Allt talar för busstrejk i Storstockholm

Startat av Fredde, 17 juni 2013, 21:55:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Strejken i kollektivtrafiken rycker allt närmare. Och inget tyder just nu på att någon lösning är på gång.

http://www.dn.se/ekonomi/trafikkaoset-narmar-sig/

Walter

Ont om tid men lösningar har kommit fem i tolv tidigare....
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Omnilasse

Citat från: Walter skrivet 18 juni 2013, 17:09:09 PM
Ont om tid men lösningar har kommit fem i tolv tidigare....

Men frågan om viljan till förhandling beror också på vad det handlar om. Traditionellt har det alltid varit så att när det bara gäller lönenivåer - så kan företagen vara beredda att ta kostnaden för att slippa en strejk - men när det gäller arbetsgivarens rätt att bestämma över arbetsplatsen och vem man ska anställa - ja då brukar det sitta betydligt längre till. Lönen är på sikt inte heller så stort problem eftersom den indexregleras (operatörerna får i efterhand i princip kompensation för löneutvecklingen) - däremot får man det aldrig för bättre arbetsvillkor (det vill säga om det innebär sämre utnyttjande av personalen).

Så det handlar väl snarare om hur "hårda" och stridslystna kommunal är när det gäller framförallt frågan om övertagande av personal. Där kommer det sitta långt inne innan arbetsgivarna accepterar detta. Men möjligen accepterar kommunal en kompromiss där i utbyte mot något annat. Vi får väl se!

Mr G



Staffan har förstås helt rätt i att det heter att det är tredje man som drabbas. Slutkunden var ett nytt påfund från någon i Buss-Snack förmodar jag, och det blev inte så bra nä... Tredje man är ett vedertaget begrepp i dessa sammanhang, vare sig det rör en arbetsmarknadskonflikt i busstrafiken, dagligvaruhandeln eller på  dagis. Ibland vill parterna dessutom att tredje man ska drabbas, fast man kanske inte säger det. Genom att utsätta "vanliga" människor för umbäranden kan man öka trycket på motparten, och kanske snabbare nå framgång i ett låst avtalsläge. I Stockholm finns dessutom de flesta människor som kan påverka att ett avtal sluts, därför vill man gärna att de ska drabbas av egna umbäranden och tredje mans "vrede" om konflikten kan påverka folks vardag. Att riksmedia sen är Stockholmsfixerade gör att Stockholm alltid blir spelplanen för "landsomfattande" strejker. Som någon skrev "har det inte hänt i Stockholm har det inte hänt" Att Söderhallen tas ut i strejk samtidigt som journalister är kraftigt överrepresenterade på Södermalm är förstås ingen tillfällighet.
吉先生

Nico

Nja, slutkund som begrepp är nog lika vedertaget det med. Visserligen kanske inte just i detta specifika sammanhang utan här är det mera korrekt att tala om just tredje part. Mycket av detta diskuteras dock säkerligen på olika håll utifrån just en företagsekonomisk kontext så begreppet slutkund får man nog vara ändå vara beredd att stöta på här och var och då själv sätta det i sitt sammanhang. 

I övrigt så är det tre mycket välbekanta nyllen på bilden, men jag blir inte riktigt klok på om den är purfärsk eller tagen på Råsta senast det begav sig 2008. Även då var det ju en strejk på sommaren, mycket just pga att det är den man hamnar i om det inte fungerar riktigt i avtalsrörelsen. Lite tragikomiskt i övrigt att media nästan skulle ha kunnat återanvända sitt eget fem år gamla material.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=2165895
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lung To

Citat från: buskörare skrivet 18 juni 2013, 12:50:37 PM
Hur blir det med t.ex 508 som ju vi i Täby kör på vardagarna? Kommer den att rulla de avgångar vi kör och ställas in de avgångar Råsta kör?
Ja det stämmer. Samma gäller linjerna 2 och 53 där vissa turer körs av Frihamnen.

Ted Selander

Citat från: Nico skrivet 19 juni 2013, 06:43:23 AM
---
I övrigt så är det tre mycket välbekanta nyllen på bilden, men jag blir inte riktigt klok på om den är purfärsk eller tagen på Råsta senast det begav sig 2008. Även då var det ju en strejk på sommaren, mycket just pga att det är den man hamnar i om det inte fungerar riktigt i avtalsrörelsen. Lite tragikomiskt i övrigt att media nästan skulle ha kunnat återanvända sitt eget fem år gamla material.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=2165895
Det ser ut att vara Keolis då ett år gamla OmniLinkar i olika färger på A-rampen (vitt runt bakfönstret), t.o.m. en CN113 skymtar väl? 2008 således.

Nico

Ooops, det har du helt rätt i. Arriva har väl även sina blåbussar på E-eller F-rampen och inte på A.

Skam till sägandes så ska jag erkänna att jag helt missade att titta på bussarna i bakgrunden utan tittade bara på människorna i förgrunden. Skyller mitt tappade fokus på att det alltså ju rörde sig om för mig välbekanta gamla arbetskamrater... även om de alltså ser lite yngre ut på bilden ifråga än vad jag var beredd på.  :)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Även om jag inte håller med om all Kommunal står för, så tycker jag ändå att medierapporteringen av, och Svenskt Näringslivs kritik av strejken är för svartvit. Idag, liksom 2008, pratas det bara om Kommunals lönekrav. Inte ett ord om arbetstider, ramtider och anställningstryggheten.

F.Å

Citat från: Nico skrivet 19 juni 2013, 17:08:29 PM
Ooops, det har du helt rätt i. Arriva har väl även sina blåbussar på E-eller F-rampen och inte på A.

Skam till sägandes så ska jag erkänna att jag helt missade att titta på bussarna i bakgrunden utan tittade bara på människorna i förgrunden. Skyller mitt tappade fokus på att det alltså ju rörde sig om för mig välbekanta gamla arbetskamrater... även om de alltså ser lite yngre ut på bilden ifråga än vad jag var beredd på.  :)

En annan ledtråd kan ju vara den blöta asfalten. Ont om sådan var det gott om idag. En av tre avbildade jobbar inte kvar längre.

Nico

Jo, det var den blöta asfalten som fick mig att reagera då det inte regnade.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman