SL H1:or (Volvo B58 / Säffle) i olika utföranden

Startat av Mikael T Nilsson, 15 augusti 2010, 10:37:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer ett bildsvep över H1:or i lite olika utförande hos SL. H1 = Volvo B58 / Säffle, årsm. 1975-79.

Följande inv.nr. fanns: 5126-5210, 5311-5330, 5429-5448, 5612-5681, under olika tidsperioder fördelade på depåerna/trafikområdena: Södertälje, Botkyrka, Tyresö, Handen, Ribby,Ösmo, Björknäs, Hornsberg, Bromma, Råsta, Åkerby/Täby, Vaxholm och Norrtälje.

Den första bilden visar en av SL Södertäljes äldre H1:or, förmodligen i originalutförande.



H1 5435 levererades enligt mina anteckningar ursprungligen till Åkerby, nuvarande Täby, men omplacerades senare till Råsta. 1993 flyttades bussen tillbaka till Täby. Den lackerades om till SL86-design från SL67 (oxblodsrött) under slutet av 80-talet.

Här ser vi bussen på lokallinje 660 i Vallentuna som var den enda 66X-linjen som SL själv var trafikutövare för. Övriga trafikutövare var vid fototillfället  Linjebuss och Kårsta Buss och Taxi. Numera är det Arriva som trafikerar 66X-linjerna, inklusive 660.



1992 var linje 522 i Sollentuna en ren högtrafiklinje. Linjen utgick då ifrån Sollentuna stn västra. Här ser vi en av Råstas "nyare" H1:or i 56xx-serien. Notera att bussen har helröda dörrar. Ursprunglingen hade 56xx-vagnarna vit maskering kring fönstren på dörrarna. Bussen fotograferades den 17 augusti, Bussmickes födelsedag? 



Slutligen en annan av Råstas H1:or i den senare serien. Denna vagn fick behålla den vita maskeringen kring fönstren på dörrarna.

Högtrafiklinje 510 finns inte längre kvar. Ursprungligen trafikerade linjen sträckan Solna stn-Vretens ind.omr. Men 1985 förlängdes linjen till Brommaplan och Djursholms torg. Senare kortades linjen av från Djursholms torg till Djursholms Ösby stn. På bilden inväntar bussen avgångstid och framkörning från Djursholms Ösby stn.

Notera sidoskylten. Tyvärr används inte dessa längre då behov inte finns eftersom man numera skyltar automatiskt även på sidan.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

christian berg

Tack för dessa intressanta bilder! Det fanns också 10 st H1:or som levererades redan 1975 till Hornsberg. Dessa 5056-65 fanns sedan främst i Råsta, men 5063 överlevde de andra och tjänstgjorde i  Norrtälje med en avslutande kort sejour i Hornsberg våren 1994 (tillsammans med bla. 5640 från bilderna ovan).

Med vänlig hälsning
Christian B

Ted Selander

Citat från: christian berg skrivet 15 augusti 2010, 10:51:11 AM
Tack för dessa intressanta bilder! Det fanns också 10 st H1:or som levererades redan 1975 till Hornsberg. Dessa 5056-65 fanns sedan främst i Råsta, men 5063 överlevde de andra och tjänstgjorde i  Norrtälje med en avslutande kort sejour i Hornsberg våren 1994 (tillsammans med bla. 5640 från bilderna ovan).

Med vänlig hälsning
Christian B

Jo minsann, det var i universalbussens tidevarv. Det var roligt (men litet läskigt) att peta in överväxeln på 54:an nerför Västerbron (det var 70 km/h där då). Det gällde att få hejd på ekipaget vid Högalidsgatan.

/Ted

Mikael T Nilsson

Citat från: christian berg skrivet 15 augusti 2010, 10:51:11 AM
Tack för dessa intressanta bilder! Det fanns också 10 st H1:or som levererades redan 1975 till Hornsberg. Dessa 5056-65 fanns sedan främst i Råsta, men 5063 överlevde de andra och tjänstgjorde i  Norrtälje med en avslutande kort sejour i Hornsberg våren 1994 (tillsammans med bla. 5640 från bilderna ovan).

