Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022

Startat av Fritte74, 10 mars 2021, 13:50:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Nu ska jag inte lägga mig i något som ni som kör där dagligen säkert vet bättre, men Bogesunds Gård, är det där vid Ridskolan?

Finns det inte en slinga där som fungerar att använda? Eller är det den som SLL och markägaren tvistar om?

Jag har varit där några gånger med grupper och annars fanns (finns?) det en slinga vid Slottet men då måste man ju flytta tillbaka hållplatsen från Ridskolan och lägga den vid Slottet istället.

Ersa

#16
Vi kanske förhoppningsvis är på väg tillbaka till hur det "alltid" varit förr (dvs sedan 1950-talet) där hela nordostsektorn är en enda enhet, och det senaste decenniets indelningarn mellan t.ex Österåker, Vaxholm, Rimbo och Vallentuna äntligen försvinner.
Det är rätt trevligt att läsa ett dokument där linjerna 628, 639 och 670 nämns på samma sida. Tillbaka till som det var innan 2011. Äntligen.

Den enda nordostlinje som föreslås förkortas till Arninge är 625. Men eftersom 644 föreslås läggas ner, bör egentligen 625 återförlängas tillbaka till Rimbo igen. Om 644 försvinner finns det ju inget vettigt skäl att ha en linje söderifrån som slutar vid Roslagstoppet, och därefter ska tomköras t/f depåer som Rimbo, Vallentuna eller Norrtälje.
Noterar även att 655 är fortsatt säkrad, och till och med får utökad trafik, trots att linjen inte har fler resenärer än 644.

igel

Citat från: buskörare skrivet 16 mars 2021, 08:15:09 AM
Så trist med 681! Undrar var det är tänkt vi ska vända då? Var det inte en schism med markägaren/förvaltaren som gjorde att man slutade vända där?
Jag tror att den vände på parkeringen bakom hållplatsen. Men på den tiden kördes den ju inte med en normalbuss. Dessutom så värkar det endast ha varit sista vardagsturen från Vaxholm som vände där, senare förlängdes den till Kulla vägskäl och blev en enkeltur i stället. 

Citat från: Ersa skrivet 16 mars 2021, 09:24:20 AM
Den enda nordostlinje som föreslås förkortas till Arninge är 625.
Om inte 683 räknas som en nordostlinje.

Leyland

Apropå att "bara" 625:an avkortas till Arninge.

Antar att man inte vill riskera några driftstörningar- och kapacitetsproblem initialt, liksom inte heller missnöjda resenärer. Och Roslagsbanan har inte sin fulla potential och kapacitet utbyggd ännu.

Men är det inte anmärkningsvärt att all parallellgående busstrafik Arninge - Stockholm finns kvar?

Tolkningen av argumentet för 681:ans avkortning är "roande" - snabba upp trafiken på Vaxön. Argumentet har ju ingen relevans för en sådan linje med den typen av trafik och antalet turer. Idag fungerar linjesträckningen som en "kvarterslinje" - som nu tas bort helt. Alltså högst troligt andra skäl än behovet att "snabba upp" för trafikantens behov.

Karsten

Angående den parallellgående trafiken Arninge - Stockholm så är det enkla svaret att Roslagsbanan idag inte har kapacitet att ta fler resande i denna relation i högtrafik. Med fler fordon i trafik kan frågan hamna i ett annat läge.

buskörare

Ja, Bogesunds gård är vid ridskolan. Slottet. Det jag har för mig man hade åsikter om, var skötseln av marken man vände på. Den körs ju sönder rätt fort och den ska skötas ordentligt vintertid.

Det är ju tyvärr så att det kan bli problem när man begagnar sig av privat mark. Angarns kyrka är ett pågående exempel.

Resenären

En  spännande tanke- det vore om det någonstans var kollektivtrafik där entreprenörerna stod affärsrisken på riktigt med intäkter och kundnöjdhet på riktigt  och också fick göra anpassningarna utifrån lönsamhet och kundnöjdhet. Det här förfarandet är ju oändliga processer och sysselsätter väldigt mycket folk till rätt ringa nytta kan man tänka - som tanke alltså

igel

681an var / är nog SLs sämsta "kvarterslinje". Tidtabellen är alldeles för gles för att uppfylla någon normal kvarterslinjestandard. Gångavtåndet till 670s hållplatser är alldeles för kort, för att en parallellgående kvarterslinje ska vara motiverat. Antalet lokala resor på sträckan är väl mer eller mindre obefintligt.

