Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23

Startat av ks, 10 mars 2022, 16:15:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Det kommer att bli trångt vid Danderyds sjukhus i rusningen om alla förslagen går igenom.
Man skall vända 670X och 639 där samt dra in 608, 624C och 628C där på vägen till och från Tekniska, sedan tillkommer ju all den trafik som redan vänder där idag.
Jag misstänker att man egentligen ville korta av även trängsellinjerna till Danderyd men att det inte gick av kapacitetsskäl.
Planen verkar oavsett vara att få över så mycket som möjligt av resenärerna till Tunnelbanan från Danderyd samtidigt som man nog sparar både buss och förare på att vända vid Danderyd eller Tekniska.
Framkomlighetsproblemen som man säger sig ha i stan försvinner enligt planerna om man vänder vid Tekniska, men jag undrar om det blir bättre med busskaravaner på Mörbygårdsvägen ned mot Inverness och sedan påföljande problematik när bussarna skall korsa biltrafiken som skall ned mot Bergshamra.

Jag förstår att man inte vill köra till Humlegården, men att vända vid Tekniska framstår åtminstone i fallet 608 som märkligt eftersom SL/TF ju inte vill ha parallelltrafik.
Utöver hållplatserna på Arningevägen är det ju inte särskilt långt till tåget längs linjen, så argumentet för linjens existens borde ju rimligen vara att man har en annan målpunkt än Tekniska dit man ändå kommer med tåget.
Med det sagt hade nog samtliga entreprenörer räknat med att dra trängsellinjerna från Norrort till andra ställen än Humlegården, men det känns inte så genomtänkt att dra allt till Tekniska som sagt.

Det blir kanske en fördel för Rimboborna att det blir tätare trafik mellan Rimbo och Norrtälje som ett resultat av att 639 kortas av, men Tunnelbanan kan få det tufft att svälja alla morgonresenärer med tanke på hur fullt det var från Danderyd innan pandemin i morgonrusningen.
Därav borde följa att man kan dra åtminstone trängsellinjerna till andra målpunkter än Danderyd och Tekniska högskolan tycker jag.

Sedan är det lite intressant att TF inte verkar veta om det blir någon fortsättning på pendellinjen 83 mellan Strömkajen och Rindö.
Här verkar det finnas planer på att korta av linjen så den vänder vid Vaxholm istället för i Ramsösundet som den gör idag.
Alternativt vill man förlänga den via Rindö till Stenslätten för att ansluta till 439 och 688.
Man vill också starta en båtlinje mellan Ljusterö och Vaxholm som skall ansluta till 83:an där, påverkar det resandet på 626 tro?

Sedan är detta just en remiss, vad som faktiskt blir verklighet återstår ju att se...

buskörare

Jag tycker ändå det är ordentligt kaxigt av Transdev att göra så många, relativt stora förändringar när man inte kört in sig ännu. Att man föreslår att 676 inte ska trafikera Roslagstull, visar ju att man inte är helt påläst.

Ersa

Att korta av linjer som gick till Tekniska, till att vända redan i Danderyd, ger dock ingen större påverkan på tunnelbanan. Det är ju samma resenärer som går ner i samma tunnelbana, och även fortsättningsvis ska åt samma håll, på samma tåg. Så jag kan hålla med om att det vore praktiskt med andra ändhållplatser. Tänk om man hunnit få klart RB-tunneln till Odenplan och Centralen redan nu i närtid...

Bussmicke

Jag missade helt att 639 ska kortas till Danderyds sjukhus.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

En avkortning av 639 innebär att "Stockholm" är ett minne blott på dessa turer? ::) 8)

Ulf Berlin

Intressant att TF vill satsa på linje 405.
Den går ju för det mesta så gott som tom,men nu med längre dagar kan den bli ett bättre komplement.../Ulf

Ersa

CitatJag missade helt att 639 ska kortas till Danderyds sjukhus

Det kan gå så, om 639 inte är den första linje man kollar in i dokumentet! Fullt förståeligt! ;D

Citat från: FreddeEn avkortning av 639 innebär att "Stockholm" är ett minne blott på dessa turer? ::) 8)

Haha! Så kan man också lösa problemet!  ;D ;)

Bussmicke

Hehe Tack för den sköna peaken, nu mår du bra va? :)

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Maven

Citat från: Ersa skrivet 11 mars 2022, 11:38:59 AM
Att korta av linjer som gick till Tekniska, till att vända redan i Danderyd, ger dock ingen större påverkan på tunnelbanan. Det är ju samma resenärer som går ner i samma tunnelbana, och även fortsättningsvis ska åt samma håll, på samma tåg. Så jag kan hålla med om att det vore praktiskt med andra ändhållplatser. Tänk om man hunnit få klart RB-tunneln till Odenplan och Centralen redan nu i närtid...


Alla byter väl inte till tunnelbanan vid Tekniska idag? En del har gångavstånd till arbetsplatser på Östermalm, andra åker vidare mot Odenplan.
De som idag byter till tunnelbana gör väl det i Mörby eller DAS för större chans att få plats. De som i nuläget sitter kvar på bussarna till Tekniska borde vara de som inte byter till tunnelbana, men måste göra det om linjerna kortas av. Det borde bli ett ovälkommet tillskott till trängseln på linje 14.


Instämmer däremot helt i att RB-tunneln hade behövts redan igår.

KollekLover

Citat från: Bussmicke skrivet 11 mars 2022, 12:24:47 PM
Jag missade helt att 639 ska kortas till Danderyds sjukhus.

/Bussmicke
www.bussmicke.se




Det var väl bara "korturerna" till Rimbo som skulle starta i Danderyd. Från Hallstavik ska man i fortsättningen kunna åka till Stockholm :)

Bussmicke

#25
Det var väl det jag tyckte att jag såg.

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

IvveRivve004

Konstigt! Jag hittade ingenting om vare sig linje 54, 56, 57, 65 eller 77.

846

Instämmer med IvveRivve004. Inga förändringar av innerstadslinjerna? Bra i så fall att 57:an lämnas orörd, då det förslag som lokaltidningarna skrivit om skulle inneburit att Sveavägen helt skulle slutat trafikeras av innerstadslinjerna.

Ersa

Citat från: KollekLoverDet var väl bara "korturerna" till Rimbo som skulle starta i Danderyd. Från Hallstavik ska man i fortsättningen kunna åka till Stockholm :)

Ännu fler linjevarianter? Om bägge dessa varianter dessutom ska fortsätta ha samma linjenummer, är det ju ett riktigt effektivt sätt att skapa ännu mer förvirring än idag, bland resenärerna. Om Hallstaviksbussarna blir kvar på Tekniska lär det dessutom bli väldigt trångt om man flyttar dit alla linjer från Humlegården.
Så alla förslag på listan lär knappast gå att genomföra rakt av. Men intressant kommer det bli hur som helst med de framtida förändringar som Transdev kan genomföra sen de får ett enda stort trafikområde, utan intern gräns mellan Norrtälje och Norrort, samt den integrerade Vallentunadepån.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.