Alternativa bussbränslen

Startat av Nico, 03 juli 2011, 13:30:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Startar upp detta som en egen tråd då den inte har med ursprungstrådens ämne att göra i sig. Originaltråden återfinns via denna länk och rörde Nobina i Norrtälje.








Citat från: Bussföraren skrivet 03 juli 2011, 12:13:33 PM
Är dessa motorer ombyggda för RME drift?

RME har ju en förmåga att ställa till det allrahelst vintertid så blir det en kall vinter kan man nog gissa att det blir många driftstörningar o kalla bussar när inte Webastoaggregaten vill starta.

Citat från: Omnilasse skrivet 03 juli 2011, 12:34:46 PMDet är ju inte konstigt att man väljer RME, då det både kostnadsmässigt och ur andra synvinklar ställer till minst problem.

Är fortfarande lite fundersam vad gäller RME i relation till kostnader, driftsproblem mm. men även tillgång och annat. Alltså kan man verkligen säga att RME rent generellt är det bränsle som "både kostnadsmässigt och ur andra synvinklar ställer till minst problem" för brukarna på längre sikt? I synnerhet om man då ställer det i relation till andra alternativa bränslen som exempelvis biodiesel.

Visst har även detta bränsle säkert utvecklats, men i slutet av 1990-talet gick man bl.a. ut i ganska stor skala och försökte få taxiåkerier att använda RME. Resultaten var dock ganska nedslående då t.ex. sådant som serviceintervaller ökade gånger tre då rapsoljan satte igen filter, ventiler och annat bra mycket fortare och värre än när man körde på diesel. Sen, som påpekats i ena citatet ovan, så var det inte så smidigt när det var kallt ute.

Inte heller på lastbilssidan verkar RME utgöra något direkt konkurrenskraftigt alternativ och än så länge verkar man mest testa bränslet på olika mindre åkerier. I bussar så har väl främst Flygbussarna kört en del på RME, men jag undrar därför även lite hur vanligt RME-användande är i landet i stort och även om det slagit någonstans i utlandet och i så fall hur storskaligt det var/är?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussföraren

Citat från: Nico skrivet 03 juli 2011, 13:30:04 PM
Startar upp detta som en egen tråd då den inte har med ursprungstrådens ämne att göra i sig. Originaltråden återfinns via denna länk och rörde Nobina i Norrtälje.








Är fortfarande lite fundersam vad gäller RME i relation till kostnader, driftsproblem mm. men även tillgång och annat. Alltså kan man verkligen säga att RME rent generellt är det bränsle som "både kostnadsmässigt och ur andra synvinklar ställer till minst problem" för brukarna på längre sikt? I synnerhet om man då ställer det i relation till andra alternativa bränslen som exempelvis biodiesel.

Visst har även detta bränsle säkert utvecklats, men i slutet av 1990-talet gick man bl.a. ut i ganska stor skala och försökte få taxiåkerier att använda RME. Resultaten var dock ganska nedslående då t.ex. sådant som serviceintervaller ökade gånger tre då rapsoljan satte igen filter, ventiler och annat bra mycket fortare och värre än när man körde på diesel. Sen, som påpekats i ena citatet ovan, så var det inte så smidigt när det var kallt ute.

Inte heller på lastbilssidan verkar RME utgöra något direkt konkurrenskraftigt alternativ och än så länge verkar man mest testa bränslet på olika mindre åkerier. I bussar så har väl främst Flygbussarna kört en del på RME, men jag undrar därför även lite hur vanligt RME-användande är i landet i stort och även om det slagit någonstans i utlandet och i så fall hur storskaligt det var/är?


I Kalmar län kör man på RME och i a f Volvo o Scania har haft problem, och alla har väl haft problem med Webastoaggregat som inte funkar när det är kallt (ej anpassade)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussföraren skrivet 03 juli 2011, 13:41:32 PM
I Kalmar län kör man på RME och i a f Volvo o Scania har haft problem, och alla har väl haft problem med Webastoaggregat som inte funkar när det är kallt (ej anpassade)

Även inom Västtrafik kör man de flesta av de nya avtalen med RME-bussar. Bland annat går dubbeldäckarna på linje 100 Borås-Göteborg på detta. Några större problem med RME-n på grund av kylan i vintras rapporterades dock inte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ja framtiden får väl utvisa hur bra RME är . Men utan tvekan blir det dyrare då det krävs mer service och även risk för bakterietillväxt i tankar. Tillgången på detta bränsle när det börjar användas mer ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 03 juli 2011, 20:05:51 PM
Ja framtiden får väl utvisa hur bra RME är . Men utan tvekan blir det dyrare då det krävs mer service och även risk för bakterietillväxt i tankar. Tillgången på detta bränsle när det börjar användas mer ??

Men har tidigare sagt att RME räcker för att försörja ungefär 5 procent av de fordon som i dag går med fossil diesel. Men vad jag förstår kan man öka odlingen av raps rätt mycket så jag kan tänka mig att en kraftigt förbättrad tillgång är möjlig. RME kommer dock långt ifrån att kunna ersätta alla fossil diesel.

RME är väl något billigare i inköp än fossil diesel men blir ändå dyrare eftersom bussarna kräver så mycket mer underhåll.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Der_löwe

Det största problemet med RME tycker jag att det minskar motorkraften väsentligt (i alla fall när vi pratar Scania), vilket i kombination med att man ofta välja svaga motorer redan från början till fordonen pga priset kan vara riktigt irriterande för den som framför fordonet.

Gas står ändå fast som min favorit av de alternativa bränslerna, har bara positiva erfarenheter av det.

mushkot

Citat från: Der_löwe skrivet 04 juli 2011, 10:43:20 AM
Gas står ändå fast som min favorit av de alternativa bränslerna, har bara positiva erfarenheter av det.
Jo, biogas är det klart miljövänligaste av de som finns. Dock har jag verkligen inte endast positiva erfarenheter av gasmotorer...