Huvudmeny

11 september

Startat av Ersa, 11 september 2007, 21:00:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Jag tröttnar aldrig på att höra historier om vad folk gjorde när de hörde talas om vissa större händelser.
Så dagen till ära undrar jag: Vad gjorde ni den 11 september 2001?

Själv blev jag linjeutbildad på Jämtlandslinje 111 Östersund-Frösön-Marieby-Brunflo, i en gulvit Carrus Vega. Då det enda de upprepade på radion var att det flygit in ett "flygplan" i skyskrapan antog jag hela tiden att det var en liten Cessna, tills jag kom hem och tittade på tv:n.

Magnus

Jag hade träslöjd i skolan och vi lyssnade på radio när jag hörde de första rapporterna :)

Möllers

Jag minns den dagen väl jag gick i skolan den dagen då jag kom hem kollade mamma på nyheter om WTC.
Senare cyklade jag till mormor sen åkte vi bussen i stan jag hörde då om WTC husen rasade då.
Hörde först den första hade rasat sen några minuter rasade den andra.
Bussföraren hade radion igång han hade högt alla kunde höra.
Jag åkte med Linje 2 var en DAB tror det var Orusttrafiken som körde då i stan.
Den dagen glömmer jag aldrig 11 Sept.

Simon Bertilsson

Jag hade blivit hämtad på skolan i Hörby av mamma med personbil (vanligen skolbuss). Hade precis börjat högstadiet, och nu skulle vi plocka upp en av mina systrar på mellanstadieskolan i Ludvigsborg, och det var då mamma nämnde det.
Senare slog mamma på P4...

JB

#4
Själv satt jag i mitt rum och småbläddrade i en tidning och lyssnade på radio när ekot kom in med en extrasändning.

Bonushistorier:

Anna Linds död:
Stod ute i skogen utanför Vattholma och betraktade en nygrävd grop när det pep till i en av mina vänners mobiltelefon. Han lästa meddelandet och sade sedan lakoniskt "Anna Lind är död".

Estonia:
Var i skolan när jag fick reda på det. Estionaolyckan berörde mig extra då vi hade ett antal elever och lärare från Tartu på besök. De fick sedan problem att ta sig hem. Dessutom hade jag en klasskamrat som hade åkt med Estonias sista lyckade tur till Stockholm (tänk om de hade missat färjan och tagit nästa istället).

Gottrörakraschen:
Tittade på TVs jullovsmorgon (tror jag det var) när det kom upp meddelande om en extra nyhetssändning direkt efter jullovsmorgons slut.

Diskoteksbranden i Göteborg:
Gick runt i en skivaffär i det lokala köpcentrat som hade radio på butiken. Fick genom den radion reda på vad som hänt.

Trier


Dagen/natten innan hade jag kört en nattkörning från Tyskland och hade därför tagit något förlängd sovmorgon och kom inte ur sängen förrän en bit in på eftermiddagen. Min vana trogen satte mig vid datorn för att kolla senaste nytt på Aftonbladet.se, men sidan svarade inte. Konstigt tänkte jag att det måste hänt något stort och slog på tv'n istället.

Andra kraschen såg jag live, i tv'n alltså. Ruskigt otäckt.

Det var en omruskande dag minst sagt.

//Mr T

HJP

#6
Citat från: Verspieder skrivet 11 september 2007, 21:00:57 PM
Jag tröttnar aldrig på att höra historier om vad folk gjorde när de hörde talas om vissa större händelser.
Så dagen till ära undrar jag: Vad gjorde ni den 11 september 2001?

Själv blev jag linjeutbildad på Jämtlandslinje 111 Östersund-Frösön-Marieby-Brunflo, i en gulvit Carrus Vega. Då det enda de upprepade på radion var att det flygit in ett "flygplan" i skyskrapan antog jag hela tiden att det var en liten Cessna, tills jag kom hem och tittade på tv:n.
****
Jag var i mitt hobbyrum i källaren, när min dotter Frida, kom ner och ropade: "Pappa! Det har kört in ett flygplan i World Trade Center!"
Jag tror klockan var ungefär 13.30, och jag såg för min inre syn, en Cessna, som flugit in i WTC i Stockholm, och jag undrade hur det kunde ha gått till. När jag frågade Frida, så sa hon vad det var, men det lät för osannolikt. "Du måste titta på TV! Dom sänder hela tiden!"
Så satte jag mig framför TV:n, och där blev jag sittande till midnatt. Det var liksom för mycket. Detta kunde inte vara sant - på något underligt vis - fast jag såg det. Helt ofattbart. Trots att det var helt osannolikt, så kom ett plan till, och körde in i den andra skrapan - i direktsändning. Jag hade svårt att ta in det som hände.

I maj i år, var Frida och jag vid Ground Zero i New York. Det är naturligtvis svårt att förstå hur det såg ut före "9/11", men stämningen var påtaglig. Här hade det hänt något....

HJP

Hans Fredriksson

Jag satt och tradade på Nasdaqbörsen på en myndighets dator. Det blev så himla segt och det kom inga kursuppdateringar. Då jag ansvarade för kontorets nätverk skulle jag kolla in i serverummet och möts av den tjänsteman som även han kollade ekonomiska sidor sa att oljepriset rusar. Segheten berodde på den oerhörda trafik som uppstod på internetet. Trots segheten kunde vi ganska snart se filmbilderna på CNN:s hemsida. Sviterna blev en liten slant då jag hade säljisar på Nasdaq- och Dow Jonesindexet. Men det tog lite tid innan slantarna ramlade in då börsernas transaktionsservrar som var placerade i World Trade Center var ersatta.

