Samma trafikutbud lördag-söndag

Startat av Vagnskada, 18 juni 2020, 20:42:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vagnskada

Undrar lite kring hur vanligt det är att samma Antal turer i linjetrafik körs lördag som söndag?
Finns det många exempel på det? Det förekommer vad jag kan se i Skellefteå kommun. Känner mig tveksam kring det vettiga i det, resandet söndagar understiger väl i stort sett alltid det på lördagar?

Lars-Håkan_E

#1
Gotland har så.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Fredrik Gelin

Det förekommer även i Stockholms förortstrafik.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


yngrot

Finns även i Tranemo Svenljunga samma utbud lördag söndag  dock ej nattbuss söndag ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Maven

Med undantag för nattrafik på lördagskvällen, så är det väl snarare märkligt att utbudet inte som regel är detsamma lördag som söndag, åtminstone runt de något större städerna? I de flesta fall tror jag att skillnaden bara finns av historiska skäl, från när affärerna hade söndagsstängt, som trafikhuvudmännen inte lagt resurser på att utjämna.

Varför skulle resandet vara märkbart större på lördagar? Arbetspendling till arbetsplatser med skiftgång är detsamma lördag som söndag. Köpcentrum och cityhandel har ofta samma öppettider lördag som söndag, utom i de minsta affärerna och på de mindre orterna. Fritidsresor till olika typer av evenemang, eller för att komma ut i naturen, skiljer sig knappast heller. Anslutningsresor till fjärrtrafik är snarare fler på söndagar än lördagar, eftersom de som reser över helgen ofta åker iväg redan på fredagen.

buskörare

Jag kör buss mellan Stockholm och Vaxholm och där skiljer det klart mellan lördag och söndag. Inte så att vi borde gå ner i trafik på söndagarna, men jag skulle tippa på åtminstone 15-20% färre resande på söndagar. Åtminstone på förmiddag och tidig eftermiddag, kan se tvärtom ut senare.

VincentJkpg

Har på senare år stört mig mer och mer på det undermåliga utbudet på söndagkvällar, i takt med att jag pendlar mer över helger med fjärrbuss och tåg.