Huvudmeny

Alkolås i buss

Startat av Ersa, 03 januari 2010, 12:05:34 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

kimpan

Citat från: lil-sis skrivet 06 januari 2010, 14:36:22 PM
Tanken är synnerligen god men vem ska betala merkostnaderna?

Jag blåser gärna, när som helst.

I slutändan är det alltid konsumenten d.v.s passagerarna som betalar. I de alldra flesta nya upphandlingar som pågår/kommer så finns kravet på någon form av Alkolås. Bolagen lägger in kostanden för alkolås i sitt anbud

Jag blåser också gärna, nästan när som helst (vill INTE blåsa inför en fullsatt buss, för det kan bli tekniska problem med alkolåset)

lil-sis

Citat från: kimpan skrivet 07 januari 2010, 03:01:40 AM
I slutändan är det alltid konsumenten d.v.s passagerarna som betalar. I de alldra flesta nya upphandlingar som pågår/kommer så finns kravet på någon form av Alkolås. Bolagen lägger in kostanden för alkolås i sitt anbud

Jag blåser också gärna, nästan när som helst (vill INTE blåsa inför en fullsatt buss, för det kan bli tekniska problem med alkolåset)

Att blåsa vid byten är nog en sämre idé. Men in och ut är väl bra.

buskörare

Citat från: lil-sis skrivet 07 januari 2010, 10:27:46 AM
Att blåsa vid byten är nog en sämre idé. Men in och ut är väl bra.

Fast sitter det i bussen så blir det ju vid byten. För oss som oftast börjar arbetsdan med att ta över en buss som är ute på linjen.

RoTe

Citat från: buskörare skrivet 07 januari 2010, 13:32:51 PM
Fast sitter det i bussen så blir det ju vid byten. För oss som oftast börjar arbetsdan med att ta över en buss som är ute på linjen.

Men det är väl upp till förarna om dom stänger av bussen eller inte?

buskörare

Citat från: RoTe skrivet 07 januari 2010, 14:34:59 PM
Men det är väl upp till förarna om dom stänger av bussen eller inte?

Om man inte stänger av den så försvinner ju hela vitsen med alkolås? Då kan jag ju ändå köra en hel arbetsdag påverkad.

RoTe

Citat från: buskörare skrivet 07 januari 2010, 14:36:48 PM
Om man inte stänger av den så försvinner ju hela vitsen med alkolås? Då kan jag ju ändå köra en hel arbetsdag påverkad.

Vi stänger inte av våra bussar bara för förarbyte, dessutom måste man ju vänta 30 min eller knappa på alkolåset för att få fram blåstvång. Tar på tok för lång tid!

Ersa

Det har visst blivit en debatt om avstängda motorer, vilket inte har någon som helst betydelse om man bara vill få systemet 100% "blåssäkert" som Connex/Veolia lyckades med under sin tid stadstrafiken i Umeå. Då hade varje förare med sig en liten nyckel som passade i ett litet nyckellås i bussarna. Alkolåset aktiverades först när man vridit om den lilla nyckeln och därefter kunde man blåsa. När man kört ett par timmar och det var dags för avlösning vred man av det lilla nyckellåset och tog ut nyckeln, varvid alkolåset slogs ifrån och växellådan hoppade ur till N-läget oavsett vilken knapp som var intryckt.
När förare nummer två tog plats i förarplatsen måste denne då ta sin personliga nyckel och vrida om, för att därefter vänta på att alkolåset värmdes upp, blåsa grönt, och först då reagerade växelväljaren på att N-läget byttes till 1-2-3-D eller R-drivlägena. Under hela denna tid var motorn igång, då alkolåset enbart styrde växellådan. Så att blåsa 6-7 ggr/dag var inte alls ovanligt... om inga tekniska bekymmer inträffade villsäga, då man kunde behöva blåsa 2-3 ggr/avlösningstillfälle. Ett krånglande fordonsmonterat alkolås i denna tätortstrafik innebar i regel alltid en inställd tur, då någon ersättningsbuss oftast inte hinner ut i tid innan nästa tur.

Inte undra på att alla dåvarande Umeförare idag gärna blåser i ett alkoskåp före och efter varje arbetspass utan protester. 8)

Citat från: Bussnissen skrivet 06 januari 2010, 22:40:21 PM
Hoppas för allas skull att denna "lösning" är begravd för all framtid någonstans på Veolias huvudkontor.

Saknad av ingen! :)

RoTe

Ersa: Det där lät EXTREMT dyrt och krångligt!

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 07 januari 2010, 16:34:53 PM
Ersa: Det där lät EXTREMT dyrt och krångligt!

För att inte tala om hur struligt det blev när någon förare glömde sin "brännvinsnyckel" hemma, eller kvar i den buss som kollegan tog över. ::)

lil-sis

Citat från: buskörare skrivet 07 januari 2010, 13:32:51 PM
Fast sitter det i bussen så blir det ju vid byten. För oss som oftast börjar arbetsdan med att ta över en buss som är ute på linjen.

Ja alltså är det en dålig idé att ha det i bussen.

CitatAtt blåsa vid byten är nog en sämre idé. Men in och ut är väl bra.

Säger väl ingenting om att det skulle vara en bra idé att blåsa igång bussen?



buskörare

Citat från: lil-sis skrivet 07 januari 2010, 16:46:50 PM
Ja alltså är det en dålig idé att ha det i bussen.

Säger väl ingenting om att det skulle vara en bra idé att blåsa igång bussen?




Ja, jag håller förstås med om att det är en dålig idé. Bättre att vara färdigblåst när man tar över bussen.