Muk

Jag var arbetslös i Övertorneå och satt framför tvn hela dagen och såg på livesändningarna. När man tittade ut genom fönstret så kändes Usa väldigt långt borta. Det var som att titta på en b-film. :o

ps. jag har senare sett en indisk bollywoodfilm som hade vävt in kraschen bland all sång och dans. Det var också overkligt.

Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 11 september 2007, 21:00:57 PM
Jag tröttnar aldrig på att höra historier om vad folk gjorde när de hörde talas om vissa större händelser.
Så dagen till ära undrar jag: Vad gjorde ni den 11 september 2001?

Själv blev jag linjeutbildad på Jämtlandslinje 111 Östersund-Frösön-Marieby-Brunflo, i en gulvit Carrus Vega. Då det enda de upprepade på radion var att det flygit in ett "flygplan" i skyskrapan antog jag hela tiden att det var en liten Cessna, tills jag kom hem och tittade på tv:n.
---
Jag satt med en kompis och tittade på tv medan en textremsa rullade, samtidigt visades rörliga bilder från när ett flygplan rände in i det andra tornet. Det var kring 14 och jag undrar om inte de bilderna var direktsända.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Johan Hansson

11 sept 2001
Jag hade kommit hem från skolan och skulle sitta å göra läxor tillsammans med en kompis.
Sprang till trappan och skrek på mamma och pappa som kom och kollade.
då brann det första tornet i WTC ringer till min bror som stitter på tåget påväg hem ifrån Helsingborg där han läste på gymnasium. Det var ett av mina hittils värsta samtal att ringa för att berätta det för min bror. Kan nämna att han blev chockad när han fick höra det. När han kom hem satt han bänkad framför tvn.
Inga läxor blev gjorda.

10 sept 2003

Satt och skulle fika framför tvn och fick se text-tvn att det stod Extra: ANNA LINDH Knivskuren på NK i Stockholm. följde det resten av kvällen.   

11 sept 2003

Frågade en lärare hur det hade gått med henne och han sa hon avlidit och att Göran Persson skulle hålla presskonferans runt halv tio (tror jag det var). Några lärare hade öppnat ett klassrum där de fått igång tvn för presskonferansen och till klassrummet kom ca fem lärare och jag (ensam elev) följde presskonferansen. vi som var i klassrummet bara stod skakade av liska för det som hade hänt.
Kom för sent till lektionen som var efter rasten, jag bad om ursäkt för jag var sen och sa att jag kollade på presskonferansen om Anna Lindh. Läraren hade inte hört det senaste och klassen frågade henne det var jag som fick säga inför hela klassen hur det hade gått för Anna Lindh. Det var några i klassen av tjejerna som började gråta vilken jag var på väg att göra också.

Om Brand Katastrofen i Göteborg.
Jag var ute i ett hus i Göteborgs norra skärgård när jag vaknade och vi satte oss vid tvn hela familjen. trodde det först var en ny Estonia-katasrof men sen insåg vi att det var det i Göteborg och att det var en brand när många omkommit.
Körde för bi där på vägen hem och såg allt folk som stod där och sörjde.

Bomberna i London 7 juli 2005
Följde det extra noga framför tvn, eftersom min bror skulle flytta två månader efter bomberna flyttade till London för att läsa till läkare. Jag vart över på höstlovet samma år.
Han bor i london nu och det är en trevlig stad som jag kommer besöka ofta.
   
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Skalman

Jag "körde" ett handelsfartyg mellan USA och Europa (tack och lov på väg
FRÅN cirkusen där borta), och hade väl kommit ungefär halvvägs över pölen.
Brukade på kortvåg försöka plocka in svenska nyheter (om konditionerna tillät),
eller i alla fall BBC. Det krävdes inte mer än några minuters lyssning för att
få en bild av vad som hänt.

Alla BBC-frekvenser på kortvåg länkade ut talet från CNN i direktsändning
(blev lite skumt ibland att höra TV-prat i radio, särskilt när de kommenterade
bilder, men det var ändå den bästa uppdateringen som gick att få...).

Så resten av den vakten (och ett par till efter det) gick helt åt till att hålla
sig uppdaterad på läget!  :)

Neko

WTC:
Detta är en av mina oförklarliga upplevelser som jag inte har nån som helst förklaring på.
Hade precis lämnat Nordstan nån minut sen med 28/29 mot Volvo. Precis när jag kommit över gamla korsningen får jag en stark känsla av förvåning, smärta o panik o är på väg att vingla in i mitträcket. Tror att nånting hänt min dåvarande flickvän (vi var väldigt empatiska) o skickar ett sms till henne så fort jag kommit över till Hjalmar. Får till svar att hon är ok o sitter tittar på nyheterna, vilket hon tycker jag oxå borde göra. Eftersom radion var trasig i bussen var det inte förrän strax efter 17 som jag fick reda på vad som hänt. Huvudvärken som kom den eftermiddagen satt i drygt ett dygn . . .

Flodvågen:
Även detta en lite konstig upplevelse tycker jag. Vaknade den natten med stark skräck av att jag höll på att drunka väldigt plötsligt. Nåt jag aldrig tidigare upplevt i drömmar.

Man kan tolka upplevelserna som man vill, men dessa är inte de enda händelser som inträffar samtidigt som nåt annat . . . *ryser*