Brand i gasbuss i Göteborg

Startat av Sambjo, 19 februari 2021, 12:59:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sambjo


Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

janjoh

Brann inte 2222 i Mölndal för några år sen? Hur kan de här ledbussarna brinna så här :-\
Verkar ju inte alls bra även om MAN gör bra ledbussar.

Bussfanatikern

Det var 2229 som brann upp i Mölndal för sju år sedan.

Erling.L

2229 Brann pga att ungdomar satte fyr på den

varför 2260brann får utredningen avgöra
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Bussmicke

Trist vilket fall som helst


//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Om nu jag minns rätt så brann GSAB 716 på ARENDALSOMRÅDET.

Även andra bussar har brunnit. Swebus hade någon som brandskadades en nyårshelg i "östra" stadsdelarna. Även någon brann på väg till Stockholm
(omplac till SL området). Sedan så brandskadades några bussar i närheten av  Härryda.Både tillhörande Landvetterbuss och Swebus.

Som sagt kan en brand i en gasbuss innebära skada. Men som sagt tror jag att bränslet inte spelar någon roll. Bussar brinner bra om det tar sig oberoende av bränsle. Sedan skall inredning vara någorlunda brandsäkra. Vid vissa lägre temperaturer brinner inredning lätt beroende på material i inredning. Detta var orsaken till att många passagerare dog i olyckan i Axamo med buss från Kungälv.
Några av Lysekils bussar brandskadades. En av dem för att ett bränslerör fått en skruv i sig. Incidenter har hänt. En av bussarna på linje 300/330 stannade i Haratången på grund av att brandskyddet löste ut. Vet inte om det var brand eller om larmet gick ändå.
Modern så kallad lättdiesel är lika farlig som bensin för brand.

Erling.L

Brann inte 716 på åketorp o där också av ungdomar som tände eld i en papperskorg

Det är iaf så  jag fick höra det när jag började på GS
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

S Svensson

#8
Jag hörde om incident vid Arendal. Åketorp ligger väl vid Näset ? Vi får se i gamla tidningsklipp. Men jag har även minne av en gasbuss som enbart läckte gas. Tyvärr har jag lite svårare med datum. Delar av Hisingen stängdes av. Jag har även varit med om avstängning av Sörredsvägen-Torslandavägen (korsningen) men även där har jag inget datum och då var det inget fordon som läckte gas.

I nutid körs det många bussar i tätort med gasdrift. Det har gått förvånansvärt bra. Tar man och tittar på km bussarna kör (eller rättare sagt driftstid) så är det inte ofta gasdrivna bussar inblandade i olyckor med bränsle.
https://www.youtube.com/watch?v=arNHYUEdUsU

https://rib.msb.se/Filer/pdf/26451.pdf
Lägger till denna rapport!


Erling.L

Åketorp ligger på Hisingen mellan Skogome o Backa
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

6116

Citat från: Erling.L skrivet 20 februari 2021, 11:30:20 AM
Brann inte 716 på åketorp o där också av ungdomar som tände eld i en papperskorg

Det är iaf så  jag fick höra det när jag började på GS

Helt riktigt att det var i slingan Åketorpsgatan som den brann.

Bfg

Samma år upphörde Göteborgsspårvägar musikkår och bytte namn till GöteborgsMusiken numera Göteborg Wind Orchestra.
Musikerna fick åter börja köra på arbetstid istället för att repa.
Det blev en dag att minnas när Martin på sin "första trafikdag" skulle köra linje 31 med 716.
Efter branden frågade han ofta om det var någon annan buss vi ville bli av med. ;D

janjoh

#12
Vad var GS buss 716 för modell, den som brann för många år sen vid Åketorpsgatan i Skälltorp i Hisings Backa?

Du som nämnde Näset, du tänker på Åkered :P

Erling.L

716 va en av den första gasbuss serien Volvo levererade till gs vill minnas de var B10m cng

även kallade kamelerna för hur tankarna låg på taket
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Bussmicke

Systervagn till 716:



Lite kul men en sån gick på Blå Express en gång.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.