"Bussförare vill ha diskretare blåsning i alkolåset"

Startat av eldani, 02 januari 2017, 17:57:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

http://www.bussmagasinet.se/2017/01/bussforare-vill-ha-diskretare-blasning/

Vet någon om det är ett liknande problem hos Keolis i Stockholm city. För där blåsa i alkolåset när dom byter förare och dom gånger jag har åkt så är det inga problem. Kan det var olika system mellan Nobina och Keolis. Sedan när jag åker med Nobina i Norrtälje och när dom byter förare på dom linjer när man är kvar ombord så är det inget problem kan det var så att det är två olika län. Är det bussoperatörens alkolåset eller är det länet som dom kör för.

buskörare

Nu jobbar jag förvisso inte på Keolis, men jag anser också att det inte ska blåsas inför passagerare. Våra kan krångla, även om det oftast handlar om att behöva blåsa om nån gång. Men teknik är aldrig felfri och jag gillar inte heller "riskerna".

Ersa

Nobina Trollhättan kan ju höra med de som drev dåvarande Nobinadepån för Umeå tätortstrafik, för att få reda på hur smidigt och effektivt alkoblåsning på depåerna och rastlokalerna fungerade.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 02 januari 2017, 18:31:16 PM
Nobina Trollhättan kan ju höra med de som drev dåvarande Nobinadepån för Umeå tätortstrafik, för att få reda på hur smidigt och effektivt alkoblåsning på depåerna och rastlokalerna fungerade.

Problemet är ju att det inte hindrar någon att köra eftersom alkoskåpen inte påverkar själva bussen, så länge det finns en fysisk trafikledare där man blåser så fungerar det men annars försvinner barriären mot att någon som är påverkad sätter sig i bussen.

Min erfarenhet är att felfrekvensen numera är ytterst liten, visst kan man ibland behöva blåsa om men oftast har man ju själv då blåst för kort, svagt, eller hållit handenheten fel, det leder ju aldrig till att det blir spärrtid innan nästa försök.

Erling.L

Gillar systemet Gs har på vagn där man har blåsutrusningen på rastlokalen o garaget o man måste ha blåst innan andra passet börjar annars går larm hos tl/dl
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Lars-Håkan_E

Citat från: Erling.L skrivet 02 januari 2017, 19:08:11 PM
Gillar systemet Gs har på vagn där man har blåsutrusningen på rastlokalen o garaget o man måste ha blåst innan andra passet börjar annars går larm hos tl/dl

Problemet är att då kan du redan sitta i förarstolen och det är ju sällan utanför storstäderna (och ibland inte ens där) man har trafikledare 24/7 som kan rycka ut.

Hur man än gör så uppstår nackdelar, det viktigaste måste i mitt tycke vara att man har en tillräcklig barriär mot att någon kör påverkad och där det uppstår ideliga störningar rörande tillförlitligheten (falska rödblåsningar) måste detta tas på största allvar och åtgärdas.

buskörare

Fast nog kan det lösas även på depån. Att systemet inte släpper vilken vagn man ska köra förrän man blåst godkänt t.ex.

Nico

Citat från: buskörare skrivet 02 januari 2017, 23:17:15 PM
Fast nog kan det lösas även på depån. Att systemet inte släpper vilken vagn man ska köra förrän man blåst godkänt t.ex.

Frågan är ju dock hur man ska lösa det i de fall som det sker avlösning ute på stan? I ett antal fall så finns det ju tjänster där förarna nästan inte kommer förbi en depå alternativt att depån inte är bemannad vilket innebär att det inte går att säkert avgöra vem som blåst.

Som t.ex. Lars-Håkan_E påpekar så är det sällan som detta fallerar numera och detta med alkolås är krav från i stort sett alla huvudmän eller motsvarande. Sedan vill jag minnas att detta med att blåsa i bussen var en fråga i Stockholmsområdet när det kom, men att Kommunal sedermera accepterat rådande lösning.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Alkolåsen har ju blivit bättre med åren, och fungerar nu väldigt bra jämfört med förr. Visst kan de krångla som all teknik, men det beror ju även på hur man kopplar dem. De eftermonterade låsen i äldre bussar som alltid har matarström och därför värmer upp och startar om ett hundratals gånger varje natt krånglar ju ofta lite mera än de nymonterade låsen i nyare bussar som kopplas från helt då bussens huvudström stängs av.

