Framdörrarna stängda ett år till

Startat av Walter, 09 oktober 2020, 11:37:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

Citat från: buskörare skrivet 02 november 2020, 15:42:02 PM
Vad blev det av Hallandstrafikens plexiglas? Fick de tummen ner av AMV?

I samband med operatörsbytet från Arriva till Nobina stängdes återigen framdörrarna. På de bussarna som Nobina hyrde av Arriva plockades plexiglaset bort.

buskörare

#91
Aha. Tack!




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

buskörare

Rykten säger att plexiskydden är på ingång i SL-trafiken. Ganska snart om det stämmer. Lite blandade känslor. Skönt att återgå till det normala, samtidigt som det varit skönt att vara själv där framme.
Ska bli spännande att se hur mängden resenärer påverkas av att det blir svårare att planka då igen. Ihop med möjligheter att betala med betalkort blir det svårtvatt komma med ursäkter.

homer

Om jag har förstått saken rätt måste plexiglasen godkännas från buss till buss, de räcker alltså inte med ett generellt tillstånd, dessutom är de riktigt hål i huvudet nu när smittspridningen har ökat extremt drastiskt senaste veckan

AO

Tillstånd verkar ges för en operatör och en viss busstyp. Det vill säga, Nobina Uppsala kommer med sitt tillstånd få sätta upp prövat plexiglas på samtliga bussar av typen Volvo 7900/8900. Däremot verkar inte tillståndet gälla för ex Nobina Sundsvall utan där måste de söka ett nytt tillstånd.

När det gäller smittspridningen så är det ju väldigt tydligt att kollektivtrafiken är en starkt bidragande faktor. Går det att ordna plexiglas så att det inte är möjligt för bussföraren att bli smittad av passagerarna, är ju påstigning fram det absolut bästa mot smittspridning i kollektivtrafiken eftersom det gör det möjligt att neka påstigning om bussarna är för fulla. I dagsläget är det ju omöjligt att neka passagerare.

buskörare

Stämmer tidsplanen jag hört, så är godkännanden redan gjorda på vissa och utreds för andra.

igel

I så fall borde det ju finnas mängder med bussar i SL området som har en prototyp inmonterad som arbetsmiljöverket har godkänt. Bara Arriva har väl minst sex modeller av bussar i Stockholmsområdet.

buskörare

#97
Prototyp? Jag tror inte arbetsmiljöverket använder sig av tester i detta fall? Man sätter väl upp en i en visningsbuss som amv förhoppningsvis godkänner och därefter påbörjas montering. Plexiglasskydd i sig är ju inget nytt, så varför testa?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

John P

Citat från: buskörare skrivet 12 november 2020, 16:15:39 PM
. Plexiglasskydd i sig är ju inget nytt, så varför testa?

Innan har ju plexiglasskydd i bussar ( allra främst) haft för avsikt att minska risken för hot-och- våldssituationer samt att minska rånrisken, ( om det är effektivt mot detta kan disskuteras ..) .  Om man ska ha ett effektivt skydd mot droppsmitta, som Covid -19 räknas som, krävs ju att plexiglasskyddet är tätare än ett plexiglasskydd avsett för att minska  risken för hot-och-våldssituationer.  Utmaningen lär nog ligga i att antalet busstyper ofta varierar ganska mycket hos bussbolagen och att lösningar med ombordutrustning också varierar. Det kan ju  i vissa fall vara olika lösningar från fordonsindivid till fordonsindivid och hur gör man med bussar som saknar förargrind!?
Bussförare på Nobina Trollhättan.

buskörare

Hur länge provkörde Nobina sina skydd i linjetrafik innan man fick dom godkända då? Och hur testade man dom? Jag trodde faktiskt att man tog fram en prototyp som godkändes utan att utsätta förare för risker. Typ inomhus. Eller åtminstone utan resenärer. Hade visst fel.
Mig veterligen går det ytterst få bussar utan förargrind i SL-trafiken.

Ersa

Inga bussar i SL-trafiken ska numera sakna förargrind, enligt satta fordonskrav. Däremot finns inte samma grindkrav på samma nivå i övriga svenska län.

yngrot

Jag ser med fasa mot den dagen framdörr ska användas igen. Blir inte lätt att få resenärer börja betala igen och bara gå på fram. Nu är de vana gå på bak och tyvärr väldigt många utan giltig biljett. Dessutom i stadstrafik går det ofta snabbare när alla dörrar används
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Citaro C2

Det bästa vore om de tog sitt förnuft till fånga och installerade blippare vid alla dörrar.

buskörare

Jag känner att det jag kommer göra, är att inte öppna bakdörrarna om det inte är avstigande och om folk går på bak, ropa i högtalarna vad som gäller. Om det funkar. Jag kommer inte vara nitisk eller riskera min säkerhet, det överlåter jag till kontrollanterna. Men jag kör på ett bra ställe där jag inte tror det kommer bli några problem alls. Men en inkörsperiod blir det ju förstås. Om SL har lanserat möjligheten av betala med betalkort då, så tror jag det kommer gå smärtfritt på många ställen.

igel

Hur har man tänkt med den stora accessmaskinen, ska den hamna utanför eller innanför plexiglasburen eller mittimellan.