Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje

Startat av Ersa, 24 februari 2022, 15:36:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maven

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 februari 2022, 21:27:55 PM
Det verkar som om förbindelsen finns, för när jag testade att söka Norrtälje - Arlanda terminal 5 fick jag upp just 677/UL806 som andra resultat i listan om jag söker på en resa en vardagsmorgon.
Söker jag däremot på samma resa nu en helgkväll vill reseplaneraren att jag åker via Märsta.
Följaktligen gissar jag att resultatet är avhängigt huruvida det finns en förbindelse vid Åby vägskäl eller inte.


Ja, förbindelsen kommer upp vid vissa tillfällen, men med en timmes bytestid vid Åby vägskäl. När det går snabbare att åka omvägen via Märsta så syns den inte. Hade reseplaneraren fått information om att 677 + UL806 ska ha anslutning, så hade det knappast synts några andra förbindelser, utom möjligen på helger när 677 bara går varannan timme. Reseplaneraren hittar tusentals alternativ, och sorterar bort alla som både har tidigare starttid och senare sluttid än någon annan snabbare förbindelse.


Sådana här system brukar ha en standard minsta bytestid på t.ex. 5 minuter. Vill man ha anslutning, trots att bytestiden understiger, så måste den läggas in i systemet. Det är märkligt att inte SL gjort detta, eller beställt det av sin leverantör. Det borde handla om några minuters arbete att definiera.

B10M

Man har väl glömt bort att lägga in anslutningen i systemet helt enkelt. Detta är verkligen inget ovanligt, finns otaliga exempel på exakt samma sak på många andra platser. Även vanligt förekommande att man planerar tidtabellerna så att man ska kunna byta mellan linjerna på en minut eller så, men sen glömmer man bort att kräva inväntan, och vips så har man fått en anslutning som är helt värdelös.

Men som vanligt när det gäller Bussnack så är allt som inte berör Rimbo fullständigt ointressant.

Bussmicke



Citat från: B10M skrivet 27 februari 2022, 09:58:00 AMMen som vanligt när det gäller Bussnack så är allt som inte berör Rimbo fullständigt ointressant.

Himla kul att se att det finns fler som vet att det finns en värld utanför Rimbo och 639..

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

#18
Man har inte "glömt" något, då man fått påminnelser och klagomål regelbundet i över tio års tid om att lägga tillbaka synligheten gällande tvåminutersbytet i Åby Långhundra vägskäl.

Det är fortfarande fullt tillåtet för alla forumdeltagare att skriva om de linjer och områden man själv tycker är intressant. B10M och Bussmicke får gärna prova på att engagera er själva lite, istället för att klaga på att andra människor skriver om områden som just ni inte är intresserade av.
"Det finns en värld där ute". Ja, men skriv mera om den ni då. Väg upp det hela. Det är inte mitt jobb att skriva om hela världen, bara för att göra er nöjda.

Buskörare skriver mycket om SL 670. Bussmicke lägger upp många bilder från Västerås tätortstrafik. Jona täcker upp Skellefteå. Vi har nyligen fått mer och mer nya trådar om Västergötland. Inget av detta ser jag som minsta problematiskt eller negativt.

buskörare

När bilderna rör Tekniska högskolan, som bara trafikeras av 3 linjer och 2 områden (faktiskt), så är det väl rätt naturligt att det pratas om de linjerna och områdena. Ett tips till er som inte vill se snack om dessa linjer, gå inte in i trådar som så direkt rör dom då. Så är problemet löst!

B10M

Nä jag har verkligen inget emot att diskutera vissa områden, men det blir lite tjatigt att diskutera anslutningen mellan 677 och 806 för femtioelfte gången, det finns ju redan mängder av trådar som handlar om just detta.

Sen är det lite synd när vissa skribenter bara kan se vissa linjer för sig istället för att se till helheten. Det är en intressant fråga om man borde skylta anslutning till Arlanda på 677:an, men i så fall bör man väl skylta anslutningar på alla SL-linjer, inte bara 677:an?

Buzzlover

Citat från: Ersa skrivet 27 februari 2022, 10:44:13 AM
Man har inte "glömt" något, då man fått påminnelser och klagomål regelbundet i över tio års tid om att lägga tillbaka synligheten gällande tvåminutersbytet i Åby Långhundra vägskäl.

Det är fortfarande fullt tillåtet för alla forumdeltagare att skriva om de linjer och områden man själv tycker är intressant. B10M och Bussmicke får gärna prova på att engagera er själva lite, istället för att klaga på att andra människor skriver om områden som just ni inte är intresserade av.
"Det finns en värld där ute". Ja, men skriv mera om den ni då. Väg upp det hela. Det är inte mitt jobb att skriva om hela världen, bara för att göra er nöjda.

