar med den saknade ljuskombinationen "2+1" dessutom. Dvs två tända halvljus på höger sida, samt ett på vänster.


Du är lite för ung för att vara med på den gamla goda tiden ..  :)  Van Hool var alltid trevliga särskilt med en Scania snurra  ;D och 3 halvljus  var inte fel heller tyvärr försvann det om jag minns rätt ca 1985-86 ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 06 november 2010, 19:31:46 PM
Du är lite för ung för att vara med på den gamla goda tiden ..  :)  Van Hool var alltid trevliga särskilt med en Scania snurra  ;D och 3 halvljus  var inte fel heller tyvärr försvann det om jag minns rätt ca 1985-86 ..

Jag är lite ung, ja. Men några år i Roslagen gav mig stor körvana av både H22 samt VanHool Alizée i trevlig linjetrafik innan ålderkraven hann ifatt även där omkring 2004-05. Numera kör jag ju gärna gamla bussar för SvOF och SSS.
2+1-halvljus är vad jag läst tillåtet att använda än idag om bussen är registrerad som tung buss samt av årsmodell 1984 eller äldre. :)