Ändringar i SL:s upphandlingsplan föreslås

Startat av Omnilasse, 13 juni 2011, 19:47:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Till trafiknämndens möte den 21/6 föreslår tjänstemännen att tidsplanen ska ändras för upphandlingen av några av de kommande avtalsområden (alltså där upphandling inte påbörjats), för att kunna följa den nya kollektivtrafiklagens intentioner (bland annat måste det annonseras i EU:s tidningar ett år innan etc.).

Detta medför att Lidingö förskjuts till augusti 2014 (tid för trafikstart) (samtidigt som innerstaden för att även se möjlighet till att samköra dem - innerstaden går inte att förlänga - där finns ju ett avtal med absolut slutdatum),

Tyresö och Haninge skjuts fram till mars 2015 (trafikstart).

Dokumentet finns att läsa här:
http://www.sll.se/Handlingar/Trafiknämnden/2011/juni/Ärende%2011%20TN%201106-147%20Rev%20upphandlingsplan%202011-2014.pdf

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 13 juni 2011, 19:47:02 PM
innerstaden går inte att förlänga - där finns ju ett avtal med absolut slutdatum

Är då således innerstan redan satt till en trafikstart i augusti 2014?

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 13 juni 2011, 19:57:29 PM
Är då således innerstan redan satt till en trafikstart i augusti 2014?
Japp, det slöts det en överenskommelse med Busslink om för flera år sedan. Det var väl så att säga ett krav för att trafiken skulle kunna behållas så länge utan en upphandling, att man skrev ett exakt datum. Sedan har jag förstått det som att avtalet inte längre är så lönsamt, så jag tror inte heller att Keolis är så intresserad av att behålla det under en längre tid.

Ersa

Tack för info.
Jag tog förresten mig friheten att med hjälp av url-taggar rätta till, samt funktionstesta länken i ditt inlägg. Hoppas det var okej.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 13 juni 2011, 20:32:13 PM
Tack för info.
Jag tog förresten mig friheten att med hjälp av url-taggar rätta till, samt funktionstesta länken i ditt inlägg. Hoppas det var okej.
Givetvis, är jag bara tacksam...

virtual1

Södertälje ser jag inte finnas med i planeringen, när togs dagens avtal i bruk???

Omnilasse

Citat från: virtual1 skrivet 13 juni 2011, 23:38:21 PM
Södertälje ser jag inte finnas med i planeringen, när togs dagens avtal i bruk???
Augusti 2006. Det fanns en möjlighet att säga upp avtalet till augusti 2011, men man tyckte Nobina skötte sig bra både här och i Järfälla/Uppland bro (som man ju vann samtidigt). Sista gränsen för avtalet är därmed satt till augusti 2016 - men med möjlighet att säga upp innan (med 15 månaders varsel och för tre bestämda tidpunkter på året, sommar/vintertidtabell/januari).

virtual1

Citat från: Omnilasse skrivet 14 juni 2011, 00:09:39 AM
Augusti 2006. Det fanns en möjlighet att säga upp avtalet till augusti 2011, men man tyckte Nobina skötte sig bra både här och i Järfälla/Uppland bro (som man ju vann samtidigt). Sista gränsen för avtalet är därmed satt till augusti 2016 - men med möjlighet att säga upp innan (med 15 månaders varsel och för tre bestämda tidpunkter på året, sommar/vintertidtabell/januari).

Så pass! Hur är det med Ösmo/Nynäshamn då?

Omnilasse

Citat från: virtual1 skrivet 14 juni 2011, 10:41:04 AM
Så pass! Hur är det med Ösmo/Nynäshamn då?
Där fanns möjligheten augusti 2012 - enligt samma princip som för Järfälla/Södertälje att upphäva. Men även här tyckte man (i det här fallet Keolis) att man klarade av uppdraget, så nu är det ett tillsvidareavtal men med slutpunkten augusti 2017 - och enligt samma möjlighet som för J/S att säga upp innan med 15 månaders varsel (vilket ju dock inte brukar ske).