Buskörare skriver mycket om SL 670. Bussmicke lägger upp många bilder från Västerås tätortstrafik. Jona täcker upp Skellefteå. Vi har nyligen fått mer och mer nya trådar om Västergötland. Inget av detta ser jag som minsta problematiskt eller negativt.
För det första hoppas jag Admin snart kapar tråden då det kanske blivit lite väl mycket OT nu?
För det andra ska jag flika in att "buskörare" och mig själv ofta skriver om Norra Stockholmsområdet med mer inriktning på Trafikområde "Norrort" utöver det så är alla dina andra exempel bra och har en gemensam nämnare.
Nämligen att dom skriver om ett större område och allt som ingår där såsom linjer, linjeförslag, kritik osv osv.
I ditt fall kan jag vara villig att hålla med "B10M". Det är rätt ofta du ställer samma kritik och samma argument kring 4 linjer i en hel del olika trådar, 639, 676, 677 samt även 806 har du dragit samma argument kring i en väldigt lång tid och det är inte samma sak som dina exempel, dom skribenterna upprepar oftast inte sina argument så fort det finns en liten chans att göra det i nya trådar utan hittar nya saker man kan prisa, kritisera eller påpeka inom området dom skribenterna har som mest kunskap i.

Missförstå mig rätt, kritiken du ställer kring bytet mellan 677 samt 806 är befogad, det är helt kasst av TF(SL) att inte lösa det hela i reseplaneraren samt även dom andra påpekanden du ofta gör på 639 samt 676.
Men vi som har varit aktiva här ett tag har också hört samma påpekanden och kritik en massa gånger innan från dig. Så jag kan i vart fall förstå vad B10M menar.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Måns Johannesson

Citat från: Ersa skrivet 27 februari 2022, 10:44:13 AM
Man har inte "glömt" något, då man fått påminnelser och klagomål regelbundet i över tio års tid om att lägga tillbaka synligheten gällande tvåminutersbytet i Åby Långhundra vägskäl.

Det är väl entreprenören som lägger in sånt här så vi får väl hoppas att Transdev är bättre än Nobina på sånt här. Det låter ju i alla fall som de inte kan bli mycket sämre...

/Måns

Ersa

#23
Det är viktigt att påtala positiva förändringar och rena förbättringar; speciellt i dylika trådar. Infartssignalen till Arninge station norrgående, från E18, har äntligen snabbats upp till normala nivåer. Nu får den vanliga trafiken på påfarten ut mot E18 rött ljus, och kollektivtrafiksignalerna ger bussen "grönt" så tidigt att den inte behöver bromsas ner och stanna vid trafikljuset. :D
Härligt! Nu känns det mera om i länder som Japan, där sånt är alltid är tidstajmat perfekt. Detta hade jag faktiskt inga större förhoppningar att man skulle kunna ordna, men ibland blir man rejält positivt överraskad.

Om/när skyltsystemet blir resenärsvänligt i södergående riktning kommer jag givetvis att skriva glada inlägg även om detta. I september då, gissningsvis.

buskörare

Märkte det idag med! Kan inte minnas att det var så i måndags? Igår var jag ledig. Det är verkligen toppen!!

Ersa

Redan tidigt på tisdagsmorgonen var det ändrat.

buskörare

Då satt jag hemma i soffan. Men strålande. Hoppas man får till all skyltning inne på terminalerna snart, just nu är det väldigt dåligt.

Ersa

Det finns en hel del att utvärdera och förbättra, helt klart. Frågan är hur motiverade de två berörda operatörerna som är på utgående, är att jobba med något sina sista månader. Även om de är skyldiga att göra ett fullgott jobb till sista trafikdagen, är det ju inte alltid man jobbar på det viset i verkligheten.
Det har vissa brister, det här systemet att låta trafikföretagen sköta om huvudmannens fastigheter och stationer.

Stefan Thulin

Citat från: Maven skrivet 27 februari 2022, 00:08:11 AM

Ja, förbindelsen kommer upp vid vissa tillfällen, men med en timmes bytestid vid Åby vägskäl. När det går snabbare att åka omvägen via Märsta så syns den inte. Hade reseplaneraren fått information om att 677 + UL806 ska ha anslutning, så hade det knappast synts några andra förbindelser, utom möjligen på helger när 677 bara går varannan timme. Reseplaneraren hittar tusentals alternativ, och sorterar bort alla som både har tidigare starttid och senare sluttid än någon annan snabbare förbindelse.


Sådana här system brukar ha en standard minsta bytestid på t.ex. 5 minuter. Vill man ha anslutning, trots att bytestiden understiger, så måste den läggas in i systemet. Det är märkligt att inte SL gjort detta, eller beställt det av sin leverantör. Det borde handla om några minuters arbete att definiera.

Det är också lite intressant att detta är löst i https://reseplanerare.resrobot.se/ men alltså fortfarande inte i SL:s reseplanerare.

Ersa

I Resroboten finns ingen spärr som rensar bort byten som ligger på neråt två minuters omstigningstid, så i denna tjänst har bytet synts i många år. Resroboten är ett bra bevis på att saker och ting går att åtgärda, för att göra vardagen enklare för resenärerna, bara viljan finns.
Tyvärr är Resroboten rätt okänd, och majoriteten av SL-resenärena använder enbart SL:s reseplanerare.