Keolis UL bussar i Gävle

Startat av Peter Öden, 04 april 2022, 16:39:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden




Hej !

Gjorde idag nu på em. ett besök hos Bilmetro Gävle på Näringen för att kolla upp de bussar som stod där och som senare ska till Keolis Uppland.
Märkligt att man bara satt inv.nr på vänster sida i nederkanten.

Mvh Peter Ö

Bussmicke

Mycket trevligt men mycket dumt ställe att placera numret på. Motsvarande på andra sidan hade varit bättre.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AO

Trevligt!
Kommer samtliga Scania gasbussar att placeras i Uppsala eller blir de placerade även på andra depåer?

Fredrik Gelin



Citat från: Peter Öden skrivet 04 april 2022, 16:39:31 PM

Hej !

Gjorde idag nu på em. ett besök hos Bilmetro Gävle på Näringen för att kolla upp de bussar som stod där och som senare ska till Keolis Uppland.
Märkligt att man bara satt inv.nr på vänster sida i nederkanten.

Mvh Peter Ö

Jag gissar att inventarienumren sitter där UL sagt att de skall sitta?
Det finns liksom hos andra huvudmän en grafisk manual eller vad man vill kalla det som reglerar vilka dekaler som skall sitta var.

Jag tycker det är knepigt att se dem även på de nuvarande entreprenörernas bussar, speciellt om de har vita siffror.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ersa

SL har ju tydliga regler om var invnr skall sitta, samt typsnitt och två olika storlekar på vita siffror beroende på om bussen är blå eller röd. Gissningsvis har även UL ett regelverk för detta.
Här sitter siffrorna på bussens vänstra främre hörn, vilket är precis samma plats som SL har, och denna placering underlättar betydligt för de förare som vill direktanropa bussen de precis mötte, t.ex för att varna för något. Personligen hade jag föredragit vita reflekterande siffror på det svarta fältet, direkt under vindrutan, men UL har säkert en idé med detta utförande.

Nico

Det är inte helt säkert att UL har godkänt placeringen bara för att det är tejpat på detta vis.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

SL är exemplariska när det gäller vagnsnummer,
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Jag håller med Micke om att SL har en föredömlig placering av inventarienummer.

Vad gäller UL sitter inventarienummer fram på vänstersidan även på de nuvarande bussarna.

Det är visserligen ingen garanti för att det är så det är tänkt att de skall sitta, men eftersom Nobina, Transdev och nu Keolis sätter numren på ungefär samma sätt talar ju för att det finns en tanke bakom.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Bese001

Det står 20-30 likadana på Scania i Uppsala (Gnistagatan 5)

Finns det bekräftat hur många och vilka typer av bussar som Keolis ska köra med i Uppland?
Nobina har ca 175 st i Uppland.

Peter Öden

Hej !

Det ska visst vara 59 Scania Citywide och ca 124 Volvo 8900  om det nu stämmer.
Är det likvärdiga specifikationer på Volvo eller finns det olika utförande på dem.

Mvh Peter Ö

Samuel KVR

Det är två olika typer av 8900 modeller så den ena är en LE modell och den andra typen har högre golv på hela bussen

Jacob

Scaniorna finns i vanligt respektive arlandautförande med bagagehyllor.
Särskrivning är en dödssynd!

Carl Eric

Citat från: AO skrivet 04 april 2022, 17:26:56 PM
Trevligt!
Kommer samtliga Scania gasbussar att placeras i Uppsala eller blir de placerade även på andra depåer?

Gasbussar endast i depån i Uppsala.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!