Fråga bussar på Linje 524

Startat av dselin, 25 maj 2022, 13:42:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 25 maj 2022, 23:28:59 PM
Vad gäller stomlinje längs med nuvarande linje 524 så har det stötts och blötts olika idéer under åren. Se bl.a. sid 51 i detta dokument... som var det färskaste jag hittade på nätet nu. Problemet med stomlinje längs med nuvarande linje 524 är att det på flera ställen av sträckan är ganska si och så med framkomligheten vilket påverkar möjligheterna. Tanken med stombuss är ju att det ska gå snabbt och smidigt, inte gå som mjölktåget. Sedan så handlar det i stomnätsplanen i sak fortfarande mera om koncept snarare än färdiga förslag.

Fast den omfattande "linje H" i detta dokument känns lite väl överdriven, och teoretisk. Påminner lite om linjen mellan Norrtälje och Hemmesta som nämns på sidan ovanför, och skulle väl bli ungefär lika sårbar för trafikstörningar och problem pga linjens längd och bilköer. Att dokumentet dessutom föreslår att behålla 677 i nuvarande form istället för att dra den till Arlanda ger på det hela taget inte mycket respekt för de som ligger bakom dessa högst teoretiska kartbilder. Här verkar kunskaperna över hur det ser ut ute i verkligheten ganska bristfällig, om jag får uttrycka mig lite försiktigt.

Men med blå boggivagnar på en omdragen 524, kanske via Arningeleden som på kartan, och gå enbart mellan Arninge och Upplands Väsby, skulle det nog kunna bli en populär linje. Speciellt om den får utökad trafik mot idag, vilket är en kundsynpunkt som dyker upp då och då angående dagens 524.

buskörare

Precis som jag skrev då... Att det första tiden inte finns några bussar tänkta för en till blå linje. Men att det troligen är på väg.

Var hittar du nyare Volvoleder? Eller menar du att man återigen tillåter vanliga, låga boggi på blå linjer?

Ersa

Det blir ju inte en ytterligare linje i så fall, utan en omfördelning av helheten, och neddragning (eller kanske nedläggning) av 524. Antalet bussar torde bli ungefär likvärdigt som idag, med möjligen lite justeringar och omflyttningar. I början är det väl i värsta fall bara att köra nuvarande röda bussar på den eventuellt omdragna linjen.

Jag har aldrig hittat nåt officiellt i skrift som gör gällande att det skulle vara ett krav på ledvagnar för stomlinjer, så jag håller alla dörrar öppna, för alla slags möjligheter.

buskörare

Hos oss ska det vara krav i alla fall. Enligt trafikplanerare som jobbade just med busstyper på olika omlopp. Och eftersom det inte finns några blå boggi inom SL-trafiken, så verkar det inte helt osannolikt att så är fallet på fler ställen.

Buzzlover

Blå-Boggi har funnits och finns än idag, detta fanns i Tyresö framtills kanske 2017? Sen färgades dom om, nu för ungefär ett år sen så färgades dock endast en Scania Boggi i samma område om till Blått vilket innebär att i dagsläget finns en blå Boggi (Nobina 5027 tror jag den heter, inte helt 100 på det.) hos Nobinas garage i Tyresö.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Enligt tråd här på forumet är den bara tänkt som förstärkning/reserv?
Men ja, då finns det 1. Av hur många blå? Några hundra?

Ersa

Om blå boggivagnar funnits lite här och där runtom i länet ända sedan 640 (nuvarande 676) blev blå för sisådär 22 år sedan, lär det knappast vara frågan om något bestående totalförbud iaf.
Nu när operatörerna själva ska få komma med konstruktiva förslag om trafiken, och när det inte längre tillverkas ledvagnar för annat än innerstadstrafik, kanske det är dags för huvudmannen att tänka lite friare.

Nico

Om man säger så här...

Finns inget generellt krav på ledvagn, men dessa är ofta smidigare och tar ändå lite fler passagerare. Blå boggi har ju dock förekommit tidigare på 640/676 som sagt samt på 872, 873 och 875. Överlag är dock långa boggivagnar mm. en vagntyp som passar bäst på landsväg och motorväg och betydligt sämre i trånga urbana miljöer.

Sedan vill jag ha det till att det visst går att beställa ledvagnar klass II (i alla fall enligt flera tillverkare), men typ av fordon bestämmer ju trafikentreprenörerna i huvudsak själva. Här är det sannolikt primärt ekonomiska ställningstaganden (min spekulation) som gjort att de flesta trafikutövare valt boggivagnar framför ledvagnar, då de senare är dyrare i inköp etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Även på 677 körde Keolis ett par blå boggivagnar sina sista år innan övertagandet 2011. De var populära både hos passagerarna och förarna, och var betydligt billigare i drift än de efterföljande B9S. Så visst skulle boggivagnar fortsätta fungera bra på en framtida stomlinje mellan Arninge och Upplands Väsby, även om de skiftar färg från rött till blått.