Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022

Startat av Fritte74, 10 mars 2021, 13:50:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fritte74

Har sökt efter trafikförändringsdokumentet för 2021/2022 för SL-trafiken men hittar ingenting. Är speciellt intresserad av hur förändringarna för norrort kommer se ut då Arninge resecentrum förväntas invigas i slutet av 2021. Någon som sitter på mer information runt när dokumentet kan tänkas komma ut?

Bussmicke

Så bråttom är det väl inte :)
Detta året är inte så gammalt. :)

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Är inte helt hundra på om remissen släppts än. Annars görs det i dagarna skulle jag tro.

Sedan är det som sagt bara en remiss, dvs. förslag. Inget är därmed bestämt utan först i höst bestämmer Trafikförvaltningen vilken trafik som de facto beställs.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Maven

Nu står det kort på föredragningslistan för Trafiknämndens sammanträde igår att ärendet utgår.
Kanske är den bara försenad och kommer till nästa sammanträde?
Eller kan man spekulera i att regionen behöver spara p.g.a. resandetappet, och otillräckligt stöd från staten, och att det blir omtag med större förändringar?

Buzzlover

Citat från: Bussmicke skrivet 10 mars 2021, 13:51:43 PM
Så bråttom är det väl inte :)
Detta året är inte så gammalt. :)

//Bussmicke
www.bussmicke.se


Fast remissen brukar komma ungefär just nu varje år så frågan är ändå befogad.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

ks

Förra året släpptes remissen för offentligheten 17:e mars, så det sker nog snart som ovanstående säger!

Något som händer inom snar framtid är att nya Handenterminalen öppnas. Enligt SL:s reseplanerare skulle den öppnat den första mars, vilket sedermera försvann från reseplaneraren och flyttades fram. Nu finns den nya terminalen, som ska heta Handens station, med där igen från och med 12 april. Om den öppnar då eller inte återstår att se!  ;)

Något som händer i samband med detta är att linje 826 utgår från Handen istället för Jordbro staion, samt att 830 och 865 åter utgår från Handenterminalen istället för Haninge centrum respektive Söderbymalmsskolan. Även linje 981 läggs om och får ny sträckning via bl.a Albatrossvägen och Port 73.

/Karl :)
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Ersa

Jag håller helt med Fritte74 om Arninge resecentrum. Att 639, 670 och 676 kommer trafikera stället från och med öppningen någon gång i slutet av 2021, eller början av januari 2022 är helt klart. Gissningsvis flyttas även ändhållplatsen för 524 ända ut dit, medan 625 och 686 lär hållas kvar på nuvarande rutt enbart på Kundvägen.
Det förekommer olika förslag om att korta ner 639:ans södra ändhållplats till Arninge, men inga beslut har tagits vad jag vet. En sådan förkortning kan i teorin visserligen ske flera månader efter att resecentret öppnat, framåt ett operatörsbyte våren/sommaren 2022, eller rentav under 2023. Mycket beror även på vad operatören/operatörerna anser. Blir det Transdev på allt, i form av Norrtälje, Norrort och Roslagsbanan (524 kör de väl redan) vill man säkerligen samordna och effektivisera Arninge som ett riktigt nav och centrum i sin verksamhet.

Bussmicke

Citat från: Buzzlover skrivet 10 mars 2021, 16:06:27 PM
Fast remissen brukar komma ungefär just nu varje år så frågan är ändå befogad.
Var inget illa menat. :)

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


igel

Några kommentarer:
699 via Arninge resecentrum. Man konstaterar visserligen att restiden för 670 kommer att bli längre när den ska trafikera Arninge rc och man inrättar även en 670X som ska gå raka vägen. Men man funderar inte på vad en förlängd restid för 699 innebär, som att den inte längre kommer att kunna köras med ett omlopp utan kommer att behöva någon annan lösning.

681 kortas av till Bogesunds gård. Inte häller här värkar man ha funderat så mycket över de praktiska konsekvenserna av beslutet, som att det kommer att krävas att en vändplan anläggs. Ska det ske i kulturmiljö och ev. i ett naturreservat är tidsrymden på 8 månader rätt knapp med byråkratin.

Karsten

Alltså, om nu körtiden på 699 blir ett par minuter längre så går det nog att justera tidtabellen så att det ändå fungerar. Det klarar, med all säkerhet, operatören av att lösa.

igel

Det är ju 0 minuter i vändtid i dag i bägge ändor, men på något sätt går det säkert att lösa.

homer

Värdelösa ändringar för Gustavsberg.

mitt förslag är istället.

420 - Styrmannen-Munkmora-Gustavsberg C-Värmdö marknad-Ektorp-Slussen
423-Gustavsbergs C - Idrottsvägen-Farsta Slott--lagnövägen- (någonstans i stan)
425 kan läggas ner
422 går upp till Styrmannen via Björnskogsvägen

buskörare

Så trist med 681! Undrar var det är tänkt vi ska vända då? Var det inte en schism med markägaren/förvaltaren som gjorde att man slutade vända där?
Jag förstår tanken med den, men det är helt klart min favoritlinje att köra.

Förändringarna för 670 har hamnat under Österåker  ;D

Nico

Som sagt... innan man tar för givet att allt detta kommer att omsättas i praktiken. Det som står i remissen är bara förslag från trafikentreprenörerna som nu går ut på remiss till kommuner och andra. Det är alltså inget i remissen som är 100 % säkert att det genomförs.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman