Allt talar för busstrejk i Storstockholm

Startat av Fredde, 17 juni 2013, 21:55:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Kaoset i Stockholms kollektivtrafik är snart ett faktum. Facket nobbar medlarbudet och det mesta pekar på busstrejk i Stockholm och Umeå.

http://www.dn.se/ekonomi/allt-talar-for-busstrejk-i-storstockholm/

Jo

Citat från: Fredde skrivet 17 juni 2013, 21:55:44 PM
Kaoset i Stockholms kollektivtrafik är snart ett faktum. Facket nobbar medlarbudet och det mesta pekar på busstrejk i Stockholm och Umeå.

http://www.dn.se/ekonomi/allt-talar-for-busstrejk-i-storstockholm/

Om nu den stora stridsfrågan är att operatören ska överta personal från avträdande operatör kan man ju tycka att det är lite konstigt att man tar ut Stockholm där väl detta i princip redan tillämpas. Och ja jag förstår att det kanske är där det känns mest för slutkunden men det blir liksom  pedagogiskt fel ifall man ska strejka i Stockholm för att man ska införa det man redan infört i Stockholm i resten av landet.

Omnilasse

Citat från: Jo skrivet 17 juni 2013, 22:21:39 PM
Om nu den stora stridsfrågan är att operatören ska överta personal från avträdande operatör kan man ju tycka att det är lite konstigt att man tar ut Stockholm där väl detta i princip redan tillämpas. Och ja jag förstår att det kanske är där det känns mest för slutkunden men det blir liksom  pedagogiskt fel ifall man ska strejka i Stockholm för att man ska införa det man redan infört i Stockholm i resten av landet.

Nja, i Stockholm är det ju så att SL (kollektivtrafikmyndigheten) tillämpar verksamhetsövergång. Operatörerna skulle knappast tillämpa det om så inte stod i avtalet att de alltså var tvungna att ta över personalen. Jag vet inte heller om slutkund drabbas så mycket mer i Stockholm - för samma kostnad skulle man ju kunna dra in trafiken i en rad städer - om man så ville, eller en stor del av landsortstrafiken i Sverige.  Jag skulle nog också säga att konkurrensen är mycket större i Stockholm - det gör att man nog ändå inte kan tillämpa en granskning av de man vill anställa på samma sätt som i övriga landet.

Men helt klart vill man åt operatörerna och då kan man ju ta vilket område man vill - att man väljer Stockholm tror jag nog snarare handlar om en mediestrategi - alltså att få så mycket uppmärksamhet i media som möjligt. Det som inte sker i Stockholm (särskilt under sommartid) har ju inte riktigt skett (något överdrivet). En annan kan väl vara att de tre största aktörerna finns här - vilket gör att det är något lättare att fördela det jämt mellan operatörerna - så att de drabbas någorlunda lika.


Bussmicke

Exakt vilka garage i innerstaden gäller detta?
Bara inte linje 76 drabbas samtidigt som röda linjen.  Hade tänkt åka en sista sväng med Lidingöbanan på torsdag kväll

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

roggek

Citat från: Bussmicke skrivet 18 juni 2013, 00:05:40 AM
Exakt vilka garage i innerstaden gäller detta?
Bara inte linje 76 drabbas samtidigt som röda linjen.  Hade tänkt åka en sista sväng med Lidingöbanan på torsdag kväll

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Blir det strejk så bör du nog ändra dina planer...
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Strejkvarsel-mot-kollektivtrafiken-i-Stockholm/

Nico

Som sagt, de buugarage som drabbas är Keolis Söderhallen, Nobina Södertälje samt Arriva Råsta (vilket även drabbar ersättningstrafiken för Lidingöbanan då den körs av Råsta). Tas även t-banans röda linjer samt all pendeltrafik mm. ut i strejk av Seko så kan det bli lite krångligt.

Att man sedan inleder främst i Stockholmsområdet (även Umeå tas väl ut i första omgången) har väl dels att göra med en del av de punkter som räknats upp tidigare, men även pga det faktum att strejken i sig märks mer här. Att strejka i t.ex. Dalarna ger ju knappast samma effekt med tanke på hur glest kollektivåkandet är där jämfört med i Storstockholm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

BSB101

Citat från: Jo skrivet 17 juni 2013, 22:21:39 PM
Om nu den stora stridsfrågan är att operatören ska överta personal från avträdande operatör kan man ju tycka att det är lite konstigt att man tar ut Stockholm där väl detta i princip redan tillämpas. Och ja jag förstår att det kanske är där det känns mest för slutkunden men det blir liksom  pedagogiskt fel ifall man ska strejka i Stockholm för att man ska införa det man redan infört i Stockholm i resten av landet.

En perfekt strejk ska inte märkas för slutkunden men kosta motparten pengar, svårt att uppnå men ibland kan man komma nära. Att kommunal skulle rikta en strejk så den påverkar slutkunden maximalt har jag svårt att tro på, sedan att det i bussbranschen blir en naturlig följd när man riktar en strejk mot motparten är en annan sak.

virtual1

Citat från: BSB101 skrivet 18 juni 2013, 09:43:20 AM
En perfekt strejk ska inte märkas för slutkunden men kosta motparten pengar, svårt att uppnå men ibland kan man komma nära. Att kommunal skulle rikta en strejk så den påverkar slutkunden maximalt har jag svårt att tro på, sedan att det i bussbranschen blir en naturlig följd när man riktar en strejk mot motparten är en annan sak.

