Vestland fylke överväger att gå tillbaka till vanlig diesel från biodiesel

Startat av homer, 16 september 2020, 21:49:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

https://www.nrk.no/vestland/foreslar-a-kutte-ut-biodrivstoff-pa-bussene-i-vestland-for-a-spare-penger-1.15162207

I Sverige skulle jag aldrig kunna se att detta skulle hända, Politikerna skulle hellre  göra som  skåne ska göra och skära ner på turtätheten, tyvärr.


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

preacher

Hej
Vi var tvungen o överge RME då värmare o filter i bussarna täpptes igen o bussarna blev stående.
Vi kör numera på HVO då den syntetiska dieseln fungerar bättre tekniskt.
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Sputnik

Är inte HVO en typ av biodiesel? Det är väl exempelvis HVO som tankas av operatörerna i SL-området? Eller kör man på RME fortfarande trots nackdelarna?

Ersa

Vissa depåer kör HVO i nyare fordon, samt i separata tankar för dieselvärmare (stroco/webasto). I äldre fordon körs det ofta med RME, då detta lösningsmedel är såpass billigare än bränslet HVO att det ändå lönar sig i längden. Man tjänar alltså ändå pengar i slutändan på ett billigare bränsle, trots att RMEn leder till slangbrott, haverier och ett flertal motorbyten.

BD

Citat från: Ersa skrivet 02 oktober 2020, 21:09:20 PM
trots att RMEn leder till slangbrott, haverier och ett flertal motorbyten.

Vad åtgärdas på de utbytta motorerna?

Ersa

Man byter ofta ut hela motorn, om den inte går att totalrenovera. Hur möjligt det är, och hur lång tid det tar, att renovera de utslitna urtagna motorerna i efterhand lär variera kraftigt.

BD

Jag undrar om det är ventilerna som tar stryk eller om det är kolvar med ringarna och foder. Har t ex svårt att tro att vevpartiet skadas av bränslet. Om vevpartiet är i ordning bör det kanske räcka med att topparna/toppen och kolvar görs i ordning eller byts plus eventuellt foder.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Ersa

Allt är möjligt. Bara man är förberedd på ideliga motorskiften samt renoveringar av de urtagna motorerna, är det ju bara att köra på. Men det låter ju definitivt trevligare (och kanske miljövänligare?) att bussarnas motorer kan hålla ett helt 10-årsavtal ut, utan att behöva tas ut och renoveras vart tredje-fjärde år.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 17 september 2020, 20:26:09 PM
Exempel på det?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Gotland övergav HVO runt 2017-2018 av kostnadssskäl i det tidigare avtalet