"Vreten" blir "Solna strand"

Startat av Ersa, 12 november 2013, 22:00:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

6 november 2013:
"Tunnelbanestationen Vreten i Solna kan komma att byta namn till Solna Strand"
http://www.sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5696315

12 november 2013:
"Trafiknämnden tog beslutet att byta namn på tunnelbanestationen Vreten på blå linjen. "
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/vretens-t-bana-byter-namn

Nico

Personligen tycker jag just detta känns som ett slöseri med både tid och pengar, i synnerhet som hela namnet "Solna strand" i sig är en konstruktion med ett fåtal år på nacken. I grund fanns det nog flera andra platser inom SL-land som hade mått bättre av ett namnbyte, men de hade inga starka ägarintressen bakom som kunde påverka.

I sak får man väld dock vara glad över att man i alla fall bytte till ett svenskt namn... med tanke på att man vurmar så för engelska. Den närbelägna spårvägshållplatsen "Solna Business Park", alltså f.d. Vireberg (ind.omr) är ju annars ett avskräckande exempel på usla namngivningsprincip... för vad var det egentligen för fel på det ursprungliga namnet?!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Max W

Detta namnändringsförslag var ju aktuellt redan 2000-2001 när jag var handläggare för namnfrågor på SL. Alla hpl-namn gällande spårbunden trafik skulle ju även godkännas av järnvägsstyrelsen. Denna och flera remissinstanser sade NEJ på grund av befarad förväxlingsrisk vid ev. olycka. SOLNA station, SOLNA Centrum (kunde anmälas som SOLNA t-station i "upphetsat tillstånd" och SOLNA Strand var alltför många likartade namn i relativt närområde till varandra för att kunna leda till förväxling.
Har man nu 12-13 år senare ändrat uppfattning därvid lag undrar jag.
Max

Staffan Sävenfjord

Citat från: Max W skrivet 13 november 2013, 09:25:48 AM
Detta namnändringsförslag var ju aktuellt redan 2000-2001 när jag var handläggare för namnfrågor på SL. Alla hpl-namn gällande spårbunden trafik skulle ju även godkännas av järnvägsstyrelsen. Denna och flera remissinstanser sade NEJ på grund av befarad förväxlingsrisk vid ev. olycka. SOLNA station, SOLNA Centrum (kunde anmälas som SOLNA t-station i "upphetsat tillstånd" och SOLNA Strand var alltför många likartade namn i relativt närområde till varandra för att kunna leda till förväxling.
Har man nu 12-13 år senare ändrat uppfattning därvid lag undrar jag.
Max

Liten korrigering: det var inte Järnvägsstyrelsen utan Järnvägsinspektionen, som i dag ingår i Transportstyrelsen, som var godkännande instans. Vad som godkänns eller inte beror mycket på handläggaren.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Max W

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 november 2013, 09:47:39 AM
Liten korrigering: det var inte Järnvägsstyrelsen utan Järnvägsinspektionen, som i dag ingår i Transportstyrelsen, som var godkännande instans. Vad som godkänns eller inte beror mycket på handläggaren.
Tack Staffan för korrigeringen. När det sedan gäller "handläggarens" makt i detta ärende så lyfte jag frågan till en högre instans inom SL. Tyvärr minns jag bara personens namn, men inte hans titel. Minns dock att Järnvägsinspektionen sa "blankt nej" av de skäl jag angav i förra inlägget.
/Max

Staffan Sävenfjord

Citat från: Max W skrivet 13 november 2013, 10:34:32 AM
Tack Staffan för korrigeringen. När det sedan gäller "handläggarens" makt i detta ärende så lyfte jag frågan till en högre instans inom SL. Tyvärr minns jag bara personens namn, men inte hans titel. Minns dock att Järnvägsinspektionen sa "blankt nej" av de skäl jag angav i förra inlägget.
/Max

Jag menade alltså handläggaren på Järnvägsinspektionen/Transportstyrelsen. Men vi råkar ju ha en sådan fd handläggare i vår krets så vi kanske kan få en mer initierad beskrivning.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Sedan massor av år finns ju "Farsta" och "Farsta Strand" samt "Hässelby" och "Hässelby Strand" så förväxlingsrisken är tydligen inte så högt vägande i tunnelbanan när stationerna ligger nära varandra.

Micke A

Du menar väl Hässelby gård och Hässelby strand Björn  ;)
Och det finns ju två Farsta strand, en pendeltågstation och en tunnelbanestation, att man klarar av det.
Det var väl vid Vreten, blivande Solna Strand som SL buss hade sitt huvudkontor ett tag (eller var det bussdivisionen?)
Fast Solna Business park är nog det mesta korkade namn som finns på en hållplats

Cero

Skulle hellre byta namn på Västra Skogen till Ingenting. Vore mer passande eftersom det är ett historiskt namn (Ingentingskogen finns ju till och med kvar) och dessutom ett roligt namn.

Max W

Citat från: Micke A skrivet 13 november 2013, 15:39:11 PM
Du menar väl Hässelby gård och Hässelby strand Björn  ;)
Och det finns ju två Farsta strand, en pendeltågstation och en tunnelbanestation, att man klarar av det.
Det var väl vid Vreten, blivande Solna Strand som SL buss hade sitt huvudkontor ett tag (eller var det bussdivisionen?)
Fast Solna Business park är nog det mesta korkade namn som finns på en hållplats
Det var Bussdivisionen som höll till i Vreten från 1986. Jag arbetade på Trafiksamordningsavdelningen. Jag tror vi var placerade där till våren 1991. Jag var själv utlånad från Bussdivisionen till Råsta som arbetsledare på BVTH  fr.o.m mars 1990 och kom till Norra Regionen maj (?) 1991 då SL omorganiserades för jag vet inte vilken gång i ordningen.

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 november 2013, 11:31:59 AM
Sedan massor av år finns ju "Farsta" och "Farsta Strand" samt "Hässelby" och "Hässelby Strand" så förväxlingsrisken är tydligen inte så högt vägande i tunnelbanan när stationerna ligger nära varandra.


Hässelby är fortfarande ett problem-namn. Ofta ser man t-banettåg skyltade enbart Hässelby. För mig som uppvuxen "Hässelbykille" är Hässelby VILLASTADEN, varken GÅRDEN eller STRANDEN. Därför viktigt med tilläggen.
Numera skyltas vägen till Backlura i Hässelby av väghållaren som "till Hässelby NORRA Villastad.
/Max