SL-bussar i Stockholm i oktober 1989, del 3

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 september 2010, 17:36:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Bussar som lackerats om i SL86 börjar bli allt vanligare på gatorna.


Fast ännu rullar många oxblodsröda kvar.


Även innerstadsvarianten H2 har börjat lackas om.


Liksom innerstadsvarianten H11.


SL har börjat köra vissa avgångar på linje 810 i egen regi. Denna H58 och en systervagn hade lite högre standard och användes sedan som övningsbuss under dagarna. Följaktligen var det instruktörerna som körde dessa avgångar.


Den här bussen hamnade sedan hos Fridströms i Rimbo.


Även en och annan H59 rullade kvar i trafik. Oxblodsröda förstås. Som jag minns var det bara några H59-or på Lidingö som fick SL86.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Lundén

Som vanligt när det är Skanstull eller annat med 800-linjer så är nostalgifaktorn hög. Du får fortsätta o visa sådana bilder hur länge du vill :)
// Anders

Karsten

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 september 2010, 17:36:01 PM
Även innerstadsvarianten H2 har börjat lackas om.





Åh, plattformsvagnen 6493! Denna var silverlackerad ett tag (innan bilden togs måste det vara), och det var alltid lite extra spännande för mellanstadieKarsten när denna dök upp på 62:an.

Peter Rost

Behöll den "plattformen" bak även efter omlackering?

/Peter

Karsten

Citat från: Peter Rost skrivet 20 september 2010, 21:54:25 PM
Behöll den "plattformen" bak även efter omlackering?

/Peter


Jodå, den gick fram till slutet. En av få 64-vagnar som inte fick "54-infosystemet", 6484 och 6490-6493 klarade sig på så vis undan 54:an på 90-talet.

K R

Hej!

6493 var även den enda H2 som hade svarta midjelister, dessa fanns f ö redan på vagnen som "olackerad".
Svarta midjelister var annars förekommande på Tyresövagnar av typerna H1, H3 och H22 som fick SL86-lackering.

mvh K R

Danne B.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2010, 21:53:30 PM
Petimeterkommentar ;)

Bussen var inte lackerad silver, den var olackerad och därav silverfärgad  ;D
På samma sätt som Ajokkibussarna till Tappström.
6493 blev väl röd nån gång 1987 om mitt minne inte sviker mig, hon avvek ju även genom en annan inredning i bakre delen

Ingen som har en bild på den hur den såg ut innan den blev röd?

//Danne


Janne Rickman

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2010, 21:53:30 PM
Petimeterkommentar ;)

Bussen var inte lackerad silver, den var olackerad och därav silverfärgad  ;D
På samma sätt som Ajokkibussarna till Tappström.
6493 blev väl röd nån gång 1987 om mitt minne inte sviker mig, hon avvek ju även genom en annan inredning i bakre delen

Bussen gick i Uppsala våren 1988, då var den inte lackad röd.

/Janne