SS H19 på linje 131

Startat av Gunnar D, 18 februari 2022, 11:42:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H19 5184 inväntar avgångstid från Årstadal för färd mot Nybohov 18 feb 1964.

En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack för ditt trevliga foto.
Har inte denna Metropol varit ute på forumet nyligen i annat sammanhang?


zjbus

Tack, så var det ja i mars förra året.

HJP

****
Mycket snygg bild, som vanligt!
Lite överraskande, men kul, att H19 användes som "snedhiss".


Ulf Berlin

"Snedhissen"invigdes väl i o f s vid T-banans invigning på hösten 64?
(Men kul att det är samma linjenummer)/Ulf

HJP

****
Tack, det kände jag inte till. Borde kanske ha förstått det, med tanke på fotodatum  ::)

Ulf Berlin

Det är endast min tanke,men Gunnar D har säkert svaret ;)/Ulf

roggek

Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 februari 2022, 17:55:25 PM
"Snedhissen"invigdes väl i o f s vid T-banans invigning på hösten 64?
(Men kul att det är samma linjenummer)/Ulf

Snedhissen invigdes 6 april 1964, och hade väl linjenummer 200 om jag inte minns fel?

HJP

****
Det bör ha varit i samband med att T-bana 2 togs i trafik till Örnsberg och Fruängen.

Gunnar D

Linje 131 på bilden överst var en anslutningslinje mellan Årstadal och den nya bebyggelsen på Nybohovsberget som inrättades 15 dec 1960 enligt uppgift.
Den nedlades i samband med att T-bana 2 öppnades 5 apr 1964. Linjenumret återanvändes senare vid bussersättning för snedhissen till Nybohov.

/Gunnar

Bussmicke

Ersättningstrafiken för denna idag är bara tråkiga taxibilar

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Tja, det är inte så mycket annat som med dagens krav klarar backen och vändningen.

Sedan är jag fortfarande än i denna dag förvånad över att en hiss (är väl mera snedhiss än bergbana) ges så mycket resurser i förhållande till annat.

Visst, Nybohovsbacken ligger inte bra till ur tillgänglighetssynpunkt, men det borde i sak ändå vara mera av en väghållarfråga.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke



Citat från: Nico skrivet 21 februari 2022, 11:03:11 AM
Tja, det är inte så mycket annat som med dagens krav klarar backen och vändningen.

Varför har man kunna kört med 12-metersbussar tidigare i alla år då?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

För att förr kunde man dels vända uppe vid parkeringen, men den möjligheten byggde Stockholms stad bort för en del sedan (typ 5-6). Backvändning kunde sedan kanske vara ett alternativt, en brukar ofta ge upphov till diverse trista följder och är inget som rekommenderas utifrån ett trafiksäkerhetsperspektiv. Utöver det så ändras vissa krav etc. med tiden. Bl.a. får man enligt nuvarande riktlinjer inte dra ny trafik på sträckor som har en lutning som överstiger 7 % (eller 70 ‰ om man så vill) samt har en hållplatsangöring som ska ligga i ett vilplan som får ha en maximal lutning på 2,5 %. Detta för att underlätta för folk med rörelsenedsättningar mm.

Nu kan man väl säga att detta är en gammal linje (ersättningskörning), men i och med att den inte är stadigvarande liksom att sträckningen ändrats något så blir det ny trafik varje gång och då gäller nya regler. Sedan är det inte SL som hittat på detta själv utan kommer i en förlängning faktiskt via olika FN-krav som blivit lag genom EU-direktiv och som sedan implementerats i svensk lagstiftning och vidare till SL:s riktlinjer. Jämför med hur annat fungerar... renoverar man en gammal 40-talskåk så kan man knappast återanvända t.ex. elkablage mm. från den tiden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman