Allt trängre i Stockholms innerstad och därmed usel arbetsmiljö…

Startat av Nico, 18 maj 2016, 17:52:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Ingen har kommenterat detta verkar det som, men i fredags så slog ju trafikborgarrådet Daniel Helldén på stora trumman och förklarade att man nu skulle bygga om Vasagatan för 85 miljoner. Tanken är kanske god, dvs. man vill underlätta för fotgängare och cyklister. Det går dock ut på att man samtidigt gör det svårare för fordonstrafiken... och den består ju till stor del av bussar, distributionstrafik mm. och de kommer då att få det ännu svårare. Är det trångt för bilar så blir det än värre för tung trafik.

Ett problem rent generellt, men kanske framförallt då i Innerstaden och City i synnerhet är sedan att man från Stockholms stads sida bara sjösätter projekt efter projekt utan att man ens verka tänka över hur alla arbeten påverkar varandra och vilka konsekvenser det får. I City så är t.ex. all nattbusstrafik, samt även en hel del daglinjer, sedan maj 2013 nedskickade till Vasagatan p.g.a. ombyggnaden av Sergels torg och Klarabergsgatan... vilket är ett projekt som kommer att vara i ett par år till. Ska man då dessutom ge sig på Vasagatan simultant så lär det bli än värre i en redan hårt ansträngd trafikmiljö. Redan i nuläget har bussarna i flera fall gått från ordinarie läge till provisoriska som i sin tur har flyttats både en och två gånger. Snart lär platserna där det går att anordna tillfälliga lägen på ta slut... liksom även att alternativa färdvägar redan är en bristvara.

Även Slussen med omnejd har bidragit till en ökad problematik vilket nu även uppmärksammats ut arbetsmiljösynpunkt. Kan dock inte säga att det svar trafikborgarrådet ger är direkt schysst (tvärtom är det nästan hånfullt och samtidigt inskränkt) utan han skyller i stort sett ifrån sig trots att det i sak är de facto är hans ansvar i kombo med Stadens övriga styrande politiker. Inte heller polisen mäktar med och de säger dessutom vad de behöver såsom t.ex. fysiska hinder osv. men inte heller de verkar ha fått något gehör. Lägger med några länkar till SVT/Stockholmsnytt nedan då det mest är där man verkar uppmärksammat problemen.


http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/mer-plats-for-cyklar-nar-vasagatan-byggs-om

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/busschaufforerna-slar-larm-ohallbar-arbetsmiljo

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/trafikborgarradet-chaufforerna-far-helt-enkelt-sta-ut








»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Robert Brink

Såg reportaget nyss! Ja, det är kaos med ett enkelt ord, och som sagt inte bara pga arbeten, utan pga den laglöshet som gäller i city. Finns ingen trafikpolis, och varför inte då kan man fråga? Cyklisterna bryter mot varenda regel dom kan, gående bara går rakt ut i gatan, bilar bryr sig inte ett dugg om förbudsskyltar eftersom man inte riskerar att åka dit. Polisen bryr sig inte heller, när jag kör buss så ser jag varje pass bilar/cyklister som bryter mot regler utan att Polisen som ser detta i sin bil bryr sig, eller så har dom inte tid.

Och som sagt, det går bra att sjösätta en massa projekt, Slussen kan jag förstå, men Vasagatan kan man väl ändå vänta med? Det är ju ingen katastrofmiljö där nere...

//R