Vilka bussentreprenörer kör i och omkring Halmstad?

Startat av S Svensson, 13 september 2020, 21:11:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Vad jag kan se så är det nyleveranser av bussar till Sennan ! De har tagit över skolbusslinjer och slutat köra i Hylte. Troligen kör de fortfarande linje 145 även om HL anger någon annan.

Vad jag kan se så har Bergkvara Buss AB tappat avtal men det verkar som de kör som underentreprenörer. Var gör man detta (Hylte,Halmstad,Varberg)?




Adminåtgärd: Rubrik förtydligad med hänvisning till regel # 15.

Frank Persson

Från vad jag sett kör Sennan inte linje 145 längre men de har tagit över linje 318 till Simlångsdalen.

Bussmicke

#2
Grimslövsbuss 9007 YHK485 körde 145 i fredags som ankom Halmstad 07:58.
Sennans Buss kör, förutom 318, även 323. De anda bussar jag såg var 1001 XZM00P och 1002 MOP02N. Ska tydligen finnas 1003 och 1004 men de såg jag inte. Nån som vet var de kör?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Anders Lundén

Varför skulle inte Sennans köra 145 längre?
De 8 Kronobergslackade bussarna i Markaryd (vet ej om alla bor där) finns ju kvar och de har väl inget med Hallandsavtalet att göra?!

// Anders

S Svensson

Påpekar att linje 145 går utmed gamla järnvägen Halmstad-Bolmen-Ljungby, och går sedan till Växjö.
Busslinjen förbi Markaryd kör utmed järnvägen Veinge-Hässleholm.
https://www.iphone.fskab.se/hlt/Regionbuss/200817_201212/Regionbuss_145_200817_201212.pdf

Det finns tur utgående från Halmstad som går till Växjö och återvänder mot Halmstad efter ett uppehåll i Växjö. ( Bivab)

Med tanke på att det finns ett intresse för bussarna som Sennan inkl Skogaby, Veddige,Flexbuss och Karl Erik Elofsson  så tänkte jag att det vore intressant veta vilka vilken nummersättning som finns.
Bergkvara verkar finnas kvar. Asige och Lidberg har sina bussar avställda, Strandberg har turister som är avställda,. Jag har ju kunnat de flesta företag i Halland men just nu kanske jag missat något.Kungsbacka Buss och Orrelunds Buss lär inte ha något körbart. Karl-Gustavs är överlåten till Veddige, Tydligen finns det inte något turistbussföretag i Varberg längre. Horred ligger i Mark men bussföretagen räknas ibland till de Halländska.

Buss och fritid

Veddige buss kör lite turistbussar, men de kör främst skol- och beställnings trafik. De flesta av deras stora bussar av märkena Setra och Mercedes är tänkta att gå i turist- och beställnings trafik, men när det inte är så mycket turistbussar igång var 4 av deras turistbussar avställda från 1 april. Under sommaren körde Veddige buss skolbussar till Veddige simhall. När det var färdigt blev deras två numera äldsta skolbussar avställda, CKF 415 och CKF 500. Fyra av deras gamla skolbussar såldes och blev sedan exporterade. Nu kör Veddige buss med deras turistbussar i skolbusstrafiken och CKF 415 & 500 är fortfarande avställda. Antagligen kommer dessa säljas och bli exporterade, men annars kommer de nog användas när Veddige buss börjar köra mer turistbussar.

Lidbergs bussar i Horred sålde deras gamla linjebuss, CGB 610 när Nobina blev av med de som HLT kallar "smålinjerna".