Volvo 8900 ledbuss - nu är den här

Startat av CW66, 02 februari 2017, 09:18:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CW66

Hej
lyfter en gammal tråd som inte går att göra inlägg i med uppdateringen att den första nu är inregistrerad i trafik, men på Volvo Bussar som testbuss. Första bussen är iaf en diesel och inget tyder på en hybrid.
DEO484 är regnummer

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61997.0

Min hemsida har bussen här: www.svenskbusshistoria.se/go?id=66298

Den som vet mer får gärna säga något :-)

Uffe

Mikael T Nilsson

Hej,

Intressant. Tack för informationen!
Det var länge sedan man senast tog i bruk nya Volvoledbussar i t ex SL-trafiken. Det var väl Nobina Norrtäljes stomlinjebussar sommaren 2011?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

homer

under 18 m lång och endast 49 sittande låtersom en ren stadsbuss och inget som passar som ersättare till B9S, finns de någon info om bussen har drivning på bakaxeln som scania eller om man har lyckats med styrande bakaxel?

för att lyckas sälja några skulle jag nog vilja påstå att bussen skulle behöva ha runt 60 sittplatser 49 st på en ledbuss är på tok för lite

Greger Larsson

Njae, tekniska data på DEO484 tyder väl på en vanlig 3-axlig buss? Eller finns det annan info att det skulle vara en ledbuss?
Ser väl snarare ut som att man knappat en siffra fel på längden, 17797 ska vara 14797

Lars-Håkan_E

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 februari 2017, 21:24:51 PM
Njae, tekniska data på DEO484 tyder väl på en vanlig 3-axlig buss? Eller finns det annan info att det skulle vara en ledbuss?
Ser väl snarare ut som att man knappat en siffra fel på längden, 17797 ska vara 14797

Axelavstånd 7,00+1,40

76 stående, en vanlig 8900 brukar ju ha mellan 55 o 60 stående.

Nu är det ju en provbuss så en mängd data både kan och är säkert  felaktiga.

Axelavståndet tyder ju på en boggibuss



Fredrik Gelin

Axelavståndet tyder också på en boggibuss, 7 meter + 1,4 meter låter som en kompakt ledbuss...

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 02 februari 2017, 18:36:01 PM
under 18 m lång och endast 49 sittande låtersom en ren stadsbuss och inget som passar som ersättare till B9S, finns de någon info om bussen har drivning på bakaxeln som scania eller om man har lyckats med styrande bakaxel?

för att lyckas sälja några skulle jag nog vilja påstå att bussen skulle behöva ha runt 60 sittplatser 49 st på en ledbuss är på tok för lite

Oavsett vad detta är, boggi eller led så är det bakmotor med drivning bak.

Fredrik Gelin

Scania är väl nästan ensamma i nischen lågentréledbuss, en marknadsdel som verkar ytterst begränsad utanför Sverige.
Tyskarna har väl i stort sett bara modifierat sina låggolvsbussar för ändamålet, så jag ställer mig lite frågande till lönsamheten i att slå sig in med en helt nyutvecklad produkt med tanke på de tidigare svårigheterna Volvo haft med att sälja nya ledbussar undantaget 7700 utomlands.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


M

Det är en 6X2 boggi alltså ingen led. Kollade när den fick sina nummerplåtar idag :-)

/M

Fredde


M

Troligen inget. Finns ju ett antal i trafik redan. Råkar vara en föryngring bland våra testbussar bara.

/M

Niklas Bygdestam

Undrar om vi kommer att få se många av dessa ledbussar i Sverige?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 februari 2017, 08:31:41 AM
Undrar om vi kommer att få se många av dessa ledbussar i Sverige?

Vilka ledbussar?

Som framgår av tidigare inlägg är/var det ingen 8900 ledbuss.

M


CW66

Tack "M" för förtydligande.

Som jag skrev i mitt inlägg i början av tråden undrade jag om någon kunde bringa mer klarhet, eftersom det såg väldigt skumt ut med tanke på antalet ståplatser framförallt - väldigt många för en boggibuss. Samtidigt håller jag med om att det troligen är felskrivet i Bilregistret på längden från 14797 som är den "normala" boggilängden på 8900 och inte 17997 som det står. Dessutom är ju 7000 väldigt långt för ett axelavstånd för en ledbuss som är 18m.

Däremot har den tre dörrar  - "M" - vet du om den har 1-1-1 eller 2-2-1?

Dessutom hade ju Volvo en 8900-ledbuss på gång för några år sen. Vad blev det av den egentligen? Nerlagt eller något som kan ligga i framtiden?

Uffe