Finns nog en anledning till att man lägger den i samband med midsommarhelgen just av denna anledning...

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 18 juni 2013, 09:46:39 AM
Finns nog en anledning till att man lägger den i samband med midsommarhelgen just av denna anledning...

Tja, vad är valet? Strejkvarsel kan ju inte läggas innan förhandlingarna brutit samman och när detta inträffade i början av juni är det väl ganska naturligt att man vill ha en strejk så snart som möjligt. Då råkade det bli lagom till midsommar.

OK att strejk i midsommartrafiken drabbar en del som skall ut till sina sommarnöjen men i min värld är det betydligt värre med en strejk som drabbar arbetsresor. Ur den synpunkten är tidpunkten för strejken inte särskilt bra men vad skall man göra? Man kan ju inte gå utan avtal i flera månader för att få en ur fackets synpunkt bättre tidpunkt för strejken.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Citat från: BSB101 skrivet 18 juni 2013, 09:43:20 AM
En perfekt strejk ska inte märkas för slutkunden men kosta motparten pengar, svårt att uppnå men ibland kan man komma nära. Att kommunal skulle rikta en strejk så den påverkar slutkunden maximalt har jag svårt att tro på, sedan att det i bussbranschen blir en naturlig följd när man riktar en strejk mot motparten är en annan sak.

Det är ju svårt att ha en strejk utan att den påverkar slutkunden. Målet är ju att det ska bli en så stor förlust för arbetsgivaren som möjligt och det är ju svårt utan att det drabbar slutkunden till rätt stor del. Dock är det väl svårt att tro att de fackliga företrädarna försöker hitta ett sätt att dj***as maximalt med slutkunden - det tror inte jag heller. 

Däremot försöker man  ju oftast ordna strejken så att man kan ta ut så få personer i strejk som möjligt, men samtidigt ge maximal effekt. Trafikledare är ju därför det mest effektiva att ta ut - vilket ju har visat sig inte minst inom flygsektorn. Vid den stora strejken i tunnelbanan 1986 (eller däromkring) tog man ju ut verkstadspersonalen och fick ju en rätt stor effekt rätt snart utan att behöva ta ut så många personer som om man valt att plocka ut förarna.

Facket har ju faktiskt rätt att begära sympatiåtgärder från andra fackförbund, så i princip kan man ju plocka ut den grupp som gör störst skada, även om det inte är den man förhandlar åt - samtidigt kan detta förstås vara känsligt - i en sådan här fråga skulle man väl dock kunna tänka sig detta, då frågan är rätt principiell.   

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 18 juni 2013, 09:46:39 AM
Finns nog en anledning till att man lägger den i samband med midsommarhelgen just av denna anledning...

Att strejken knappt ska märkas i Umeå?

buskörare

Hur blir det med t.ex 508 som ju vi i Täby kör på vardagarna? Kommer den att rulla de avgångar vi kör och ställas in de avgångar Råsta kör?

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juni 2013, 09:55:55 AM
Tja, vad är valet? Strejkvarsel kan ju inte läggas innan förhandlingarna brutit samman och när detta inträffade i början av juni är det väl ganska naturligt att man vill ha en strejk så snart som möjligt. Då råkade det bli lagom till midsommar.

OK att strejk i midsommartrafiken drabbar en del som skall ut till sina sommarnöjen men i min värld är det betydligt värre med en strejk som drabbar arbetsresor. Ur den synpunkten är tidpunkten för strejken inte särskilt bra men vad skall man göra? Man kan ju inte gå utan avtal i flera månader för att få en ur fackets synpunkt bättre tidpunkt för strejken.

Du missuppfattade mig! Jag menar att det är nog just som BSB101 skriver att en perfekt strejk ska kosta motparten pengar och inte märkas för slutkunden. Det blir ju just en minimering av problem till att börja med genom att strejken läggs runt midsommar då väldigt få åker kollektivt ändå!

buskörare

Citat från: virtual1 skrivet 18 juni 2013, 12:58:36 PM
Du missuppfattade mig! Jag menar att det är nog just som BSB101 skriver att en perfekt strejk ska kosta motparten pengar och inte märkas för slutkunden. Det blir ju just en minimering av problem till att börja med genom att strejken läggs runt midsommar då väldigt få åker kollektivt ändå!

Ja, det hade ju varit annorlunda om dom tagit ut t.ex Norrtälje och Nacka/Värmdö som jag kan tänka mig har en enorm ökning just över midsommar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 18 juni 2013, 12:58:36 PM
Du missuppfattade mig! Jag menar att det är nog just som BSB101 skriver att en perfekt strejk ska kosta motparten pengar och inte märkas för slutkunden. Det blir ju just en minimering av problem till att börja med genom att strejken läggs runt midsommar då väldigt få åker kollektivt ändå!

Då så: vi är helt överens om att en strejk nu i midsommar och i juni - juli (om den nu blir så långvarig, vilket är fullt möjligt) inte drabbar slutkunden (eller tredje man som man brukar säga) lika hårt som en lika lång strejk i t ex oktober.

Däremot vidhåller jag fortfarande att startpunkten för när strejken skall starta inte är avsiktligt styrd utan den är beroende på när avtalsförhandlingarna skulle bryta samman och de regler som finns för varsel om strejk.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)