Bussprioritet i central korsning fungerar dåligt i Gävle

Startat av Anders Noren, 26 januari 2008, 12:33:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Arbetarbladet skriver: "Gävleborna struntar i röd gubbe".

Bakgrund: I början av 2005 monterades trafikljus upp där Drottninggatan (gågata) korsar Rådhusesplanaden (genomfart och huvudhållplats för lokalbussarna, 20-25 bussar/h i vardera riktningen). Signalerna är normalt släckta (vilket ger vägtrafiken väjningsplikt mot gående) men kan aktiveras av bussförarna (vilket ger vägtrafiken grönt ljus och gående och cyklister rött ljus). Signalerna slutade dock användas efter ett par veckor och stod släckta - eller möjligen trasiga - i två år. I höstas lagades dock signalerna och förseddes med spårvagnsklonk och används igen.

Enligt artikeln respekteras signalerna dåligt och både Swebus och Tekniska kontoret tycker att efterlevnaden kan bli bättre, även om trafikljusen trots allt gör gott för bussarnas framkomlighet. Det är i alla fall ett framsteg sedan hösten 2005 då en tjänsteman på förvaltningen förklarade för mig att trafikljusen - som då varit ur funktion i ett halvår - användes hela tiden och att busstrafiken i Gävle inte hade några som helst framkomlighetsproblem...

Anders

Fredde

Grundproblemet där bussarna stannar i city dagligt tal Rådhuset.. Är att bilar tillåts köra där.. Ta efter som Karlstad gjort, förbjud biltrafiken.. Här i Gävle kunde dom förbjuda den iaf Vardagar 6-18 samt lördagar 8-15... Det är så mycket otrolig onödig genomfartsåkning på denna plats.. Det finns 2 andra vägar man kan anända för att lätt nå Söder/Norr, men det är ju roligast att åka där folk rör sig verkar det som..



//Fredde

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredde skrivet 26 januari 2008, 14:30:29 PM
Grundproblemet där bussarna stannar i city dagligt tal Rådhuset.. Är att bilar tillåts köra där.. Ta efter som Karlstad gjort, förbjud biltrafiken.. Här i Gävle kunde dom förbjuda den iaf Vardagar 6-18 samt lördagar 8-15... Det är så mycket otrolig onödig genomfartsåkning på denna plats.. Det finns 2 andra vägar man kan anända för att lätt nå Söder/Norr, men det är ju roligast att åka där folk rör sig verkar det som..



//Fredde

Genomfartstrafiken är väl också skyltad att gå här. Och något lika bra alternativ finns knappast. Men det finns hyfsade alternativ och det vore väl rimligt att åtminstone skylta upp dessa. Inte för att jag kör i Gävle så ofta men jag skulle uppskatta att få skylttips om hur jag slipper köra med min bil här.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Nja - det vete sjutton om borttagen biltrafik skulle bidra särskilt till framkomligheten vid Rådhustorget. Det är ju gång- och cykeltrafiken som är i vägen och den blir väl inte mer benägen att släppa fram bussarna bara för att biltrafiken minskar. (Däremot kan det finnas andra skäl till att ta bort biltrafiken, som att man kanske skulle få in mer busstrafik.)

Vad skyltningen beträffar så är jag 99 % säker på att man inte hänvisas att köra förbi Rådhustorget, oavsett varifrån man kommer och vart man ska. Fram till i mitten av 1990-talet var genomfart dessutom förbjuden vid Nygatan, på så vis att man inte fick korsa Nygatan utan var tvungen att svänga höger eller vänster. Genomfartsförbudet togs dock bort eftersom man bedömde att det inte behövdes.

Anders

David S

Citat från: Anders Noren skrivet 27 januari 2008, 18:22:21 PM
Nja - det vete sjutton om borttagen biltrafik skulle bidra särskilt till framkomligheten vid Rådhustorget. Det är ju gång- och cykeltrafiken som är i vägen och den blir väl inte mer benägen att släppa fram bussarna bara för att biltrafiken minskar. (Däremot kan det finnas andra skäl till att ta bort biltrafiken, som att man kanske skulle få in mer busstrafik.)

Jag håller med om att det stora problemet fottrafikanter och cyklister. Ofta när bussförarna använder signalerna så är det många som ändå går rakt ut i vägen. Jag tycker att borde göra som man har i Sandviken. Altså att man har en terminal där bussarna "dockar" vid en dörr. Det som är problemet är ju bara vart man ska lägga en sådan terminal. Det finns inte något bra utrymme som jag känner till.

//David S

Anders Noren

Gefle Dagblads trafikredaktör Olle Hildingson skriver:

CitatTanken med de bussförarstyrda ljusen är god men det förutsätter att även gående använder sina förståndsgåvor. Många gör det uppenbarligen inte.

GD: Grönt ljus får gående att se rött

Anders

Anders Noren

#6
Här om dagen var det en insändare om saken i Gefle Dagblad: Ett oklart övergångsställe.
Tillägg i efterhand: Även i Arbetarbladet: Hur fungerar trafiksignalerna?

Insändarskribenten skriver "Det här systemet med trafiksignaler finns bara på ett fåtal platser i Sverige. Varför ger ni ingen information om systemet? Ni kunde sätta upp skyltar i korsningen, eller lägga ut information på nätet eller i våra tidningar."

Man kan förledas att tro att en medborgare i den industrialiserade delen av världen ska känna till företeelsen trafiksignaler sedan späda barnsben, men så är det tydligen inte. Om man däremot tänker sig att gående och cyklister aldrig bryr sig om trafiksignaler så blir det lite mer begripligt: detta signalreglerade övergångsställe är det första skribenten någonsin har upptäckt! Välkommen till verkligheten.

Anders

Jonas M. Bobjörk

hälsning från en polare:
"Så går det när man försöker skilja busstrafik från övrig trafik. Tänk om bilister kunde trycka på en knapp när de hade grönt"

Anders Noren

Mer om Gävle kommuns taffliga försök att förbättra busstrafikens framkomlighet: http://www.gd.se/Article.jsp?article=131658