Att ha onödigt långa linjer som redan idag är påfrestande och störningskänsliga är tillräckligt illa, och att då förlänga dem kommer inte att leda till några fördelar för någon. Det finns idag knappt något resenärsbehov att sitta kvar på en röd buss förbi Hallstavik, då majoriteten av resenärerna söderifrån ska just enbart till ändhållplatsen Hallstavik. Det är ytterst få som åker vidare till Östhammar och Öregrund i den gula UL-buss som går vidare norrut på UL 857 (inte C857). Har man åkt länets längsta busslinje på sisådär tio mil, får man faktiskt acceptera att man får byta buss efter två timmar.
Dessutom, då SL:s biljettmaskiner inte klarar UL:s kort och mobilbiljetter känns det enbart onödigt att återförlänga 639 till Öregrund. De röda bussarna behövs på hemmaplan, på de egna linjerna.
Jag skulle snarare gå åt andra hållet, och avveckla den SL-trafik som idag finns i Uppsala län, genom att flytta 677 till Arlanda, och därmed låta UL själva trafikera sträckan Långhundra Åby - Uppsala. Idén har varit uppe många gånger genom åren, framtagen av beslutsfattare själva, men har hittills aldrig blivt av.
Gällande 639 skulle jag kunna tänka mig att bryta upp den i två linjer i Rimbo, precis som att 676 och 637 idag bryts i Norrtälje. Dvs att inga direktbussar mellan Stockholm och Ellan finns sedan sisådär tio år.