Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje

Startat av Ersa, 24 februari 2022, 15:36:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Denna tråd har brutits ur tråden »Vid Tekniska högskolan 23/2 - fem SL-bilder«.





Citat från: Hasse L


COF 535 - Nobina 7394. Ersätter dubbeldäckare. Ovanlig skyltning.

Det blir förhoppningsvis ordning på skyltningen efter 22 augusti. Tills dess fortsätter dagens virrvarr i PC:n som ingen vill ta tag i.

Bältes-Assar

#1
Vad är det för fel på skyltningen på bussarna på bilderna?

Karsten

Inget fel alls vad jag kan se. Möjligtvis lite för mycket information på den blå mot Norrtälje.

Ersa

Det är ingen som påstått att det är något fel på bilderna i denna tråd. I verkligheten däremot står det "Norrtälje", Norrtälje busstation" eller "Norrtälje via Campus Roslagen" lite blandat, på samma linjevariant av 676 norrgående. Söderut på 639 och 676 står det "Stockholm", "Tekniska högskolan" och "Tekniska högskolan via Arninge" lite slumpmässigt, samtidigt som växlingen till "Endast avstigande" fortfarande ett halvår efter felanmälningarna startade måste göras manuellt av förarna i motorvägshastighet under färd.
Som sagt blir det förhoppningsvis ordning och standardisering först när Transdev tar över. Innan dess vette sjutton. Har man inte ordnat detta på ett halvår, kanske man inte hinner med det under det halvår som är kvar.

677 mot Uppsala har man ju nu haft 10½ år på sig att skylta "Uppsala - anslutning Arlanda" på, men även där händer ingenting.

Bältes-Assar

O.k men då kanske du är lite O.T nu men det är nog du som vet bäst var gränsen går!  :)

Om SL har en standard så antar jag att det borde stå "Norrtälje" och ingenting annat på bussen och på 677 borde det väl då stå "Uppsala" och ingenting annat när den är på väg åt det hållet. I varje fall så tycker jag inte att "Uppsala - anslutning Arlanda" påminner om någonting jag har sett på någon annan SL-buss så det känns ju rätt så ostandardiserat.

Det där med att byta till "Endast avstigande" borde man väl kunna göra innan man startar från den sista hållplatsen där påstigning är tillåten?

buskörare

Jag vet ju inte hur dessa har det, men på 670 behöver vi inte stanna på alla hållplataer jämt. Vissa turer står det ingen sär pch att då behöva stanna enbart för att skylta om, känns inte så tidseffektivt.
Nu slipper ju vi på 670 skylta om, tack och lov. 

Ersa

UL 806 skyltas ju "Almunge - Anslutning Norrtälje" i norrgående riktning, inför sin anslutning med 677 i Åby vägskäl. Detta medan 677 i östlig riktning (samt SL:s reseplanerare) inte på något sätt visar att den fullt fungerande anslutningen ens existerar. Detta till resenärernas irritation över dålig information i just ena riktningen. Dessutom på en stomlinje, som man ju i andra fall vill marknadsföra.

Att alla södergående 639 och 676 skulle behöva stanna vid Gillingebanan, där det rätt sällan står någon påstigande, för att där knappa på PC:n och manuellt bläddra längst ner i listan i 25-30 sekunder ända till "Endast avstigande" låter rätt ineffektivt. Hellre då att lägga in den automatskyltade funktion som föreslogs innan sommarsemestern 2021.

Positivt att se och höra hur perfekt kalibrerat och inställt skyltningen på 670 varit ända sedan Lucia. Ordning och reda där. :)

buskörare

Ja, 670's skyltning har, utöver vissa tillfällen, funkat kanon! Den skyltar bort "via Arninge stn" när man passerar Kocktorp, hållplatsen innan Arninge. Däremot kanske det borde stå via Arninge även mot Vaxholm.
Att man valt Tekniska högskolan och Humlegården istället för Stockholm är också toppen. Dock är det fortfarande Stockholm på 608/624C/628C.

Ersa

Ja just det. Har ju helt glömt att kasta in komplimanger för skyltningen Humlegården. Föredömligt!

Bältes-Assar

Aha jag visste inte att de hade gjort motorväg vid Gillingebanan. Men o.k det låter ju lite svårknappat. Problemet är nog att såna där automatiska omskyltningar inte är fullt så lätta att lägga in som det kan verka för oss som inte jobbar med det.

