Busstrafik i Västra Götaland (Västtrafik)

Startat av VästSverige, 31 januari 2022, 16:54:17 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Erling.L

Bytet från hybrider var väl initierat av Vt
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

danneh

Nu verkar L19 nya sträckning vara bestämd, iaf enligt ett svar från Västtrafik i en nämndehandling. I denna stod det följande om L19:

" Linje 19 ny linjesträckning i samband med etablering
I upphandlingen för trafik 2020 ingick linje 19. Linjen är en del av att ta steg mot målbild Koll 2035 där linje 19 är en linje i ett utpekat citybusstråk.
Från och med 19 juni 2023 får linje 19 denna linjesträckning: Körkarlens gata - Hjalmar Brantingsplatsen - Lindholmen - Eriksberg - Marklandsgatan.
Delen mellan Eriksberg och Marklandsgatan trafikeras bara mån-fre kl. 05-20 samt lör.-sön kl. 10-18."

Bussmicke

Hur går 19 idag? Vad blir satt sen då Och Med vad?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussemil

Linje 19 idag: Körkarlens gata - Hj Brantingsplatsen- Brunnsparken - Fredriksdal

Bussmicke

Vad ersätter Hjalmar Brantingsplatsen - Brunnsparken - Fredriksdal då?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Erling.L

Man rör om rätt rejält i grytan nästa år o om jag förstått det hela rätt skall L18 gå va 5e minut på sträckan Körkarlen Hjalmar Brunnsparken Korsvägen Kallebäck. Delarna efter Brunnsparken för L18 o L19 skall täckas av L60A o L60B men vi får vänta med exakta svar till trafikplanen kommer ut, o den e tydligen flyttad till o komma efter semestrarna.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

danneh

Blir en hel del förändringar då ja. I samma dokument står även:

" Linje 60 förändrad linjesträckning
Enligt förstudien inför upphandling av trafik 2022 kommer nuvarande linje 60 få förändrad körväg.
Nuvarande linje 60 läggs ner på delen Brunnsparken – Järntorget – Masthugget. Nya linje 60 kör från Redbergsplatsen via Lunden till Brunnsparken men därefter längs Avenyn – Viktor Rydbergatan – Fridkullagatan till Fredriksdal.
Linje 61 förändrad linjesträckning
Enligt förstudien inför upphandling av trafik 2022 kommer nuvarande linje 61 få förändrad körväg.
Linje 61 ersätter på delen Masthugget – Stenpiren men fortsätter sedan via Västra Hamngatan – Kapellplatsen – Gibraltargatan till Pilbågsgatan.
Linje 52 läggs ner och ersätts av linje 63
Enligt förstudien inför upphandling av trafik 2022 kommer nuvarande linje 52 få förändrad körväg.
Linje 52 läggs ner och ersätts av linje 63 som kör samma väg som linje 52 från Heden via Korsvägen – Johanneberg – Guldheden – Sahlgrenska till Linnéplatsen och därifrån vidare till Masthugget"

Bussmicke

Då försvinner ju direktresan ifrån centrum till Masthugget, alltså Brunnsparken och Centralstationen.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

VästSverige



VästSverige


danneh

Detta var den enda som sa något om framtida ändringar.

VästSverige


Tanum97


VästSverige