Tror att det var kommunpolitikerna som drev på för att få en lokalbuss som skulle gå förbi deras nya bostadsområde Skutvikshagen.
https://docplayer.se/docs-images/44/10964172/images/page_3.jpg
Dessa busskurer står faktiskt där, men de är inte officiella hållplatser på 681an.

Ersa

683 har väl inte speciellt många avgångar per dygn ner till Danderyd? Den påminner mera om 621 som också bara hade ett fåtal avgångar ända ner till Danderyd. Jämfört med 625 vars alla sina avgångar går t/f Danderyd idag. Därför tog jag inte med 683 i beräkningen.
Får 683 fler avgångar till Arninge i framtiden, jämfört med antalet avgångar till Danderyd idag, blir det ju i princip en förbättring i turtäthet.

Nu trodde ju inte heller jag att nån av de fullsatta pendlarlinjerna skulle föreslås avkortas omedelbart från avtalsstart, men det ska bli intressant att följa hur man förändrar trafiken under nästa avtals gång, från förmodligen 2022 till sisådär 2032.

Karsten

Linje 683 har 6 avgångar per dag till/från Danderyd, linje 625 har 7.

Fredrik Gelin

Citat från: Resenären skrivet 16 mars 2021, 11:35:48 AM
En  spännande tanke- det vore om det någonstans var kollektivtrafik där entreprenörerna stod affärsrisken på riktigt med intäkter och kundnöjdhet på riktigt  och också fick göra anpassningarna utifrån lönsamhet och kundnöjdhet. Det här förfarandet är ju oändliga processer och sysselsätter väldigt mycket folk till rätt ringa nytta kan man tänka - som tanke alltså
Det var nog det politikerna hoppades när man reformerade lagstiftningen för drygt 10 år sedan.

Det blir dock förmodligen nästan omöjligt för en huvudman att få ett bolag att frivilligt köra olönsamma linjer utan någon form av ersättning.
Man måste alltså upphandla åtminstone delar av trafiken, men lägger man bara ut olönsamma delar riskerar det att bli dyrare för huvudmannen än dagens system där lönsamma linjer får subventionera mindre lönsamma linjer i ett större paket.

Exempel på det du beskriver förekommer redan,  men skall det fungera krävs antingen hög subventionsgrad (ca 500% enligt en rapport jag läst) från huvudmannen eller någon form av tvång att köra olönsamma linjer.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ersa

Linje 683 har två avgångar av trettioen i södegående riktning, samt fyra av trettio i norrgående riktning. På vardagar. Det är inte många procent av helheten, och därför kan linjen knappast sättas i samma kategorier som t.ex 610 och andra linjer där alla avgångar går ända till Danderyd. Det låter dessutom väldigt märkligt då man i detta fall talar om att en linje ska kortas ner, då man därmed kan missförstå/tolka det som att alla avgångar går t/f Danderyd idag.

Visst, detta är bara statistik, och sånt kan man givetvis formulera på ett sätt så att det låter bra i den vinkel man vill framhäva. Grundkurs i propaganda och information.  8)

Carl Eric

Citat från: homer skrivet 15 mars 2021, 22:43:05 PM
Värdelösa ändringar för Gustavsberg.

mitt förslag är istället.

420 - Styrmannen-Munkmora-Gustavsberg C-Värmdö marknad-Ektorp-Slussen
423-Gustavsbergs C - Idrottsvägen-Farsta Slott--lagnövägen- (någonstans i stan)
425 kan läggas ner
422 går upp till Styrmannen via Björnskogsvägen

Även om det inte byggs så mycket nytt längs 425:ans linjesträckning finns det väl fortfarande resenärer där? Framförallt i rusningstid.
Det ska också bli spännande att se hur förslaget att lägga ned trafiken dagtid för linje 425 tas emot, när det skedde för 12-13 år sedan blev det stora protester och trafikeringen dagtid återkom inom några månader...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Maven


Citat från: homer skrivet 15 mars 2021, 22:43:05 PM
Värdelösa ändringar för Gustavsberg.
mitt förslag är istället.
420 - Styrmannen-Munkmora-Gustavsberg C-Värmdö marknad-Ektorp-Slussen
423-Gustavsbergs C - Idrottsvägen-Farsta Slott--lagnövägen- (någonstans i stan)
425 kan läggas ner
422 går upp till Styrmannen via Björnskogsvägen

Om du kallar det värdelöst, så får du nog förtydliga varför ditt förslag är bättre? Vilka resenärer får det bättre och vilka får det sämre? Och menar du högtrafik eller mitt på dagen och helger?

elliot

Men hur ska 423:an ta sig från farsta slott till lagnövägen blir nog ganska svårt om man tittar på kartan ::) ???