"Ifrånåkt av tåget"

Startat av Ersa, 12 juli 2010, 00:21:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Att lämna tåget mitt på linjen för att springa på Pressbyrån är inte alltid en bra idé:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.2060978/sara-fick-lov-att-ga-av-da-akte-taget

Andreas

Frågan som jag skulle vilja ställa här är: Vem har agerat fel egentligen? Resenären eller personalen på tåget (e.g. den enskilda personen ur personalen som talade med kvinnan)?

Visst, hävdar en person att fallet är som det är, exempelvis ur personalen på ett tåg, en båt, ett flygplan eller rent av kanske en bussförare, att tåget eller något annat av tidigare nämnda transportmedel har fått problem i ett eller andra fallet och att man kan behöva stå stilla vid en station eller annan plats under en mycket lång tid, så får man väl som resenär lita på vad personalen säger, vilket resenären också verkar ha gjort.

Samtidigt, så går det ju inte alltid att säga exakt hur lång tid ett problem tar att lösa, även beroende på vilket typ av problem eller förhinder som har uppstått. Om man jämför mellan ett signalfel och att tåget har spårat ur, att loket på ett IC-tåg (InterCity = ofta ett lokdraget persontåg, samma som på bilden) är ur funktion eller att tåget rent av har kolliderat med något, så tar ju alla dessa problem olika lång tid att lösa, men vad som e.g. hände här framkommer ju inte i artikeln.


Missar man att köpa hörlurar, så får man nog bita i det sura äpplet och vänta tills man får ett bättre tillfälle och då man inte behöver stressa tillbaka till ett väntande tåg, som i fallet i artikeln. Jag förlorade mina hörlurar i söndags på Cityterminalen, då folk i en lång kö puttade in mig i bland en massa väskor och grejs, så att kablarna i mina hörlurar gick av på mitten. Men, jag klarade mig rätt bra ändå.  :P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Andy91 skrivet 12 juli 2010, 01:01:31 AM
Frågan som jag skulle vilja ställa här är: Vem har agerat fel egentligen? Resenären eller personalen på tåget (e.g. den enskilda personen ur personalen som talade med kvinnan)?


Har personalen verkligen lovat någon att hinna in på Pressbyrån så skall det löftet hållas så att vederbörande hinner tillbaka under förutsättning att det sker inom rimlig tid. Nu var det dock en synnerligen förvirrad situation i Alvesta i går med massor av stopp och säkert motstridiga besked om när trafiken kunde komma i gång igen, så personalen må vara ursäktad för sitt misstag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Strömblad

Nu är det länge sedan jag slutade läsa Expressen och Aftonbladet, så jag dessvärre inte kommentera det här fallet...
Däremot så var man alltid tvungen att springa in på Pressbyrån i Karlstad och ropa att det var dags att åka när man hade tågen från Stockholm till Oslo. Norrmännen hade pippi på att kuta in och köpa cigaretter under det ganska långa upphållet i Karlstad nämligen  :)
/J

BigM

Denna text stämmer inte riktigt för mig: "hinna till Pressbyrån efter att tåget fastnat i Alvesta. Men bara några minuter efter att hon lämnat tåget åkte det - och kvar stod Sara utan vare sig plånbok eller bagage."

Vad jag vet så måste man betala för sig på Pressbyrån om man då inte har plånboken med sig så lär det bli problem.
Fast det har å andra sidan inget med själva problemet att göra. Tåget åkte ju oavsett...

/BigM