Arlanda, mer än vanlig flygspoting [bilder]

Startat av the0fiskis, 18 mars 2013, 20:52:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

Det var ett tag sen jag skrev och läste här men nu tror jag att jag är tillbacka  :D
Jag har nyss gjort ett skolarbete om arlanda som ni kan hitta här: http://www.eos95.se/?p=833
nu lite bilder som jag tog som inte kom med i projektet för dem passade inte  ;)
ni som kan flygmodeller kan gärna fylla på....
text under bilder...

första bilden är på hotelet på arlanda

bilder på flygplan (jag är på "air side")

så här såg vägen ut runt landningsbanorna, rena skogsvägar

ett litet mindre flygplan

snöröjarna var ute och rörde på sig

och några stog kvar

bild på en avisningsmaskin förrare som väntar på att få börja jobba.

flygplan modell old

ett till flygplan fast på avstånd som ser argt ut....

stort flygplan på väg lyfta....

samma flygplan är i luften

där bussarna bor

sen fick jag möligheten att åka upp i tronet...

hoppas bilderna gillas

Nico

Citat från: Eos95 skrivet 18 mars 2013, 20:52:30 PM


flygplan modell old

Hoppas bilderna gillas

Visst gillas det, alltid trevligt med lite flygplan... men jag ska erkänna att jag ryckte lite när jag såg ovanstående bild. Tycker inte att retrostilen är fel, men nog hade den målningen sett snyggare ut på t.ex. en Sud Aviation Caravelle eller något i den stilen...  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Johan Hansson

Citat från: Eos95 skrivet 18 mars 2013, 20:52:30 PM

där bussarna bor


hoppas bilderna gillas

Min arbetsplats...
Mycket trevliga bilder....
Vilken dag var du på Arlanda och fotograferade?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

the0fiskis

Citat från: Johan Hansson skrivet 18 mars 2013, 21:50:23 PM
Min arbetsplats...
Mycket trevliga bilder....
Vilken dag var du på Arlanda och fotograferade?
2013-03-02
var jag ute

TACKAR till båda :D

r5m

är det okej att vara ute och fota på flygplatser? Med tanke på att det brukar vara skyddsobjekts område. Snygga bilder btw

Mikey

Citat från: r5m skrivet 19 mars 2013, 16:58:38 PM
är det okej att vara ute och fota på flygplatser? Med tanke på att det brukar vara skyddsobjekts område. Snygga bilder btw

Det är inget fotoförbud nej, fritt fram att ta bilder! :D

Förut fanns det regler som reglerade huruvida anställda fick ta med sig kamerautrustning genom säkerhetskontrollen och ut på området, men alla sådana regler är borta nu. Det är bara vissa utrymmen som fortfarande har fotoförbud, men det är inget man behöver oroa sig över då man med största sannolikhet sitter i baksätet på en polisbil innan man lyckats ta sig in i de utrymmena.

the0fiskis

Citat från: r5m skrivet 19 mars 2013, 16:58:38 PM
är det okej att vara ute och fota på flygplatser? Med tanke på att det brukar vara skyddsobjekts område. Snygga bilder btw
okej inom vissa "regler" men jag fick följa med min farsa så. det var någon gång när vi var ute det var olämpligt att fota (inte förbjudet utan mer det kan ge massor av frågor....)
Citat från: Mikey skrivet 19 mars 2013, 17:35:58 PM
Det är inget fotoförbud nej, fritt fram att ta bilder! :D

Förut fanns det regler som reglerade huruvida anställda fick ta med sig kamerautrustning genom säkerhetskontrollen och ut på området, men alla sådana regler är borta nu. Det är bara vissa utrymmen som fortfarande har fotoförbud, men det är inget man behöver oroa sig över då man med största sannolikhet sitter i baksätet på en polisbil innan man lyckats ta sig in i de utrymmena.
märkte inga som helts problem genom säkerhetskontrollen (anställda går genom speciella kontroller).

som sagt jag hade visitor "pass" som gör att man får följa med någon inne på dem olika områdena om man följer någon.
om du tar dig in på området så väntas nog rätt stort pådrag när dem märker dig! så rekommenderar dig inte ta dig in på området för då kommer du ha en jobbig tid framför dig!  ;)

Bussmupp

Jag kan tyvärr inte se bilderna... :(

Citat från: r5m skrivet 19 mars 2013, 16:58:38 PM
är det okej att vara ute och fota på flygplatser? Med tanke på att det brukar vara skyddsobjekts område. Snygga bilder btw

Beror på vart man är. I Sverige, ja men med vissa undantag. Luleå t.ex. Där får man bara fota precis intill terminalen.

Grekland vill helst undvika planespotters.

