Terminalen i Täby centrum är förvisso inte optimal, men det finns nog värre exempel skulle jag tro.
Däremot funderar jag på hur man praktiskt skall lösa genomgående linjer åt både håll då terminalen om jag minns rätt är enkelriktad.
Jag har dock något minne av att jag sett avstigningshållplatser utanför terminalen som kanske kan användas.
Hållplatser för dom genomgående linjerna 604, 605 och 627 finns i Täby C. Dock är det bara i riktning mot Danderyd/Sollentuna som hållplatsen är optimal, andra riktningen går det bara att ha endast en buss inne i hållplatsen samt att reglering (som skulle vara rätt viktigt vid den större knutpunkten där) knappt är möjlig.
Kommer det en buss när man står på hållplatsen måste man oftast köra därifrån eller ta ett ärovarv i dom två rondellerna då det blir väldigt trångt för en buss att passera om man står på hållplatsen.
Så ännu en genomgående linje kan bli tufft åtminstone i riktning mot Arninge station, sen att 614 bara ska gå i en ring som kan köras klart på kanske 10 minuter känns också lite konstigt.
TF vill i möjligaste mån inte ha parallellgående trafik med ett annat starkt färdmedel (anledningen tar jag från kortandet och helomdragningen av Linje 516 samt 526) och i detta fall finns redan väldigt mycket täckning av just halva sträckan av tilltänkta 614. Från hpl "Stockholmsvägen" till hpl Täby centrum finns idag linje 684 samt 605 varav den förstnämnda går halvtimmestrafik rätt ofta på dygnets timmar samt även Roslagsbanan med både snabb och vanliga linjevarianterna som idag stannar både i Täby C och Galoppfältet, blir många avgångar i timman på denna sträcka redan idag.
Galoppfältet - Täby C trafikeras idag av en stor mängd bussar samt även Roslagsbanan, behövs mer täckning av denna sträcka? (även med 616 som på något sätt ((möjligen stora rondellen korsningen Stora Marknadsvägen/Bergtorpsvägen)) ska vända vid nya Täby Simhall som anläggs i detta nu ungefär vid hpl "Kemistvägen")
Svar nej.
614 och 616:s förlängning förstår jag som en satsning att ge nybyggnationsområdet "Täby Park" mer kollektivtrafik, men jag tycker det känns väldigt fel att TF bara kan välja att strunta i argumentet "ingen parallellgående trafik" dom använt för att lägga ner samt korta av väldigt väl använda Matarlinjer som fick höga protester när dom ändrades men ändå vill TF inte gå med på att återinföra de äldre sträckorna trots hårda påtryckningar från Sollentuna kommun.
Men ska man dra trafik till Täby Park så är det helt okej att både Roslagsbanan som kan ta väldigt mycket resenärer samt 4 busslinjer plus två till om detta går igenom ska köra samma sträcka?
Hade förslaget om 614 samt 616 inneburit en linjedragning upp i Täby Park hade det varit en annan femma, fortfarande parallellgående trafik vilket är galet men ändå täckning av ett nytt område som inte än har busstrafik in i området, men än så länge ser inte förslaget ut så.