Äldsta garage depå i Stockholm osv.

Startat av Stefan P, 21 februari 2012, 14:22:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjorn_k

Har väl funnits ett antal "utegarage"? Singö garage, Nysättra garage, Räfsnäs... Fast dessa kanske inte hört till SLO? Bara en gissning...

Lars-Håkan_E

Jo dessa härstammar just från SLO och de flesta fanns ju kvar även under SJ o SL tiden.

I Räfsnäs fanns det ju buss stationerad för inte sepciellt länge sedan, Singö däremot lär ha lagts ned betydligt tidigare

bjorn_k

Singö-garaget ser också mkt skabbigare ut...Vilka fler fanns här i Roslagen?

bjorn_k

Nuförtiden är det iaf Bromskär, Östersjö, Älmsta, Hallsta, Norrtälje och Fridströms i Rimbo som gäller.

Lars-Håkan_E

Det fanns ju garage på Blidö, Yxlan, Häverö, Vätö, Harö etc

Lars-Håkan_E

Citat från: bjorn_k skrivet 22 februari 2012, 12:50:42 PM
Nuförtiden är det iaf Bromskär, Östersjö, Älmsta, Hallsta, Norrtälje och Fridströms i Rimbo som gäller.

Vätö?

Snackade med en förare i Norrtälje strax innan övergången och han berättade av Nobina skulle placera buss på Vätö.

bjorn_k

Nix... Ingen buss här på Vätö. Det skulle inte bli nån på Blidö heller, men det fick man ju backa på...

HB

Någon depå på Vätö har inte varit aktuellt från Nobina, så det måste i sådanafall bero på något missförstånd.

För er som är intresserade av gamla bussdepåer i Roslagen skulle varit med på senaste föreningsmötet då det visades bilder från 40-50-talet på alla små (och en del stora) depåer.

Nästa föreningsmöte är den 13 mars då det blir fler roliga bilder från Björknästrafiken samt en del gamla SJ-depåer.

Välkomna. /Henrik

HB

Citat från: bjorn_k skrivet 22 februari 2012, 13:09:21 PM
Nix... Ingen buss här på Vätö. Det skulle inte bli nån på Blidö heller, men det fick man ju backa på...

Blidö fanns med i planen från början. Dock var inte det exakta läget bestämt. Dom flesta depåerna brukar man få backa på, så man kommer ut med bussen.. ;)

/Henrik/

Hasse L

Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2012, 10:20:04 AM
Var stod då Norrtäljes bussar parkerade innan nuvarande garage byggdes? Dvs från SLO-tiden, hela SJ-tiden och fram till 70-talet.
In på 70-talet stod de vid ramper öster om stationshuset. Där hade det väl varit spårområde tidigare? När upphörde trafiken till hamnen? Runt 1965?
Övriga garage i Roslagen 1973 var Rimbo(4595-97), Hallstavik(4590-91,93), Älmsta(6720-22), Vätö, Räfsnäs(6711), Blidö, Linanäs(6794-95) och Åkersberga. Osäker om vilken av 4592 eller 4594 som fanns på Vätö resp. Blidö.

Stefan P

Hej

Finns det två garage i Rimbo?

mvh Stefan P

bjorn_k

Citat från: Stefan P skrivet 22 februari 2012, 16:32:52 PM
Hej

Finns det två garage i Rimbo?

mvh Stefan P
Fridströms garageplan, där bussarna står. Sen har vi Vallby (-hage?), som Nobina valt att inte använda men måste betala för ändå. Alltså tomt på bussar där...

MartinMartin

Citat från: JDS skrivet 22 februari 2012, 01:34:57 AM
Nja, fortsatte den inte att heta Brännkyrka på bussidan?

Heter det fortfarande enligt 161:ans linjebeskrivning  ;D

http://www2.sl.se/ficktid/l-besk/161.pdf

Stefan P

Hej

Tack för alla intressanta svar. om nu lägger till vilket är det äldsta garaget som nu är i drift?

mvh Stefan P

Omnilasse

Citat från: Stefan P skrivet 25 februari 2012, 10:06:01 AM
Hej

Tack för alla intressanta svar. om nu lägger till vilket är det äldsta garaget som nu är i drift?

mvh Stefan P

Men borde väl vara Björknäs då?, som framkom här vara från 1925. Tror nog inget kan vara äldre av dem som är i drift; de flesta äldre garage var ju rätt små och blev ju fort urvuxna - varvid det också blev naturligt att flytta garaget till annan plats - och i de fall de blev kvar - har de ju nu övergivits eftersom de ofta bara rymt ett fåtal bussar.

Det kanske allra äldsta garage som finns kvar som plats i Stockholmsområdet - men som dock inte används längre är väl ett med nästan samma namn - Björkliden från 1923 - fast den brann ju under 1940-talet och i nuvarande form är de äldsta delarna där från 1938. Så det handlar ju också om hur man räknar...

En följdfråga till detta är väl om det finns något kvar av de ursprungliga delarna av Björknäs idag? Och hur man nu räknar det i sådana fall.