Bussföretagen hr problem med ekonomin

Startat av S Svensson, 29 juli 2020, 22:48:00 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.


zjbus


BSB101

Gällande SL så ska man tänka på att i stort sätt hela summan som man går back handlar om minskat resande. Så ökade biljettkontroller kommer bara förbättra resultatet på marginalen. Sedan skulle det vara intressant hur man vet att fusket har fördubblas när man inte haft några kontroller?

buskörare

#3
Vad har du för källa till att det handlar om minskat resande nästan enbart?
Min erfarenhet är att fusket ökat markant. Vilket också artikeln i t.ex bussmagasinet igår/idag säger.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

homer

Citat från: BSB101 skrivet 30 juli 2020, 10:14:27 AM
Gällande SL så ska man tänka på att i stort sätt hela summan som man går back handlar om minskat resande. Så ökade biljettkontroller kommer bara förbättra resultatet på marginalen. Sedan skulle det vara intressant hur man vet att fusket har fördubblas när man inte haft några kontroller?

Klart att dom vet. med ATR bussar vet dom hur många som åker och med biljettintäkterna hur många som betalar

Ersa

Finns det verkligen ATR i bussarna numera, sedan Access kom, för snart 15 år sen? Och kan ATR-funktionen verkligen räkna rätt, då alla kliver på och av genom mittdörrar och bakdörrar?

Trådens rubrik är förresten lite missvisande, då länkarna verkar handla mer om huvudmän än om trafikföretag.

Karsten

#6
Ja, ATR finns fortfarande och är lika tillförlitligt som tidigare.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

buskörare

#7
Men har alla bussar ATR? Vi har några som har en synlig mojäng ovanför varje dörr (även bak alltså), men det är inte alla. När jag jobbade på Keolis, var ATR-bussarna uppmärkta även i vagnen för att föraren skulle veta. Så har inte Arriva.

Ulf Berlin

Nu är det ju så att folk i grunden är lata och ids inte ta upp sina kort och blippa dom(om det finns en kortläsare),
så generellt kan man inte dra alla över en kant och säga att folk fuskåker mera...
Har man dessutom kommit(eller ska åka senare)med T-banan eller pendeltåget så får man blippa sig in ändå...
(I t ex Blekinge och Skåne samt på Gotland finns kortläsare vid bakdörrarna och där märker förarna(oftast)om det inte blippet piper...)/Ulf

buskörare

Fast folk med giltiga biljetter, fuskåker ju inte? Artikeln säger att ingen hade biljett. Jag har svårt att tro att alla hade biljetter, men att ingen hade blippat dom och att det så skulle kallas inte ha nån biljett.
Där jag kör har fuskåkandet ökat, absolut. Däremot kan det vara okunskap, oväntat många tror att det är gratis.

mittlinje

Två dagar i veckan åker jag tillsammans med förare, tar på mig gul väst så jag får befinna mig frame i avspärrat område. Vid varje hpl går jag till bakdörren och ber resenärer visa upp biljetten. Då åker alla mobiler fram och de skall köpa biljett, detta är ca 90 % som gör så. En hel del pendlare har sina biljetter klara. Nu har man vant sig av att jag kan finnas med, ser de mig då vi kommer fram till hpl tar de direkt frm mobilen och påbörjar köpet. Så min erfarenhet är att ca 90 % försöker åka gratis.

Ulf Berlin

Det var intressant att din"uppdragsgivare"låter dig göra detta.../Ulf

Nico

Ulf, jag förstår inte riktigt vare sig frågan eller varför du satt uppdragsgivare inom citationstecken. Mittlinje har väl gjort detta inom ramen för sina arbetsuppgifter, och därmed på uppdrag av sin arbetsgivare? Däremot har han nog knappast utfört detta som privatperson. Hur man sedan på olika håll utför biljettkontroller mm. får man väl utgå ifrån är något man är överens om internt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Inte finns det väl någon orsak att tvivla på att Mittlinjes arbetsgivare verkligen är dennes arbetsgivare?

Jo

Citat från: Nico skrivet 01 augusti 2020, 12:13:56 PM
Ulf, jag förstår inte riktigt vare sig frågan eller varför du satt uppdragsgivare inom citationstecken. Mittlinje har väl gjort detta inom ramen för sina arbetsuppgifter, och därmed på uppdrag av sin arbetsgivare? Däremot har han nog knappast utfört detta som privatperson. Hur man sedan på olika håll utför biljettkontroller mm. får man väl utgå ifrån är något man är överens om internt.

Tror nog det som det reagerades mest på var att skribenten fick befinna sig i säkerhetszonen bara för han hade gul väst. Föraren kan ju lika gärna bli smittad av biljettkontrollpersonal som av resenärer. (Sen tror jag nog det i verkligheten inte är något problem.)