All kollektivtrafik i Bryssel inställd i minst 3 dagar

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 april 2012, 10:05:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Enligt Sveriges Radios Ekot står all kollektivtrafik stilla i Bryssel fram till minst tisdag sedan att en "trafikkontrollant" (jag tror det avses vad  vi brukar kalla trafikledare) misshandlats till döds av en bilist efter en trafikolycka.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5056066

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael Ringmarck

Bra initiativ är min första reaktion. Klart att många blir drabbade men jag tror ändå att många har förståelse. Jag tror inte en liknande manifestation skulle kunna äga rum i exempelvis Stockholm. Det skulle bli ett ramaskri på folk och media. Skulle vara intressant att läsa vad som skrivs i belgisk media efter detta.


Nico


YLE blir jag inte riktigt klok på, men det kanske är OK idag där man ska vara könsneutral.... i alla fall gör nedanstående citat att jag får uppfattningen att förövaren är en kvinna.

"Enligt nyhetsbyrån AFP var det en vän till personbilens chaufför som slog kontrollanten i huvudet. Det belgiska rundradiobolaget RTBF rapporterar att den skyldiga har gripits."

På andra håll talas det om att trafikledaren även blev knivstucken. Överhuvudtaget så är det en obehaglig händelse. I dagens läge så är man beredd på att det kan vara vad som helst som finns på plats när man kommer fram så själv brukar jag alltid vara lite avvaktande och inte stolpa rätt på. Nu är det inte alls klart vad som hänt på platsen, men tumregeln är alltid att inte heller propsa på om något utan att backa undan direkt om man upplever det hela som hotfullt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Nico skrivet 08 april 2012, 12:06:18 PM
YLE blir jag inte riktigt klok på, men det kanske är OK idag där man ska vara könsneutral.... i alla fall gör nedanstående citat att jag får uppfattningen att förövaren är en kvinna.

"Enligt nyhetsbyrån AFP var det en vän till personbilens chaufför som slog kontrollanten i huvudet. Det belgiska rundradiobolaget RTBF rapporterar att den skyldiga har gripits."

På andra håll talas det om att trafikledaren även blev knivstucken. Överhuvudtaget så är det en obehaglig händelse. I dagens läge så är man beredd på att det kan vara vad som helst som finns på plats när man kommer fram så själv brukar jag alltid vara lite avvaktande och inte stolpa rätt på. Nu är det inte alls klart vad som hänt på platsen, men tumregeln är alltid att inte heller propsa på om något utan att backa undan direkt om man upplever det hela som hotfullt.
****
I artikeln står det, lite längre ner: "Den 56-årige biljettkontrollanten hade jobbat för kollektivtrafikbolaget STIB i 29 år. Även hans barn arbetar för bolaget". Det visar att det är en man, det handlar om. Att det står "den skyldiga", kan ju vara ett tryckfel, eller att finländare uttrycker sig något annorlunda än svenskar.

HJP

1896

Frågan är ju vad man ska vidta för typ av åtgärder ? Ska man beväpna alla trafikledare ?  ???

Det kommer garanterat alltid att finnas rötägg som inte kan hålla sig inom gränserna tyvärr.  >:(


Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 08 april 2012, 12:47:58 PM
****
I artikeln står det, lite längre ner: "Den 56-årige biljettkontrollanten hade jobbat för kollektivtrafikbolaget STIB i 29 år. Även hans barn arbetar för bolaget". Det visar att det är en man, det handlar om. Att det står "den skyldiga", kan ju vara ett tryckfel, eller att finländare uttrycker sig något annorlunda än svenskar.

HJP

Nu avsåg ju Nico förövaren och inte offret. Men mina erfarenheter av finlandsvenska är att man skiljer väl på vän och väninna men att man inte är lika nog med att genusböja adjektiv. Så är det ju i stockholmskan också, åtminstone bland äldre stockholmare: de säger den lilla pojken i stället för den lille pojken.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP


preacher

Citat från: Nico skrivet 08 april 2012, 12:06:18 PM
YLE blir jag inte riktigt klok på, men det kanske är OK idag där man ska vara könsneutral.... i alla fall gör nedanstående citat att jag får uppfattningen att förövaren är en kvinna.

Citat "L'homme qui a agressé mortellement samedi un superviseur de la Stib est connu de la justice, a indiqué le procureur du roi de Bruxelles Bruno Bulthé dimanche sur les ondes de la VRT. " Slut citat
Står ju här klart o tydligt att det är en man(Mannen) som är förövaren. L´homme.
Översatt med gammal skolfranska. Trodde ju inte jag skulle få användning av den Hehe

Fortsatt trevlig Påsk
//Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

lil-sis

Men vad spelar det för roll vilket KÖN det var på idioten?! (Eller den förolyckade?)

