Alla samhällen kan givetvis inte ha gigantiska terminaler, men Vaxholm sticker ut och ligger i framkant så att säga, när det gäller att ge kollektivtrafiken så lite utrymme som möjligt, och att minska utrymmet ytterligare samtidigt som befolkningen ökar. Att komma dit med en resgrupp i en buss det inte står SL på, eller försöka hämta upp en grupp som inte riktigt är på plats, är ännu värre.
Därutöver har vi ju parodin med depån i Vaxholm som lägger ytterligare krydda på att ge byn inslag av Grönköping eller kanske Knohult.
Vallentuna tätort är ett exempel i andra änden av skalan, där man planerat det hela bra, och stationen är en passage istället för ändhållplats, med två cirkulationsplatser i vardera ände för smidig vändning. Samt att riktiga depåer finns i samhällets utkant. Föredömligt.
I övrigt går det i olika kommuners fördjupade översiktsplaner över tätorter tydligt se hur man tänkt ge all form av busstrafik och kollektivtrafik mindre och mindre utrymme, samtidigt som nya bostäder med nya invånare (som ska resa kollektivt?) tar plats och utrymme från trafiken.