Omkring 2007-2008 då låsen började installeras runtom i landet var de ofta de krånglade, och ovana resenärer kunde då genast stiga av en buss så fort den nypåstigne föraren fick minsta bekymmer med låset, hoppa på bakomvarande buss och argt kräva att de skulle åka gratis pga att "föraren på bussen innan var full".
Men detta beteende har ju försvunnit helt sedan även resenärerna vant sig vid vad ett alkolås är, samt vet att de kan glappa lika mycket som all form av teknik.

buskörare

Citat från: Nico skrivet 03 januari 2017, 00:24:25 AM
Frågan är ju dock hur man ska lösa det i de fall som det sker avlösning ute på stan? I ett antal fall så finns det ju tjänster där förarna nästan inte kommer förbi en depå alternativt att depån inte är bemannad vilket innebär att det inte går att säkert avgöra vem som blåst.

Som t.ex. Lars-Håkan_E påpekar så är det sällan som detta fallerar numera och detta med alkolås är krav från i stort sett alla huvudmän eller motsvarande. Sedan vill jag minnas att detta med att blåsa i bussen var en fråga i Stockholmsområdet när det kom, men att Kommunal sedermera accepterat rådande lösning.

Att Kommunal accepterat gör ju inte att vi förare tycker det är en bra lösning dock? Sällan är ju relativt, det krånglar fortfarande och JAG vill inte bli stämplad. Sen vet jag att åtminstone när alkolås kom så blåste ingen ute på linjen ändå, eftersom man inte tryckte på knappen. Så även om man tror det är ett säkert system så hänger det i slutänden på vad förarna vill göra av det.
Danderyd t.ex är obemannad och där fanns det en dator, vilket ju visar att även obemannade depåer har möjligheter. Sen är ju Keolis otroligt duktiga på att ha avlösningar över halva länet, vilket Arriva t.ex inte har. Så det är klart att Keolis skulle få större problem (eller tänka om) än de andra.

Lars-Håkan_E

#10
Citat från: buskörare skrivet 03 januari 2017, 11:05:30 AM
Att Kommunal accepterat gör ju inte att vi förare tycker det är en bra lösning dock? Sällan är ju relativt, det krånglar fortfarande och JAG vill inte bli stämplad. Sen vet jag att åtminstone när alkolås kom så blåste ingen ute på linjen ändå, eftersom man inte tryckte på knappen. Så även om man tror det är ett säkert system så hänger det i slutänden på vad förarna vill göra av det.
Danderyd t.ex är obemannad och där fanns det en dator, vilket ju visar att även obemannade depåer har möjligheter. Sen är ju Keolis otroligt duktiga på att ha avlösningar över halva länet, vilket Arriva t.ex inte har. Så det är klart att Keolis skulle få större problem (eller tänka om) än de andra.

Jag vill nog göra skillnad på rödblåsningar och felblåsningar, behöver man upprepa blåsningen är det ju inte för att man är påverkad utan för att blåsningen inte kan analyseras, man har blåst för hårt, för svagt, för kort, hållit handenheten fel etc.
Sedan är det viktigt att man följer anvisningarna för service och kalibrering, gör man inte det får man ofta fler tillfällen där man måste upprepa blåsningen.

Visst skulle det säkert kunna fungera att blåsa på en bemannad depå under övervakning men när det sker enskilt utan övervakning finns det liten eller ingen koll på vem som blåser och om man blåser.

Jag kan själv tänka mig en situation vid en avlösning på en plats ute på stan där man antingen är sent ute och i syfte att inte försena den kollega som ska sluta eller avgående tur låter bli att springa ner i en rastlokal i någon tunnelbanestation utan går direkt och tar över bussen, även om en trafikledare får upp detta på sin skärm så händer det i normalfallet nog inte så mycket.

Man tappar delvis barriärerna mot att någon som verkligen är påverkad sätter sig bakom ratten.

Sedan ska vi alla vara medvetna om att alkolåset inte är något som stoppar alla som verkligen har alkoholproblem utan dem som är dagen efter (eller har använt Listerine), ju mer man gömmer undan själva testet desto fler möjligheter ges det att fuska.