Det är helt sjukt, för övrigt. Våldet står liksom inte i proportion till den inträffade händelsen. Jag kan förstå att man blir arg och chockad och skriker och är otrevlig. Men att ha ihjäl folk?!

Nico

Mitt inpass åsyftade att det är blir lite svårt att veta vilket som är vad när man skriver t.ex. lille Anna istället för lilla och olydiga Per istället för olydige. Här framgår det av namnet, men det är inte alltid det nämns ett namn osv. Just det här (i mitt tycke slarviga) sättet att skriva där man ofta har feminin ändelse även på maskulina företeelser har blivit allt vanligare.

Detta är dock OT i sig och min hänvisning och undran inför kön handlade mera om att det idag inte är helt sällsynt med kvinnor som misshandlar, slåss osv. När man då åker fram på en händelse som yttre trafikledare eller motsvarande så är man på ett sätt förberedd, men jag tror att de flesta är mera försiktiga när det är män inblandade än när det är kvinnor... vilket alltså i sig kan vara lika farligt. Minns en händelse för inte alltför många år sedan där kniv var inblandad och förövaren var just en kvinna. Personen som fick sy en del stygn i ena benet sade sedan att han inte ens tänkt tanken på att en kvinna kunde vara farlig på det viset och det är nog så för ganska många av oss, dvs. att vi automiskt inte är lika vaksamma på en händelse där en kvinna är inblandad. Jämför gärna händelser på senare tid där det varit kvinnot som attackerat förare med spottloskor, örfilar och det var väl tyvärr inte alltför länge sedan om en förare fick näthinneavlossning (vill jag minnas det var) av att en kvinnlig trafikant kastat något mot honom.

Det var lite därför jag funderade på detta nu (som en ren spekulation föranledd av sättet att skriva) om det kunde ha varit en kvinnlig förövare även i detta fall och att trafikledaren råkade så illa ut bara för att han helt enkelt kanske inte var beredd. Nu verkar det ha handlat om en man, men även en kvinna kan som sagt göra lika mycket skada, oavsett om det sker med händerna eller med ett tillhygge, om vederbörande nu t.ex. är påverkad av någon substans, mentalt instabil eller annat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

lil-sis

Ja tänkt så bra om vi kunde strunta i könet i första läget också. Eftersom det är personen som är det viktiga, inte vad den har mellan benen. Det är orättvist mot alla att ha en grundinställning att man ska behandlas olika bara för att man är av olika kön. Det är inte schysst mot alla de män som inte skulle tänka tanken att lyfta handen mot någon annan att bli behandlad som om det skulle hända bara för att man råkar vara man. Lika lite som det är schysst att behandla kvinnor som "ofarliga" bara för att är kvinnor.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 09 april 2012, 12:05:13 PM
Mitt inpass åsyftade att det är blir lite svårt att veta vilket som är vad när man skriver t.ex. lille Anna istället för lilla och olydiga Per istället för olydige. Här framgår det av namnet, men det är inte alltid det nämns ett namn osv. Just det här (i mitt tycke slarviga) sättet att skriva där man ofta har feminin ändelse även på maskulina företeelser har blivit allt vanligare.

Gissningsvis har just detta exempel inget med lathet på YLE att göra. Utan mera att den äldre mer traditionella finlandssvenskan med största sannolikhet en lite "egen" grammatik än den centralstyrda rikssvenskan, och därmed kan vissa missförstånd ske vid kommunikation.
Eller "egen" är väl inte rätt ord. Snarare använder finlandssvenskan liksom många svenska dialekter den gamla förr korrekta gammelsvenska grammatiken. Detta medan den moderna rikssvenskan blivit ändrad genom åren och i olika steg avskaffat diftonger, avkortade ord och uttryck som t.ex "ta dän/ta dén". Dock lever sådant kvar ute i landet samt i Finland.

Ursäkta språkinlägget i tråden med det annars hemska ämnet dödsmisshandel...

Ersa

#14
DN: "Bussarna rullar åter i Bryssel. 400 fler poliser och extra säkerhetspersonal. Det blev resultatet av den strejk bland kollektivtrafikens personal som pågått sedan i lördags då en trafikinspektör i Bryssel slogs ihjäl av en bilist".
http://www.dn.se/nyheter/varlden/bussarn-rullar-ater-i-bryssel

Nederländska De Telegraaf om saken för den handfull forumdeltagare som behärskar språket:
http://www.telegraaf.nl/buitenland/11877446/__Akkoord_over_OV_Brussel__.html




Äldre artikel i DN:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/dodsmisshandel-stoppar-all-kollektivtrafik-i-bryssel

Äldre artikel i belgiska De Standaard:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120408_014