Ändrad maxlängd för tvåaxlig buss i Stockholm

Startat av JDS, 08 maj 2012, 00:00:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Vet inte om detta har varit uppe tidigare:



Som vanligt har Trafikkontoret snurrat till det. Dels är det lite oklart hur många stycken som egentligen finns i 11 §. Originaldokumentet (som av någon outgrundlig anledning ligger under "Parkeringsregler" på stadens hemsida) har ungefär två. Man kan tycka att det inte är så viktigt om det är fjärde eller tredje stycket som man nu lägger till, men nån j-a ordning får det väl ändå vara i ett regelverk som folk kan dömas till böter för att inte följa.

Dels har man tydligen glömt bort hur meningen började innan man skrev färdigt slutet. Vadå "registrerat som buss och som är 2-axliga"? (Min understrykning!)

Slutligen hittar jag ingenting om ändringen på stadens hemsida - bilden ovan är ett urklipp ur dagens DN.

Snälla stad, låt de här bestämmelserna redigeras av någon som kan skriva en hel mening utan att göra fel. Och när ni ändå är i farten, skriv om första meningen i 11 §. Den är mycket svår att förstå som det står nu!

Nåväl, innebörden av det hela tycks i alla fall vara att 12-metersregeln i Stockholms kommun i sin helhet upphävs för 2-axliga bussar som i stället får vara högst 12,99 m långa utan några särskilda ceremonier.

Carl Eric

Citat från: JDS skrivet 08 maj 2012, 00:00:59 AM
Nåväl, innebörden av det hela tycks i alla fall vara att 12-metersregeln i Stockholms kommun i sin helhet upphävs för 2-axliga bussar som i stället får vara högst 12,99 m långa utan några särskilda ceremonier.

Vad innebär detta i parktiken? Att Keolis boggivagnar som är under 14 meter och som idag rullar på 59, 71, 59 och 69 inte längre får köras utan tillstånd? Att de 14,7 meter boggivagnar (exempelvis Scania OmniLink) numera får köras i Stockholm City?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

JDS

Citat från: Carl Eric skrivet 08 maj 2012, 09:17:41 AM
Vad innebär detta i parktiken? Att Keolis boggivagnar som är under 14 meter och som idag rullar på 59, 71, 59 och 69 inte längre får köras utan tillstånd? Att de 14,7 meter boggivagnar (exempelvis Scania OmniLink) numera får köras i Stockholm City?

Nej, det betyder ingen ändring alls för så långa vagnar. Det är tvåaxliga bussar i spannet 12-12,99 m som berörs av ändringen - dessa får nu köras överallt i Stockholm utan restriktioner.

Ersa

Irriterande att alla busstillverkare runtom EU envisas med att bygga tvåaxliga bussar längre än 12,00 meter, trots att hela världen borde känna till Stockholms stads regelverk! Alltid lika jobbigt att behöva anpassa sig till den där besvärliga omvärlden... ;)