Allt extremare kamp om barnvagnsplatsen på innerstadsbussarna

Startat av Jo, 19 oktober 2011, 19:47:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Anders Noren

Många av stadsbussarna här i Lund är inredda så att man, med lite vana, får in tre fastspända barnvagnar i bussen. Det finns väl egentligen inget som hindrar att man gör ännu mer plats för barnvagnar (och rullatorer och rullstolar).

lil-sis

Citat från: Anders Noren skrivet 19 oktober 2011, 20:01:21 PM
Många av stadsbussarna här i Lund är inredda så att man, med lite vana, får in tre fastspända barnvagnar i bussen. Det finns väl egentligen inget som hindrar att man gör ännu mer plats för barnvagnar (och rullatorer och rullstolar).

Jo det minskar antalet sittplatser.

***

I den här stan tycker jag nog mest det är barnvagnsförarna som är lite läskiga. Men mer än en barnvagn och en rollator går det ju in i alla bussar :D

Anders Noren

Citat från: lil-sis skrivet 19 oktober 2011, 20:15:53 PM
Jo det minskar antalet sittplatser.

Inte ett tekniskt hinder, bara en avvägningsfråga.

Historiskt har barnvagnar varit något som inte kunnat tas ombord på bussar och under en stor del av efterkrigstiden har samhällsplaneringen byggt på att barnfamiljer bor utanför den täta staden och kör bil överallt. Framför allt i våra större städer är det inte längre en bra beskrivning av hur verkligheten ser ut.

Ersa

Varför inte plocka ur precis varenda stol och hänga upp stroppar i taket till alla?
Den enda sittplatsen i bussen blir vid ratten... ::)

Mikey

Har inte barnvagnarna också blivit avsevärt mycket större de senaste åren? Förr i tiden hade man en sulky som man kunde vika ihop, nu för tiden är ju alla barnvagnar av ultra-lyxmodell som tar upp halva barnvagnsplatsen?

lil-sis

Citat från: Mikey skrivet 19 oktober 2011, 20:50:15 PM
Har inte barnvagnarna också blivit avsevärt mycket större de senaste åren? Förr i tiden hade man en sulky som man kunde vika ihop, nu för tiden är ju alla barnvagnar av ultra-lyxmodell som tar upp halva barnvagnsplatsen?

Jo det är som Hummers allihopa! (Hummer som i bilen).

AL

Detta är ju en säkerhetsfråga dessutom.  Att hindra utrymningsvägar genom att fylla avsedda platser med mer barnvagnar än vad som får plats, och dessutom ha några placerade som blockerar mittengångarna är inte tillåtet hos de flesta operatörer.  Bussen är ju ingen lastbil, och är det fullt så får helt enkelt nästkommande barnvagn eller rullator vackert invänta nästa buss!

yngrot

Precis AL hos Västtrafik heter det "i mån av plats" får barnvagn följa med . Vilket för övrigt gäller även resenärer  finns ingen garanti att i alla lägen få följa med
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Kvarne

I SL-Trafiken heter det att mittgången aldrig får vara blockerad av något. Dessutom är det alltid busschauffören som bestämmer hur många barnvagnar/rullatorer som får åka med. Kommer det en sån där "Hummer"-barnvagn som tar upp större delen av platsen så är det ju klart att det blir mindre plats till andra den gången än om det bara är mindre barnvagnar med en annan gång. Det finns inga bestämmelser hur många barnvagnar ocheller rullatorer som skall med. Det är en plats och säkerhetsfråga. Mao, dessa barnvagnsägare och rullatorägare kan inte räkna med att plats finnes till dem. Är det fullt så är det. Och det är aldrig de som bestämmer. Säger föraren nej så är det nej.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2011, 20:47:35 PM
Varför inte plocka ur precis varenda stol och hänga upp stroppar i taket till alla?
Den enda sittplatsen i bussen blir vid ratten... ::)
Skulle nog vara ett perfekt sätt att öka bilåkandet och trafikstockningarna. Suveränt.  ;D Dessutom skulle många äldre som idag kan åka kollektivt bli tvungna att ordna färdtjänst med ökade kostnader som följd.

Robert Brink

Töntig artikel som vanligt av Aftonbladet! Förmodligen för att det var en politiker inblandad... Med tanke på hur många bussar som rullar varje dag, är det sällan något problem, jag tycker själv att folk är jättebra på att samarbeta när det gäller barnvagnar!
Det är väl lite värre att SL:s nya MAN ledvagnar på 1:an och 4:an inte har barnvagnsplats i bak,  och bara en liten i främre delen!
Tycker att man ska sträva efter att försöka få det så lika som möjligt på samtliga stombussar.

//R

JDS

"Artikeln" har kanske blivit tillrättalagd, men jag tycker inte att den verkar så farligt dålig. En grej är dock lite konstig, det framstår som om mammanmedbarnvagnen antingen har blivit felciterad eller är lite korkad - att en gubbe med rollator som håller på att tappa balansen och/eller har vansinnigt ont kan bli onödigt våldsam trodde jag inte var någon nyhet. Men hennes berättelse är mer "oj, någon började rycka i min barnvagn, och sen när jag ryckte tillbaka så fick jag en snyting, guuud så förvånad jag blev, hur kan sånt här hända..."

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2011, 20:47:35 PM
Varför inte plocka ur precis varenda stol och hänga upp stroppar i taket till alla?
Den enda sittplatsen i bussen blir vid ratten... ::)

Måste säga att jag har tänkt lite samma tanke. Nu vet jag inte hur länge det är tänkt att SLs OmniCityleder får leva kvar (tänker främst på Keolis 53XX och 73XX), men jag gissar på att det endast rör sig om några år, på sin höjd... Personligen har jag inte mycket till övers för dessa bussar, men jag har inte tänkt att prata mer negativt om dem. Istället var tanken att slänga ut de hårda passagerarstolarna, åtminstone majoriteten av dem, sätta in ett antal fällbara stolar och låta övriga ytor vara öppna.

Jag får en bild av att rullstolar, rullatorer och barnvagnar borde kunna få mer plats än idag och att det även borde kunna skapa större passagerarkapacitet. Om det skulle gå igenom, så skulle jag bli riktigt glad om det skedde både i stombussarna (tillfällig kapacitetsökning i väntan på t.ex. spårväg?), men även i de OmniCityleder (däribland 73XX) som tursätts på linje 70, som bl.a. jag utnyttjar 4 dagar i veckan.  :) Denna linje, samt 40, utnyttjas exempelvis ganska flitigt av studenter vid Universitetet och ibland är bussen knökfull vid Stadsbiblioteket, vilket gör att man ibland blir bland de sista passagerarna som får plats...

Jag lovade att inte prata illa om OmniCitylederna, så jag skriver istället något som jag ser positivt med dem: Kan man få igenom ett förslag ungefär i stil med ditt eller mitt, så ser jag en bra sak med OmniCitylederna. Västerbron kan iofs bli ett problem...