Det kommer att bli trångt vid Danderyds sjukhus i rusningen om alla förslagen går igenom.
Man skall vända 670X och 639 där samt dra in 608, 624C och 628C där på vägen till och från Tekniska, sedan tillkommer ju all den trafik som redan vänder där idag.
Jag misstänker att man egentligen ville korta av även trängsellinjerna till Danderyd men att det inte gick av kapacitetsskäl.
Planen verkar oavsett vara att få över så mycket som möjligt av resenärerna till Tunnelbanan från Danderyd samtidigt som man nog sparar både buss och förare på att vända vid Danderyd eller Tekniska.
Framkomlighetsproblemen som man säger sig ha i stan försvinner enligt planerna om man vänder vid Tekniska, men jag undrar om det blir bättre med busskaravaner på Mörbygårdsvägen ned mot Inverness och sedan påföljande problematik när bussarna skall korsa biltrafiken som skall ned mot Bergshamra.
Jag förstår att man inte vill köra till Humlegården, men att vända vid Tekniska framstår åtminstone i fallet 608 som märkligt eftersom SL/TF ju inte vill ha parallelltrafik.
Utöver hållplatserna på Arningevägen är det ju inte särskilt långt till tåget längs linjen, så argumentet för linjens existens borde ju rimligen vara att man har en annan målpunkt än Tekniska dit man ändå kommer med tåget.
Med det sagt hade nog samtliga entreprenörer räknat med att dra trängsellinjerna från Norrort till andra ställen än Humlegården, men det känns inte så genomtänkt att dra allt till Tekniska som sagt.
Det blir kanske en fördel för Rimboborna att det blir tätare trafik mellan Rimbo och Norrtälje som ett resultat av att 639 kortas av, men Tunnelbanan kan få det tufft att svälja alla morgonresenärer med tanke på hur fullt det var från Danderyd innan pandemin i morgonrusningen.
Därav borde följa att man kan dra åtminstone trängsellinjerna till andra målpunkter än Danderyd och Tekniska högskolan tycker jag.
Sedan är det lite intressant att TF inte verkar veta om det blir någon fortsättning på pendellinjen 83 mellan Strömkajen och Rindö.
Här verkar det finnas planer på att korta av linjen så den vänder vid Vaxholm istället för i Ramsösundet som den gör idag.
Alternativt vill man förlänga den via Rindö till Stenslätten för att ansluta till 439 och 688.
Man vill också starta en båtlinje mellan Ljusterö och Vaxholm som skall ansluta till 83:an där, påverkar det resandet på 626 tro?
Sedan är detta just en remiss, vad som faktiskt blir verklighet återstår ju att se...