Förarna i Umeå vill stänga framdörrren för gott

Startat av Ersa, 08 april 2021, 13:20:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Skulle Arbetsmiljöverket godkänna en sån sak i Umeå, skulle den troligen sprida sig till andra delar av landet med.

janjoh

Ja men påstigning bak på bussarna fungerar ju inte ekonomiskt, och det är ju Göteborg ett typexempel på. De fungerar ju såklart superbra i syfte att hålla tiderna och i praktiken bland passagerare är det bra,  men betalningsfrekvensen är ju betydligt betydligt lägre i Göteborg jämfört med andra städer. De fuskåks minst 25% om man ser till hela dygnet. Numera är biljettkontrollen inte civilklädd utan de syns och det är alltid mängder med resenärer som hoppar av när de ser dem för de kommer ju ändå en ny spårvagn eller buss strax bakom.

Nico

Det är väl just det som är den springande punkten i Sverige, dvs. att vi inte orkar/ids/törs ha mera frekventa kontroller med mandat. Det medför att många smiter. I t.ex. Tyskland fungerar det väl däremot utan några direkta problem, men där får man ju även vara beredd på att man kan åka dit och då kostar det.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

janjoh

Jag tror inte avgiften i sig är den som skrämmer (det är 1500 i tilläggsavgift) vilket ju är högt. Det viktigaste är att införa antingen spärrar på större hållplatser eller vid ingången så man bygger upp en ny kultur att betala :P.
Men kontrollanterna släpper folk för lätt. Senast igår när jag reste med spårvagn mot Länsmansgården var det två bredvid som sa de var från Frankrike på engelska och inte visste om hur man betalade så de kom undan avgiften. Strax innan satt de och pratade svenska.

homer

I sverige har vi ju tyvärr avskaffat all respekt för tex biljettkontrollanter, dem blir ju spottade i ansiktet dagligen och alla notoriska plankare vet att dem inte får ta tag i någon och kan bara promenera bort.

Säger inte att kontrollanterna borde ha elpistol och batong men som upplägget är och respekten för auktoriteter är noll skulle det helt enkelt inte fungera.

Ulf Berlin

I Malmö(Skånetrafiken)stötte jag på civila kontrollanter härom dagen.
Finns det sådana på flera platser i landet?/Ulf

Bussmicke

Sånt borde det finnas mångfalt mera av

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.