Med vänlig hälsning
Christian B




Hej,

Kul att du uppskattade bilderna  :) Och tack för kompletterande uppgifter.Visst fanns det ytterligare tio H1:or i 50xx-serien. Jag glömde bort dessa. Bifogar en bild på en vagn ur denna serie. Minns att även 5206 var en av de sista H1:orna i Norrtälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson



Citat från: Ted S skrivet 15 augusti 2010, 11:05:06 AM
Jo minsann, det var i universalbussens tidevarv. Det var roligt (men litet läskigt) att peta in överväxeln på 54:an nerför Västerbron (det var 70 km/h där då). Det gällde att få hejd på ekipaget vid Högalidsgatan.

/Ted

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 augusti 2010, 11:09:28 AM
Ja det var ju inte lika kul att försöka växla ner i "Norrlänningen" i den farten....

Tyvärr? så byttes ZF lådorna så småningom ut mot 4 stegs Allison, antar att det gjordes i samtliga.

Ja, H1:orna kallades visst "Universalbussar". I ett nummer av SL:s personaltidning "Spårväg & Buss" från 1975 presenterades den första serien H1:or som "Universalbuss". Vagn 5060 på linje 637 visades på bild.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Rolle

Hade vi inte ett begrepp normbuss vid den tiden, universial hörde jag aldrig.

Fredrik Klint

Trevliga bilder på en då typisk förortsbuss i SL-land. Ytterliggare ett exemplar kom, nämligen 4961 som omlittererades från H58 till H1 efter ny kaross p.g.a. brand. Rent tekniskt var det fortfarande en H58 då den behöll den halvautomatiska växellådan. H1 hade helautomat, 5056-5060 fick halvautomat på senare tid och BORDE ha blivit omlittererade till H58.
Tror att 5061-5065 fick en annan helautomat (4-stegs?) efter hand plus att 5061, 5063 och 5065 försågs med skivdörrar.

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 augusti 2010, 16:50:39 PM
Trevliga bilder på en då typisk förortsbuss i SL-land. Ytterliggare ett exemplar kom, nämligen 4961 som omlittererades från H58 till H1 efter ny kaross p.g.a. brand. Rent tekniskt var det fortfarande en H58 då den behöll den halvautomatiska växellådan. H1 hade helautomat, 5056-5060 fick halvautomat på senare tid och BORDE ha blivit omlittererade till H58.
Tror att 5061-5065 fick en annan helautomat (4-stegs?) efter hand plus att 5061, 5063 och 5065 försågs med skivdörrar.

Roligt att du uppskattade bilderna. Jag minns 4961. Har för mig att den blev placerad i Vaxholmsgaraget kring 1991, strax innan den slopades. Den trafikerade i alla fall linje 678 vid några tillfällen. Gamla H54 4824 & 4845 omnumrerades väl till H58 när de fick nya karosser? Annars är det väl bara f.d. H20 5382 som bytt littera (till H20A, när van Hool-karossen ersattes av Säfflekaross efter branden i Backlura 1984).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Klint

4824 fick littera H58 efter karossbytet. 4845 har alltid haft littera H58 och den typen av utseende, vet inte riktigt varför den hade det numret. Den levererades i samma veva som H58 i 49-serien...

Det blev som sagt lite inkonsekvens när 4824 > H58, 4961 > H1 men 5382 > H20A. Skulle kanske hetat H22? Eller mer vettigt så skulle 4824 fått heta H54A och 4961 H58A...

Robert Brink

Underbara bussar att köra var det! Tack för bildsvepet.

//R

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 augusti 2010, 19:14:40 PM
4824 fick littera H58 efter karossbytet. 4845 har alltid haft littera H58 och den typen av utseende, vet inte riktigt varför den hade det numret. Den levererades i samma veva som H58 i 49-serien...

Det blev som sagt lite inkonsekvens när 4824 > H58, 4961 > H1 men 5382 > H20A. Skulle kanske hetat H22? Eller mer vettigt så skulle 4824 fått heta H54A och 4961 H58A...

Aha, tack för info! Jag har också funderat på anledningen till att 5382 inte fick littera H22/H22A. Men det kan ha att göra med att det var B58-chassi. H22:orna hade ju B10M-chassi.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Robert Brink skrivet 15 augusti 2010, 19:27:17 PM
Underbara bussar att köra var det! Tack för bildsvepet.

//R

Kul att du uppskattade bilderna!  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.