Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23

Startat av ks, 10 mars 2022, 16:15:19 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

igel

Sedan kan man diskutera yteffektiviteten i en dockningsterminal. Tag Danderyd som exempel den har en area av ~15700m2 med ~1200 avgångar.  ~13,1m2/avgång. Och Jakobsberg har en area av ~12500m2 med ~800 avgångar.  ~15,6m2/avgång.

(avgångar där påstigning sker under ett vardagsdygn)

Ersa

Det är väl egentligen rätt förlegat med stora terminaler där de flesta linjer börjar och slutar på plats, och dessutom har en utrymmeskrävande bussuppställning intill. Det är väl oftast bättre att många längre linjer (ledvagnlinjer hos SL) fortsätter förbi terminalerna och har sin utgångspunkt en bit därifrån. Som 177/178 passerar Danderyds sjukhus, och som 610 passerar Vallentuna station. Medan lokala linjer med kortvagnar kan (men behöver inte) utgå från terminalen. Då minskar ju dessutom behovet av gater och backning.

Bältes-Assar

Men att bussarna går ända in till Stockholm är inte bra?

Ersa

Om det inte rör sig om onödig parallellkörning längsmed befintlig spårtrafik, är det väl ett nödvändigt ont att köra in landsbygdsbussar till innerstan.
Det finns/fanns ju även lite (dessvärre svårgenomförliga) planer att låta vissa linjer passera genom stan, och som ett pendeltåg fortsätta ut på andra sidan. Var det inte 676 man ville dra vidare ut till Nacka, eller nåt sånt?

Kristofer

Stomlinje M, Norrtälje - Hemmesta.
Nu kommer det aldrig att hända, men det hade varit spännande att se hur det hade fungerat i verkligheten.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

at1981

Hej!

- - -
Jag tycker att linje 420 kan läggas ned och under vissa delar av dygnet istället ersättas av linje 405 (vissa turer) som förlängs österut till Gustavsbergs C!
Dessutom får personer som ska resa till/från Nacka sjukhus en direktförbindelse med Värmdö utan att behöva promenera till/från Gustavsberg C.

Linje 445 borde förlängas österut från Insjön till Brunn och under den tiden på dygnet linje 445 är i trafik till/från Brunn behövs ingen trafik på linje 467!

- - -
Detta innebär i sin tur att linje 422 inte behöver trafikeras i den riktningen då linje 420 och 445 är i trafik i resp. riktning.

- - -
Resenärer till/från Styrmannen kan åka med linje 423/425 till/från Gustavsbergs C och resenärer som t.ex. åker mellan Nacka Forum och Insjön kan byte mellan 445 / 471 i Orminge C:
Linje 471 borde dessutom gå via Sickla bro istället för via LV 222 från Nacka trp. då tidsvinsten mellan de båda körvägarna är minimal.

* * *
Alternativet är att ny stomlinje vid namn 472 ersätter linje 422 som kör som linje 422 till Insjön och sedan via Värmdö marknad till Gustavsbergs C och vissa turer till/från Styrmannen då anslutning saknas till/från 423/425.

Då kan linje 445 och 467 i sin tur köra som vanligt men förlängningen av linje 405 till Gustavsbergs C kan finnas kvar.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

at1981

Hejsan!

* * *
Jag tycker att linje C857 ska läggas ned och att linje 639 trafikeras Tekniska högskolan - Östhammar
med enstaka turer till/från Forsmark för att underlätta arbetspendlartransporter till/från Forsmark
för de som bor i Stockholms län!

På sommarhalvåret kan även enstaka turer på linje 639 köra till/från Furuviksparken för att underlätta
för kollektiva transportmedel.

Dessa turer på linje 639 ska ha anslutning till/från linje 641 vid Hallstaviks station.

* * *
Alternativet är annars att förlänga linje 641 norr om Hallstavik men då uppskattas anslutning till/från linje 639
vid Hallstavik istället.

* * *
Man kan även behålla C857 men då kan den gå Hallstavik - Gimo - Tierp istället medan 639/641 går norrut mot Östhammar.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

virtual1

Varför skulle 639 gå vidare mot Östhammar??? Linjen är tillräckligt lång ändå och tar en evinnerlig tid att åka, och antalet resenärer som skulle vara i behov av en sån förlängning torde vara i princip noll. Och att SL skulle köra trafik i större delen av UL:s trafikområde faller ju totalt på sin egen orimlighet. 

Walter

639 är lång ja men förslaget här uppfattar jag som ett behov inom delar av linjen. Ingen åker väl hela 639 utan den betjänar väl många delbehov längs linjen. Sen kan det göra den mer störningskänslig.

