Anledningen till att Nobinas DD har hamnat i 48xx serien är sannolikt att man vill undvika flera nummer på bussarna. Från Östgötatrafiken har Nobinas regionbussar fått omloppsnummerserien 400-499 och numera hänger omloppserien ihop med radionumret. Radionumret visar trafikföretag, fordonstyp och löpnummer. Exempelvis nummer 4800 där 4 är Nobina regionbuss och 8 är dubbeldäckare. Boggibussarna heter 4450-4467 i både inv.nr och radionr där andra 4-an identifierar bussen som en boggibuss. Jämfört med Transdev regionbuss i Norrköping där radionummer är i 34xx samt 38xx-serierna och omloppnr i intervallet 300-399.
Nobina fick radionummer i serierna 44xx och 48xx tilldelade innan bussarna beställdes, så sannolikt har man anpassat sina inventarienummer efter radionumren. För boggibussarna passade det ju perfekt utifrån var man är i nummerserien medan dubbeldäckarna väl egentligen fick något för höga inventarienummer utifrån en rent kronologisk ordning.
Denna nya numreringsstandard i Östergötland gäller från avtalen som börjat gälla från 2020 och framåt. Underlättar för trafikledning och annan uppföljning att enkelt kunna identifiera en viss fordonstyp utifrån radionummer på exempelvis en realtidskarta.
Så här ser radionumreringen ut:
3xxx Transdev regionbuss Norrköping (34xx Boggi region, 38xx Dubbeldäckare)
4xxx Nobina regionbuss Linköping (44xx Boggi region, 48xx Dubbeldäckare)
5xxx Nobina stadstrafik Linköping (55xx El-ledbuss, 56xx Gasledbuss, 57xx Gas boggi)
6xxx Transdev stadstrafik Norrköping (60xx Spårvagn, 65xx El-ledbuss, 66xx Gasledbuss, 67xx Gas boggi)
7xxx Mohlins landsbygd östra Östergötland (71xx Tvåaxlad stadsbuss, 74xx Boggi region)
Utöver det finns Bliva Buss i 8xxx-serien, men här är det ingen ordning på numren utifrån fordonstyp eftersom dessa nummer är satta sedan tidigare. Denna trafik upphandlas med trafikstart 2024 och kommer då få en nummerserie enligt samma princip.