JB

Citat från: Mikey skrivet 19 mars 2013, 17:35:58 PM
Det är bara vissa utrymmen som fortfarande har fotoförbud, men det är inget man behöver oroa sig över då man med största sannolikhet sitter i baksätet på en polisbil innan man lyckats ta sig in i de utrymmena.

Nja, säkerhetskontrollerna är vad jag vet belagda med fotoförbud.

scaniaolsson

I just fallet Luleå kan det bero på att det är en militär flygplats med civil terminal.

Har själv varit och fotograferat "Air-side" på ett antal av Sveriges flygplatser, vissa besök välplanerade och andra väldigt improviserade
Dock aldrig haft några som helst problem eller behövt gå genom säkerhetskontrollen för det.

Som vissa av er vet så har jag ju ett rätt stort intresse för "blåljusfordon" och det är som fört mig till flygplatserna är då naturligtvis
räddningstjänsten.

Det mest improviserade besöket gjorde i Ängelholm en sommarsöndag 2006, efter en avgång frågade jag och kompisarna som var med om det kunde vara möjligt att få plåta räddningsfordonen.

Efter att ramppersonalen snackat med tjänstgörande Insatsledare var det inga som helst problem.
Vi fick även en åktur ut till en hangar där det fanns ett par riktigt gamla bilar undanställda.
Mycket trevligt.

Nu ska det väl erkännas att många av flygplatserna man varit på tillhör dom "mindre" och då är det i regel betydligt lättare att komma in.

Följande flygplatser har jag varit på för foto.

Luleå Kallax, Umeå, Gävle Rörberg, Västerås Hässlö, Norrköping Kungsängen, Linköping SAAB, Jönköping Axamo, Kalmar, Växjö, Kallinge (F17), Everöd, Ängelholm & Halmstad.

Säger som tjänstgörande befäl sa när vi var på Kallinge F17 år 2000, då all räddningsverksamhet fortfarande var helmilitär.
-Här inne råder fotoförbud !!!, men samtidigt finns en generel dispens från flottiljchefen. För helt ärligt det som är hemligt finns inte här inne så ni kan se det ändå !!

Inom dom närmaste veckorna lär jag nog kunna lägga till Dala Airport i Borlänge också.

Go kväll.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Nico

I Sverige har vi en ganska öppen policy kring detta medan det utomlands kan vara helt annorlunda. Tumregeln om att alltid fråga först är en ganska bra utgångspunkt istället för att förutsätta att alla gör som i Sverige.

I värsta fall riskerar man att hamna öga mot öga med en östeuropeisk gränspolis, som fick sin utbildning när muren fortfarande var igång, eller en stressad operatör hos Homeland Security... och då kan det blir lite spänt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmupp

Nu funkar bilderna! Snyggt!

Citat från: Eos95 skrivet 18 mars 2013, 20:52:30 PM

bilder på flygplan (jag är på "air side")

En SAS 737-700 och Ethiopian 737-800, fina Boeing produkter.

Skulle själv gärna komma in och digga airside.

Citat från: Eos95 skrivet 18 mars 2013, 20:52:30 PM

flygplan modell old

Airbus A320, Foxtrot-Golf Foxtrot Kilo Julia. Ett av de snyggaste retrojets som finns.

Citat från: Eos95 skrivet 18 mars 2013, 20:52:30 PM

ett till flygplan fast på avstånd som ser argt ut....

British Airways Airbus, antingen A319, 320 eller 321. Beroende på när dessa bilder är tagna så kan jag kolla upp det. Fotade nämligen själv F-GFKJ den 2/3.

Citat från: Eos95 skrivet 18 mars 2013, 20:52:30 PM

stort flygplan på väg lyfta....

samma flygplan är i luften

Boeings vackra 747-400.

the0fiskis

Citat från: JB skrivet 22 mars 2013, 18:51:56 PM
Nja, säkerhetskontrollerna är vad jag vet belagda med fotoförbud.
så klart, tänkte mer på air side och i terminalerna.

Citat från: scaniaolsson skrivet 22 mars 2013, 19:03:41 PM
text ang flyggplatser
trevligt :D alltid roligt när folk bryr sig om folks intressen

Citat från: Bussmupp skrivet 23 mars 2013, 19:34:37 PM
Nu funkar bilderna! Snyggt!
British Airways Airbus, antingen A319, 320 eller 321. Beroende på när dessa bilder är tagna så kan jag kolla upp det. Fotade nämligen själv F-GFKJ den 2/3.
tackar
2013:03:02
säger infon så det ska stämma :)

Bussmupp

Citat från: Eos95 skrivet 27 mars 2013, 09:03:41 AM
tackar
2013:03:02
säger infon så det ska stämma :)

Typiskt nog så var det en av de kärror jag inte fotade... Men jag har för mig att det var en A319, den vanligaste av de tre och att det var därför jag inte fotade den.