Bussnissen

Citat från: Ersa skrivet 02 januari 2017, 18:31:16 PM
Nobina Trollhättan kan ju höra med de som drev dåvarande Nobinadepån för Umeå tätortstrafik, för att få reda på hur smidigt och effektivt alkoblåsning på depåerna och rastlokalerna fungerade.
Systemet vi hade i Umeå fungerade ypperligt. Man blåste in när man kom till jobbet, blåste ut när man gick hem. Väldigt smärtfritt för alla parter.
De få gånger det krånglade blåste man manuellt redskap som trafikledare tillhandahöll. Vi har alltid trafikledare så hoppa över var inte att tänka på, larmet gick på datorn om någon inte blåst. Så nära hundraprocentigt man kan komma..
Alla var i princip nöjda och glada.
Så kommer Transdev in med prestigen och sina lama ursäkter att det måste finnas i bussen om en buss flyttas till annan depå.
Hur ofta händer det - inte särskilt ofta om de är avsedda för Umeå. I dag rullar bussar utan alkolås. Du kan komma att köra en hel dag utan att blåsa en enda gång.
Vad är vunnet då?
Det är så svagt att ändra något som alla är nöjda med och dessutom införa förarkort i stadstrafik. Bara onödigt tidsödande krångel till ingen annan nytta än kontroll

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussnissen skrivet 03 januari 2017, 18:54:53 PM
Systemet vi hade i Umeå fungerade ypperligt. Man blåste in när man kom till jobbet, blåste ut när man gick hem. Väldigt smärtfritt för alla parter.
De få gånger det krånglade blåste man manuellt redskap som trafikledare tillhandahöll. Vi har alltid trafikledare så hoppa över var inte att tänka på, larmet gick på datorn om någon inte blåst. Så nära hundraprocentigt man kan komma..
Alla var i princip nöjda och glada.
Så kommer Transdev in med prestigen och sina lama ursäkter att det måste finnas i bussen om en buss flyttas till annan depå.
Hur ofta händer det - inte särskilt ofta om de är avsedda för Umeå. I dag rullar bussar utan alkolås. Du kan komma att köra en hel dag utan att blåsa en enda gång.
Vad är vunnet då?
Det är så svagt att ändra något som alla är nöjda med och dessutom införa förarkort i stadstrafik. Bara onödigt tidsödande krångel till ingen annan nytta än kontroll

Problemet är ju att alla trafikområden inte ser ut så och även att de flesta beställare kräver att alkolåset ska sitta i bussen för att uppnå så hög säkerhet som möjligt.

Den stora nackdelen med den lösning du beskrev är att om du tagit en pilsner i slutet på tjänsten och skiter i att blåsa och åker hem direkt från Vasaplan händer inte annat än att en trafikledare ringer upp dig och då är det ju redan försent, ingen barriär mot att köra påverkad.

Knut

Citat från: Bussnissen skrivet 03 januari 2017, 18:54:53 PM

Det är så svagt att ändra något som alla är nöjda med och dessutom införa förarkort i stadstrafik. Bara onödigt tidsödande krångel till ingen annan nytta än kontroll
om inte annat än att laga pass man kan leva med utöver din kontroll
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Bussnissen

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 03 januari 2017, 19:09:26 PM
Problemet är ju att alla trafikområden inte ser ut så och även att de flesta beställare kräver att alkolåset ska sitta i bussen för att uppnå så hög säkerhet som möjligt.

Den stora nackdelen med den lösning du beskrev är att om du tagit en pilsner i slutet på tjänsten och skiter i att blåsa och åker hem direkt från Vasaplan händer inte annat än att en trafikledare ringer upp dig och då är det ju redan försent, ingen barriär mot att köra påverkad.

Visst det du beskriver att man kan åka hem utan att blåsa kan man göra. Glömde själv vid ett tillfälle att blåsa, blev då uppringd och ombedd att komma tillbaka och blåsa ut.Det är inget man kan göra till en vana. Alkoholproblem är inte svåra att upptäcka heller om man börjar strula.
IIdag är det lättare att fuska om man är lagd åt det hållet. Men visst inget är absolut hundraprocentigt när det gäller säkerhet.