Allvarlig kollision mellan buss och lastbil på Arlandaleden

Startat av Fredde, 23 oktober 2016, 13:32:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

En buss och en lastbil har kolliderat i södergående riktning på Arlandaleden vid påfarten mot E4.
Enligt räddningstjänsten 4-5 personer vara allvarligt skadade.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23773823.ab

Mikey

Flygplatsparkeringen MA, STW403. Det är f.d GUB 514, en 15 år gammal OmniCity som går på linjen mellan terminalerna och hotellen i Arlandastad. Tyvärr har deras framfart oroat mig en längre tid, då bussarna (som ofta verkar vara i tveksamt skick) susar fram och tillbaka på Arlandaleden i 100km/h under vad som verkar vara en extrem tidspress. Tråkigt det som hände, hoppas att det går bra för de inblandade! :(

Det verkar för övrigt vara på ungefär samma plats där samma företag körde in en Neoplanbuss (F.d GUB 177) i en bropelare för några år sedan.

För en månad sedan såg bussen lite bättre ut

Niklas Bygdestam

Jag har sett denna gamla OmniCity så gott som varje gång jag själv kört linje 801 mellan Uppsala och Arlanda. Den har alltid väckt min uppmärksamhet då den ju är Uppsalagrön och därför lägger jag märke till den. Jag har upplevt som att den varit ganska ruffig. Men frågan är om detta verkligen är något som har påverkat själva olyckan?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Ax

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2016, 15:33:11 PM
Jag har sett denna gamla OmniCity så gott som varje gång jag själv kört linje 801 mellan Uppsala och Arlanda. Den har alltid väckt min uppmärksamhet då den ju är Uppsalagrön och därför lägger jag märke till den. Jag har upplevt som att den varit ganska ruffig. Men frågan är om detta verkligen är något som har påverkat själva olyckan?

Börja spekulera i vad som orsakat olyckan nu är bara meningslöst. Ingen annan än busschauffören och möjligtvis lastbilschauffören vet exakt vad som hände.

Jag körde dessa när dom gick hos GUB och visst dom var inte världens vackraste sett till utseende men drivlina och bromsar var alltid i bra skick så länge dom gick hos GUB. Hur dom skötts hos detta företag kan ju bara dom svara på.

Krille

Citat från: Mikey skrivet 23 oktober 2016, 14:20:25 PM
Flygplatsparkeringen MA, STW403. Det är f.d GUB 514, en 15 år gammal OmniCity som går på linjen mellan terminalerna och hotellen i Arlandastad. Tyvärr har deras framfart oroat mig en längre tid, då bussarna (som ofta verkar vara i tveksamt skick) susar fram och tillbaka på Arlandaleden i 100km/h under vad som verkar vara en extrem tidspress. Tråkigt det som hände, hoppas att det går bra för de inblandade!

Du har sett bussarna köra 100 km/h säger du, hur ser man det? Kommer en 15 år gammal Omnicity ens upp i 90 km/h?

Ersa

Citat från: Krille skrivet 23 oktober 2016, 21:11:41 PM
Du har sett bussarna köra 100 km/h säger du, hur ser man det? Kommer en 15 år gammal Omnicity ens upp i 90 km/h?

Kanske fysiskt möjligt, men knappast lämpligt. 80 km/t är mera en lagom maxhastighet för första generationens OmniCity, med tanke på utväxlingen och vilka varvtal man når efter det. Om man är rädd om sina fordon vill säga.
Personligen tror jag inte att jag behövt (eller velat) pressa upp någon äldre OmniCity i mer än 70 km/t ens på tomkörningar.

Mikey

Citat från: Krille skrivet 23 oktober 2016, 21:11:41 PM
Du har sett bussarna köra 100 km/h säger du, hur ser man det? Kommer en 15 år gammal Omnicity ens upp i 90 km/h?

Jag kör på Arlandaleden nästan varje dag, så jag har hamnat bakom dem vid många tillfällen. Oftast pendlar dom mellan 95-100. Senast igår förmiddag när jag var på väg till jobbet fick jag just denna buss framför mig, och jag minns att jag ställde farthållaren på 101km/h (enligt GPS'en 97-98) och då låg jag på ett stabilt avstånd av några tiotal meter bakom bussen hela vägen. Man ser ju att dom skuttar och vinglar lite grann, men undan går det i alla fall.

Slår man för övrigt upp bussens linjesträckning i Google Maps får man upp att körningen skulle ta 23 minuter i personbil, och här har vi en buss i linjetrafik med 7 hållplatsuppehåll på vägen som skall köra samma slinga med 30-minutersintervall hela dagarna långa...

CW66

Omöjligt...en stadsbuss av det slaget har inte någon utväxling över 90km/h, så att den skulle ha kört i 100 är helt omöjligt.
Däremot har din bil (som vanligt på personbilar) en felmarginal där mätaren (och därmed farthållaren) visar en överhastighet jämfört med den riktiga hastigheten. En GPS med hastighetsangivelse kan hjälpa dig på traven om hur fort du egentligen kör med bilen.

Dessutom FÅR bussar köra i 100km/h på motorväg för övrigt (om den nu skulle ha kört så fort). Så att det skulle varit olagligt eller under tidspress som kan ha orsakat olyckan tycker jag är en konstig invinkling av det hela.

Lars-Håkan_E

Inte för att det har med det aktuella fallet att göra men 100 km/h gäller enbart där bussen är "Fullbältad" vilket jag antar att en gammal Omnicity inte är :-)

virtual1

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 24 oktober 2016, 08:58:23 AM
Omöjligt...en stadsbuss av det slaget har inte någon utväxling över 90km/h, så att den skulle ha kört i 100 är helt omöjligt.
Däremot har din bil (som vanligt på personbilar) en felmarginal där mätaren (och därmed farthållaren) visar en överhastighet jämfört med den riktiga hastigheten. En GPS med hastighetsangivelse kan hjälpa dig på traven om hur fort du egentligen kör med bilen.

Dessutom FÅR bussar köra i 100km/h på motorväg för övrigt (om den nu skulle ha kört så fort). Så att det skulle varit olagligt eller under tidspress som kan ha orsakat olyckan tycker jag är en konstig invinkling av det hela.

Men han hade ju använt GPS....