Om man ska stirra sig blind på vem som kör och färger på bussarna istället FÖR vem man kör så kommer aldrig kollektivtrafiken vara det resenärerna behöver.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

#54
Att ha onödigt långa linjer som redan idag är påfrestande och störningskänsliga är tillräckligt illa, och att då förlänga dem kommer inte att leda till några fördelar för någon. Det finns idag knappt något resenärsbehov att sitta kvar på en röd buss förbi Hallstavik, då majoriteten av resenärerna söderifrån ska just enbart till ändhållplatsen Hallstavik. Det är ytterst få som åker vidare till Östhammar och Öregrund i den gula UL-buss som går vidare norrut på UL 857 (inte C857). Har man åkt länets längsta busslinje på sisådär tio mil, får man faktiskt acceptera att man får byta buss efter två timmar.
Dessutom, då SL:s biljettmaskiner inte klarar UL:s kort och mobilbiljetter känns det enbart onödigt att återförlänga 639 till Öregrund. De röda bussarna behövs på hemmaplan, på de egna linjerna.

Jag skulle snarare gå åt andra hållet, och avveckla den SL-trafik som idag finns i Uppsala län, genom att flytta 677 till Arlanda, och därmed låta UL själva trafikera sträckan Långhundra Åby - Uppsala. Idén har varit uppe många gånger genom åren, framtagen av beslutsfattare själva, men har hittills aldrig blivt av.

Gällande 639 skulle jag kunna tänka mig att bryta upp den i två linjer i Rimbo, precis som att 676 och 637 idag bryts i Norrtälje. Dvs att inga direktbussar mellan Stockholm och Ellan finns sedan sisådär tio år.

Nico

Sedan måste man i så fall även se hur man skulle göra med bemanning osv. En "superlång" lokaltrafiklinje skulle sannolikt även behöva förarbyte mm. längs med sträckningen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

#56
Det finns fler driftsmässiga problem med överdrivet långa linjer än man kan tro, som de utan praktisk trafikerfarenhet inte lägger in som faktorer i sina förslag. Redan innan 2008, då UL-bussarna från Östhammar körde långa 639:an, uppstod ofta problem med fel och brister på de då ändå rätt nya bussarna, gärna på helgdagar, och många gånger blev det helt enkelt stopp i Rimbo och Söderhall, utan att ersättningsbuss kunde hittas på kort varsel. Att då återuppliva den långa linjen med dagens åldersstigna vagnpark, eller morgondagens MAN låggolvsstadsbussar (om det nu blir sådana) skulle bara drabba resenärerna negativt.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 23 mars 2022, 13:35:16 PM


Gällande 639 skulle jag kunna tänka mig att bryta upp den i två linjer i Rimbo, precis som att 676 och 637 idag bryts i Norrtälje. Dvs att inga direktbussar mellan Stockholm och Ellan finns sedan sisådär tio år.

Hur fungerar detta med 637 mfl sommartid?

Skyltar man om 636/637:or i Norrtälje till 676 eller är det obligatoriskt bussbyte oavsett?

Jag antar ju att det måste köras mängder med förstärkningsbussar även numera.

IvveRivve004

Några förslag på busslinjeändningar:

Buss 612 går via Sollentuna station. Det skulle ge bättre kommunikation till Arninge bland annat från Barkarbystadens håll då de som bor där har buss 567 och då kan byta till buss 612 vid Sollentuna för att sen komma till Arninge.

Buss 620 delas upp i två olika busslinjer. Buss 620 förlorar delsträckan Mora vägskäl – Norrtälje och en ny linje, 640 som ersätter linjen på sträckan, går Sättra – Riala kyrka – Mora vägskäl – Norrtälje. Sträckan från Norrtälje till Åkersberga ersätts av linje 621. Buss 620X byter dessutom nummer till 640X.

Buss 686 slutar trafikera hållplatserna Gamla Vaxholmsvägen och Kundvägen. Arninge har redan buss 612 och 676.

Buss 792 förlängs från Balingsnäs till Gladö kvarn. Det ger Gladö kvarn nattrafik.

Buss 794 förlängs från Visättra till Björnkulla. Det ger Björnkulla nattrafik.

L. Gornitzka

Nånting som undertecknad funderat på sen jag flyttat ut till Djurö, är att man skulle behöva rita om linjekartan.

434 har just nu ovanligt många varierade körvägar (vissa till Sollenkroka, vissa till Överby). Det som hade vart rimligast hade varit att splittra upp de turerna till två olika linjenummer där den ena kör Sollenkroka och den andra tar Överby (samtidigt som turtäheten ändå bibehålls). Exempelvis att man låter den ena ta linjenummer 433.

433 finns förvisso redan, men sköter bara trafik till och från Stavsnäs (med enstaka turer som fortsätter ut till Djurö). Den befintliga linje 433 tänker jag istället kan byta nummer till 432, som i nuvarande version bara används till några enstaka turer till/från Malma kvarn. Där funderade jag på om det vore bättre att antingen lägga ner trafiken dit helt (314 är starkt nedläggningshotad av samma anledning), eller göra så att vissa turer gör en skaftkörning dit och sen tillbaks till Didriksdal och fortsätter vidare till Stavsnäs.

En disclaimer är att detta alltså bara är funderingar från en som skriver i egenskap av bussresenär som bara råkar vara intresserad av SL:s linjenät.
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.