Förändringar i Norrort - tryckfel i tidtabellen, nya Arningeterminalen mm.

Startat av igel, 28 oktober 2021, 15:58:38 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

buskörare


virtual1

Ja, men bussfilen -utgår- från Lahällsviadukten och går till Roslags näsby Trafikplats...

Ersa

Ber om ursäkt! Menade i södergående riktning vid Roslags Näsby trafikplats. Intill Max hamburgerrestaurang. Korrigerat nu. Där bussfilen mot Stockholm vävs ihop med påfarten för övrig trafik mot Stockholm.

virtual1

Ah, ja det är lite skillnad, där är det lite läskigare, man får verkligen ha uppsikt som bilist där! fast det var ju tryckfelsnisse som tråden handlade om så det kanske var påpassligt? ;-)

Ersa

Jag har inte varit uppe i den fd droppen uppe på viadukten på några veckor, men påfarten på E18 norrgående för allmän trafik från Arninge trafikplats, den som korsar den nya bussgatan, har nu fått väjningspliktskylt. Vid strömavbrott har bussarna således företräde.

Det börjar se riktigt bra ut inne på resecentrumet! Snart kommer förhoppningsvis terminalkartor med hållplatslägen ut till allmänheten.

buskörare

Droppen är så gott som färdig, man har inte fått igång trafikljusen än bara. Avfarten söderifrån har väjningsplikt om trafikljusen är släckta, vilket är toppen då de brukar komma med en sån himla fart. Jag har svårt att se hur bussfilen över spåren kommer bli klar dock. Åtminstone norrut. Söderut ser det bara väldigt trångt ut. Vi borde väl dra igång utbildningen på dessa 2 terminaldelar snart, ska bli intressant!! Tycker också det ser bra och genomtänkt ut för oss.

Ersa

En prognos som inte är fullt ut bekräftad, säger planerad öppning av all trafik till stationen den 12 december. Andra källor håller sig till "någon gång under december".

Buzzlover

Ja skulle de hela dröja längre än tidtabellskiftet lär det bli rätt jobbigt speciellt för dom linjer som planerat med ny tidtabell och allt ska sluta samt börja i Terminalen, men visst dagens lösning för start/slut i Arninge där man använder sig av Rondellen i Kundvägen kanske kan fungera temporärt, lär dock bli ett väldigt kaos i verkligheten med bussar stående i köer efter varandra i väntan på sina respektive avgångstider.
Saluvägens vändslinga hade varit underlättande att kunna använda vid en eventuell fördröjning men den är ju tyvärr borttagen sen något år tillbaka.

Dom förbipasserande linjerna lär ju få det enklare vid en fördröjning, är ju bara att inte köra av/in på stationsområdet och dess avfart från E18.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Fredrik Gelin

Saluvägens vändslinga var inte så bra den heller, gick väl bara att stå en ledbuss i taget vid väderskyddet och det gick väl inte att köra om en stillastående kollega heller utan att klättra på vänsterkanten mot "ön"?
Då är faktiskt Kundvägen bättre eftersom det åtminstone går att passera framförvarande bussar.
Det är dock runt 15 år sedan jag senast körde buss där, så det kan ju ha hänt en del på senare tid.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


buskörare


Ersa

Bra. Finns ingen anledning att ha all lokal busstrafiks ändhållplatser någon annanstans än vid den nya knutpunkten. Apropå Arninge resecentrum börjar det nog bli dags att promota hela linje 524 till nästan stomlinjestatus snart också, vid sidan av 639. Dvs röda "okända" linjer som allmänheten skulle kunna ha rätt mycket nytta av om de vore mer kända, så de slipper åka länga omvägar med blå bussar och tåg.
Transdev har lite jobb framför sig, men det kan bli riktigt bra om de får till det.

igel

Det finns en hel del linjer som går mellan olika lokala centrum, ex. 783 Södertälje-Nynäshamn, 684 Upplands Väsby-Täby, 524 Upplands Väsby-Vallentuna (-Arninge RC).  560 Upplands Väsby-Jakobsberg.
   Alla dessa har i dag 30-60min trafik dagtid. Jag är inte så säker på att just 524 borde uppgraderas till stombuss, det skulle nog bara leda till att begreppet stombuss urvattnades ännu mer.
   Sedan är frågan om det ens finns en möjlighet för Transdev att promota linjen. Jag tror att de flesta som reser idag, väljer färdväg efter reseplaneraren. Då hjälper ingen promoting eftersom förbindelserna redan finns där.
   Ända vägen för Transdev skulle väl vara att höja turtätheten, men finns det än efterfrågan som skulle göra det lönsamt.   

buskörare

Blir tydligen ingen bussfil på bron över spåren. Trafikverket påstår att det alltid varit sagt så, jag håller inte med. Men plats finns ju inte, så bara att acceptera.

Ersa

Jag tycker att man kan skrota stombusskonceptet helt utanför innerstan. Om allt är rött kanske folk får upp ögonen för alla linjer, istället för att de idag inte vågar åka röda linjer en kortare väg, utan istället åker långa omvägar med de blå.

Ulf Berlin

Hoppas innerligt att vinterns tidtabeller snart publiceras.../Ulf