806 är väl en UL buss? Nu är jag inte nån språkexpert jag heller men skyltningen som du säger att det står låter verkligen inte logisk i mina öron, "med anslutning till Norrtälje" hade man väl i så fall skrivit om det hade varit SL?

Peter Rost


Ersa

Automatiska omskyltningar till "Endast avstigande" har ju förekommit på ett flertal 600-linjer under de senaste tio åren. Bl.a på 639 och 676 i början av innevarande avtal. Att det plötsligt år 2021 blev svårt och besvärligt att korrigera systemet för Norrtäljelinjerna, samtidigt som man klarade av detta galant för 670 och 680 omkring Lucia är lite märkligt.

UL 806 har haft övergång till bussen mellan Norrtälje och Uppsala ända sen åtminstone 1990-talet, då den hette UL 807. Det är en färdväg med ett byte som alltid varit välkänt och populärt för alla som bor i Norrtälje och Rimbo, som arbetar på Arlanda, och sträckan hade till och med en egen samlingstidtabell i det gamla häftet. SL-taxa har alltid gällt på hela sträckan, då den i princip endast går inom Stockholms län, utöver området omkring Åby Långhundra vägskäl. Förr stod det även "Arlanda" på alla topptavlor och hållplatser från Norrtälje hela vägen ut till Åby Långhundra vägskäl, men detta tog man bort samtidigt som man fick bort bytet ur Reseplaneraren. Så bytet finns kvar i bägge riktningarna, där bussarna väntar in varandra (med hjälp av Nobinas CTL) men SL vägrar upplysa resenärerna om detta.

Bältes-Assar

Citat från: Ersa skrivet 26 februari 2022, 11:59:46 AMUL 806 har haft övergång till bussen mellan Norrtälje och Uppsala ända sen åtminstone 1990-talet, då den hette UL 807. Det är en färdväg med ett byte som alltid varit välkänt och populärt för alla som bor i Norrtälje och Rimbo, som arbetar på Arlanda, och sträckan hade till och med en egen samlingstidtabell i det gamla häftet. SL-taxa har alltid gällt på hela sträckan, då den i princip endast går inom Stockholms län, utöver området omkring Åby Långhundra vägskäl. Förr stod det även "Arlanda" på alla topptavlor och hållplatser från Norrtälje hela vägen ut till Åby Långhundra vägskäl, men detta tog man bort samtidigt som man fick bort bytet ur Reseplaneraren. Så bytet finns kvar i bägge riktningarna, där bussarna väntar in varandra (med hjälp av Nobinas CTL) men SL vägrar upplysa resenärerna om detta.

Det är väl entreprenören som lägger in tidtabellen så om inte SL har tagit bort möjligheten att visa just den här anslutningen då är det nog entreprenören som inte vet hur man gör. Det vore väl inte så konstigt heller, jag kan tänka mig att SL inte har nån jättebra användarmanual för hur man ska arbeta med systemet och då räcker det ju med att nån som hade allt i huvudet slutar hos entreprenören för att det ska bli sämre kvalite på datafilerna som matas in.

Sen kanske det ändå inte är nåt problem om det är som du säger att alla i Rimbo vet att anslutningen finns :-)

Ersa

Alla som bott i området sedan de äldre papperstidtabellerna fanns, känner givetvis till linjen och bytet. Men alla som är inflyttade under det senaste årtiondet blir ganska irriterade på SL, då de i efterhand upptäcker att det fanns en snabbare genväg, än att åka en tidsödande omväg via Stockholm och Märsta, som reseplaneraren säger åt dem att göra.
Det leder också till intressanta debatter både IRL och på nätet mellan vana pendlare som berättar att anslutningen finns, och de som anklagar dessa pendlare för att ljuga, då de hellre litar på reseplaneraren. Därefter kommer de på att det är SL som "ljugit" för dem.

Fredrik Gelin

Det verkar som om förbindelsen finns, för när jag testade att söka Norrtälje - Arlanda terminal 5 fick jag upp just 677/UL806 som andra resultat i listan om jag söker på en resa en vardagsmorgon.
Söker jag däremot på samma resa nu en helgkväll vill reseplaneraren att jag åker via Märsta.
Följaktligen gissar jag att resultatet är avhängigt huruvida det finns en förbindelse vid Åby vägskäl eller inte.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk