Författare Ämne: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje  (läst 1983 gånger)

Utloggad Bältes-Assar

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 172
SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
« Svar #30 skrivet: 10 mars 2022, 00:14:22 AM »
Det gör de väl i.ofs rätt i om de vill vara på säkra sidan. T.ex SL resegarantin ger dem väl ingenting om de missar ett byte som SL inte påstår finns.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5826
SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
« Svar #31 skrivet: 10 mars 2022, 04:53:42 AM »
Har någon någonsin missat ett byte i Åby vägskäl? Vissa som aldrig/sällan åker sträckan antyder om detta ibland, men enligt pendlarna på sträckan, som arbetat på Arlanda i över 30 år, har de aldrig hört talas om något sådant. Det senaste decenniet är det Nobinas trafikledning som ansvarat för bägge linjer, och framöver kommer Transdev och Keolis att ha kontakt med varandra om detta byte. Allt har fungerat i åtminstone tre decennier, utom just i reseplaneraren.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3750
SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
« Svar #32 skrivet: 10 mars 2022, 07:49:01 AM »
Just skyltningen är felanmäld och SL's problem enligt vad jag fått info om från flera håll.

Utloggad B10M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 289
SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
« Svar #33 skrivet: 10 mars 2022, 09:31:59 AM »
Har någon någonsin missat ett byte i Åby vägskäl? Vissa som aldrig/sällan åker sträckan antyder om detta ibland, men enligt pendlarna på sträckan, som arbetat på Arlanda i över 30 år, har de aldrig hört talas om något sådant. Det senaste decenniet är det Nobinas trafikledning som ansvarat för bägge linjer, och framöver kommer Transdev och Keolis att ha kontakt med varandra om detta byte. Allt har fungerat i åtminstone tre decennier, utom just i reseplaneraren.
Som sagt, det finns en värld utanför Rimbo och Åby vägskäl. Resrobot använder samtrafikens bytestider (de som används när man bokar Resplusbiljetter) och SL:s reseplanerare använder SL:s bytestider. Dessa bytestider inte samma, ibland är Samtrafikens bytestider kortare än SL:s och ibland är det tvärtom. Använder man Resrobot kan man alltså mycket väl få upp resealternativ med osäkra anslutningar och likaså kan man missa resealternativ som dyker upp i SL:s reseplanerare där resegarantin gäller.

Utloggad Bältes-Assar

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 172
SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
« Svar #34 skrivet: 10 mars 2022, 09:38:48 AM »
Har någon någonsin missat ett byte i Åby vägskäl? Vissa som aldrig/sällan åker sträckan antyder om detta ibland, men enligt pendlarna på sträckan, som arbetat på Arlanda i över 30 år, har de aldrig hört talas om något sådant.

Okej så om jag förstår dej rätt, så är sammanfattningen nånting i den här stilen: För det första är det ett stort problem eftersom SL lurar folk och för det andra är det inget problem eftersom alla på orten vet hur det funkar och de som inte vet det är löjliga stadsbor som får skylla sig själva?

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5826
SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
« Svar #35 skrivet: 10 mars 2022, 10:45:16 AM »
Skrev jag inte exakt detta tidigare? Att pendlarna som åkt i alla år för att arbeta på Arlanda har inga problem. Men att osäkra resenärer som är relativt nyligen inflyttade, samt de som åker rätt sällan till/från Arlanda för att flyga iväg, blir väldigt irriterade på att reseplaneraren ger fel uppgifter till dem. Om ett byte är så viktigt att hålla för förarna, som det faktiskt är, borde det väl synas i tidtabell och reseplanerare?

Att det finns en värld utanför Rimbo och Åby vägskäl är inget som de irriterande resenärna blir speciellt glada över att höra som förklaring, så det är en helt irrelevant mening. Men ni kan ju alltid åka dit och tala om detta för resenärerna, och se om de blir hjälpta av informationen.

Rätt lustigt det här med folk som blir irriterade över att brister uppmärksammas, snarare att bli irriterade över att bristerna inte åtgärdas. Men som sagt ska det bli intressant att se om detta kan lösas i augusti, sisådär ett decennium efter att de började felanmälas regelbundet i rätt kanaler.

Utloggad Maven

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 193
SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
« Svar #36 skrivet: 11 mars 2022, 08:49:00 AM »
Som sagt, det finns en värld utanför Rimbo och Åby vägskäl. Resrobot använder samtrafikens bytestider (de som används när man bokar Resplusbiljetter) och SL:s reseplanerare använder SL:s bytestider. Dessa bytestider inte samma, ibland är Samtrafikens bytestider kortare än SL:s och ibland är det tvärtom. Använder man Resrobot kan man alltså mycket väl få upp resealternativ med osäkra anslutningar och likaså kan man missa resealternativ som dyker upp i SL:s reseplanerare där resegarantin gäller.


Eftersom Samtrafikens bytestider i Resrobot används även vid försäljning av Resplusbiljetter, så förväntar sig ju resenärerna att anslutningarna upprätthålls vid mindre störningar. Annars kan det bli ganska dyrt för den felande parten med långa taxiresor eller t.o.m. hotellövernattning, om bytet som spricker är en del av en långresa.
Men Samtrafikens bytestider sätts ju i samråd med länstrafikhuvudmännen, så här har UL helt korrekt ansett att den korta bytestiden i Åby vsk fungerar. Problemet är "bara" SL:s oförmåga att hantera den i sin reseplanerare.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25576
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
« Svar #37 skrivet: 15 mars 2022, 18:56:42 PM »
Bilder från det nu nästan världsberömda vägskälet. Bytet funkade klockrent. Fixk vänta uppåt 5 minuter på 677. Att bytet inte finns med hos SL kan vara dör 806 avgår .49 och 677 .51. Men 806 verkar har väldigt mycket luft i tidtabellen så han körde drån Arlanda terminal 4 ca. 5 minuter efter tidtabellen.
Hur bytet är åt andra hållet får andra svara på.







/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5826
SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
« Svar #38 skrivet: 15 mars 2022, 20:01:03 PM »
Många brukar förklara/försvara frånvaron av bytet i reseplaneraren med att det krävs tre minuter mellan ankomst och avgång för att det ska synas. Idag är det bara två minuter, som Micke berättade.
Samtidigt ankommer 648 in på Rimbo station 13:10, och 639 mot Stockholm har avgång exakt samma klockslag. Ändå finns övergången och bytet med i reseplaneraren, så bevisligen går det att ordna, om bara viljan finns. 8)

Trevligt att du förevigade nuvarande vagnpark vid hållplatsen nu på slutet av avtalen. Om några månader ser fordonen lite annorlunda ut, men bytet och övergången kommer att bli kvar, med kontakt mellan Keolis och Transdevs trafikledningar.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25576
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
« Svar #39 skrivet: 15 mars 2022, 20:07:09 PM »
Tack, jag ville åka den vägen av just den anledningen. UL-bussen på bild var huvudattraktionen på förmiddagen.

Är bytet lika knasigt åt andra hållet?

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5826
SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
« Svar #40 skrivet: 15 mars 2022, 21:36:11 PM »
Det är precis likadant åt andra hållet: Bytet fungerar klockrent i verkligheten, men anges inte korrekt i Reseplaneraren, utan 30-60: minuter läggs till som väntetid. Samma orsak anges: De två minuterna är en för kort tid där. Vilket de inte än på andra bytesstationer.

Utloggad Bältes-Assar

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 172
SV: Omskyltning, byten mm. inom Norrort och Norrtälje
« Svar #41 skrivet: 15 mars 2022, 22:20:56 PM »
Det går att ha anslutning med noll minuters bytestid som man lägger in i databasen. Kräver antagligen viss fingerfärdighet av den som gör tidtabellen, men det kanske måste vara tillåtet i någon egenskap för just den platsen också. Jag tycker mest att det verkar som att entreprenören inte vet hur man gör.