"Man måste stå still för att få i ettan"

Startat av bastuper, 11 juli 2008, 21:11:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Inte bara det, står du vid ett övergångsstäle med ettan i, och drabbas av en stroke eller blir angripen av en geting, så tar kanske bilen/bussen ett skutt framåt...tja, är övergångsstället t ex vid Hamngatan/Regeringsgatan blir det i bästa fall några avslagna smalben.
Nej, aldrig en växel i förrän det är dags att köra!

Simon Bertilsson

Detta urtrampningslager... Hur fungerar detta, och varför slits det så mycket av att frikoppla?

Jag kommer iaf att fortsätta planera i god tid och lägga i växeln så den är i när det är dags att köra (fick för övrigt lära mig samma sak när jag övningskörde för lastbil) . Innan man har fått bilen på rull har det ändå slagit över från gult till grönt.

Björn Forslund

När du trycker ner kopplingen trycker du urtrampningslagret mot lamellerna. Lagret roterar hela tiden när det ligger mot lamellerna.

JDS

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 13 juli 2008, 01:11:49 AM
Detta urtrampningslager... Hur fungerar detta, och varför slits det så mycket av att frikoppla?

Man kan säga att lagret är till för att överföra pedalkraften till den roterande kopplingslamellen när du trampar ur, utan att hela bilen fördenskull börjar snurra runt ;)

Nu är det väl så att man ska hålla på rätt länge för att göra slut på ett urtrampningslager, åtminstone på moderna fordon, men det är ju onödigt ändå, särskilt som det dessutom är skönare att kunna göra vad man vill med foten en liten stund.

Nor1

Lägger ni ur växeln på en automatlåda oxå, så ni inte "sliter" på convertern??
Den är ju några gånger dyrare än ett urtrampningslager iaf.

Peter C

Citat från: Nor1 skrivet 13 juli 2008, 15:00:34 PM
Lägger ni ur växeln på en automatlåda oxå, så ni inte "sliter" på convertern??
Den är ju några gånger dyrare än ett urtrampningslager iaf.

Ha ha ha! 8)

bastuper

Det är en säkerhetsgrej för att förhindra att lägga i ettan i 70 km/h t.ex. TVÄRSTOPP!

Krille

Citat från: Nor1 skrivet 13 juli 2008, 15:00:34 PM
Lägger ni ur växeln på en automatlåda oxå, så ni inte "sliter" på convertern??
Den är ju några gånger dyrare än ett urtrampningslager iaf.

Jaaa, självklart. Mycke skönare att vila foten en stund istf att "stå å hålla" på bromsen...

/K

Nor1

Hur gör Ni om Ni som jag kör I-Shift då??

JAB

Knappen för hållbroms för start i uppförlut är ganska populär, den sparar på kopplingen.

Simon Bertilsson

#25
Vid rödljus brukar jag låta lådan ligga i A, eftersom det tar en liten stund för den att få i växeln om man ska gå över från N vid start.

Citat från: JAB skrivet 13 juli 2008, 18:50:59 PM
Knappen för hållbroms för start i uppförlut är ganska populär, den sparar på kopplingen.

Finns det en sådan? Var sitter den?
Jag har bara kört I-Shift ett fåtal gånger, men tycker om den. Det jag stör mig på är just start i uppförslut, och krypkörning i nedförslut (där jag vill låta motorn bromsa bilen utan att använda hjälpbromsen, men I-Shiften lägger lådan i neutral).

Melker

Citat från: bastuper skrivet 13 juli 2008, 16:02:14 PM
Det är en säkerhetsgrej för att förhindra att lägga i ettan i 70 km/h t.ex. TVÄRSTOPP!


Det finns inget som hindrar att ettan läggs i under körning, och man kan göra bort sig (och framförallt motor, växellåda mm) även med de andra växlarna. T.ex. om man drar ur bilen på fyran och sen får i trean istället för femman. Nu känns det i växelspaken på de flesta bilar att man är på väg att få i fel växel, synkroniseringsringarnas olika hastigheter gör att det blir trögt att lägga i fel växel men ger man sig f*n på det så går det att få i en opassande växel.

Det finns ett tillfälle när det är bra att kunna lägga i ettan under rull precis innan man stannar och det är vid korsningar med stopplikt där man redan innan stoppet kan konstatera att det är fritt att köra iväg direkt. Kör man med släp efter bilen kan det också vara bra att kunna använda ettan istället för att sega på tvåan i tvära korsningar eller branta backar t.ex.

Att man inte hade synkad etta på äldre bilar var väl av besparingsskäl, ettan ansågs man bara behöva för att starta bilen från stillastående och då behövdes inte någon synkronisering på den växeln. Det är dock mycket smidigt att ha det även på backväxeln, har man vant sig med det så är det lätt att man "räknar kuggar" när backen ska i på en bil som inte har den finessen.

Nor1

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 13 juli 2008, 19:48:59 PM
Finns det en sådan? Var sitter den?
Jag har bara kört I-Shift ett fåtal gånger, men tycker om den. Det jag stör mig på är just start i uppförslut, och krypkörning i nedförslut (där jag vill låta motorn bromsa bilen utan att använda hjälpbromsen, men I-Shiften lägger lådan i neutral).

Finns inte på alla I-Shift bilar, "Hill Start Aid" är tillval.

Simon Bertilsson

Citat från: Nor1 skrivet 14 juli 2008, 18:17:22 PM
Finns inte på alla I-Shift bilar, "Hill Start Aid" är tillval.

Ok... Var sitter den om den finns?

Nor1

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 juli 2008, 23:32:40 PM
Ok... Var sitter den om den finns?
Någonstans på instumentbrädan, stället kan ju vara olika, Det ser ut som en lastbil i backe inom paretes,