Tryckta tidtabeller

Startat av 1896, 05 oktober 2016, 14:16:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Harald Nordius skrivet 06 oktober 2016, 10:12:13 AM
Att ni får dem färdiga behöver ju inte betyda att de är tryckta. De kan lika väl vara utskrivna av den som sänder dem till er. Men gränsen mellan tryck och utskrift är väl rätt flytande numera. Man kan ju framställa enstaka exemplar av böcker med utskriftsteknik och det kallas print-on-demand på nysvenska. Så kanske kan man säga att hållplatstidtabellerna är framställda med print-on-demand  :) .

Jag tror inte resenärerna bryr sig om hur tidtabellen är framställd utan de uppfattar säkert en anslagen tidtabell på busshållplatsen som tryckt. Frågan här gällde väl också tryckta tidtabeller i motsats till digitala tidtabeller och inte framställningssättet. 

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Henke

SL skriver om papperstidtabeller på sin hemsida

Citat från sl.se:

Här finns papperstidtabellerna
Det här är förstås ett stort slöseri med resurser, så vid det här tidtabellsskiftet kommer du kunna hämta din papperstidtabell på lite färre ställen än förut.
Alla tidtabeller går att hitta på SL Center.
Lokala tidtabeller hittar du på pendeltågsstationer som har bemannade spärrar.
Du kan också beställa ett tidtabellshäfte från kundtjänsten, som då skickar det hem till dig. Telefonnummer 08 600 10 00.
Men du hittar alltså inte tidtabeller på bussarna, i tunnelbanans spärrar, på pendelbåtarna eller spårvvagnen, Roslagsbanan, Saltsjöbanan, Lidingöbanan, Tvärbanan och Nockebybanan.

http://sl.se/sv/info/nyheter/papperstabeller/

Det är bra tycker jag. Dels för miljön, men också för att man slipper kommentarer från resenärer när det är slut på tidtabeller i bussen, alternativt man har för fel område vilket kunde vara vanligt om t.ex en Ramsmorabuss körde en 443, eller en Björknäsbuss körde en 433 etc.

Fördelen för de digitala versionerna, är ju att man får reda på hur bussen går just den dagen man ska åka.  Inte många tittar på giltighetsdatumet på den tryckta tidtabellen och allra minst på hållplatstidtabellen.  Svårt också ibland att veta hur bussarna går i samband med storhelg etc.

Men personligen föredrar jag den tryckta tidtabellen. Har alltid tryckta tidtabeller hemma, i mitt fall en för Nacka, och en för Värmdö.   Ska man utanför området så är förstås den digitala versionen utmärkt.

Resenären

Håller med och tryckta tidtabeller har väl överlevt sig själv av många skäl.

Tycker däremot att Kollektivtrafikmyndigheterna måste bli bättre på den digitala informationen. Visst är App-ar bra för tidtabellsinfo men informationen om avvikelser och anpassning när det är avvikelser är ibland pinsamt dålig.

Jag förstår att man inte kan ändra automatiska hållplatsutrop om man kör en annan väg en enstaka gång. Men jag har en hel helg i våras åkt buss 55 i Stockholm som stannat vid Tjärhovsplan men bussen säger glatt "Mariatorget". I förrgår och igår åkte jag linje 3 och 5 i Malmö som har omlagd körväg vid högskolan sedan ett par dagar och minst en vecka framåt och där ropar bussarna glatt "Anna Lindhs Plats" när vi befinner oss ett par kvarter därifrån. Det där är riktigt dåligt !

Adrian Langemar

Citat från: Resenären skrivet 06 oktober 2016, 12:19:37 PM
Håller med och tryckta tidtabeller har väl överlevt sig själv av många skäl.

Tycker däremot att Kollektivtrafikmyndigheterna måste bli bättre på den digitala informationen. Visst är App-ar bra för tidtabellsinfo men informationen om avvikelser och anpassning när det är avvikelser är ibland pinsamt dålig.

Jag förstår att man inte kan ändra automatiska hållplatsutrop om man kör en annan väg en enstaka gång. Men jag har en hel helg i våras åkt buss 55 i Stockholm som stannat vid Tjärhovsplan men bussen säger glatt "Mariatorget". I förrgår och igår åkte jag linje 3 och 5 i Malmö som har omlagd körväg vid högskolan sedan ett par dagar och minst en vecka framåt och där ropar bussarna glatt "Anna Lindhs Plats" när vi befinner oss ett par kvarter därifrån. Det där är riktigt dåligt !

Hade aldrig hänt i Västtrafiksområdet. Här läggs planerade tillfälliga omläggningar alltid in centralt i hållplatssystemet så att alla reseplanerare, appar, hållplatsutrop, realtidsinformation och så vidare uppdateras.

Harald Nordius

Citat från: Adrian Langemar skrivet 06 oktober 2016, 13:19:46 PM
Hade aldrig hänt i Västtrafiksområdet. Här läggs planerade tillfälliga omläggningar alltid in centralt i hållplatssystemet så att alla reseplanerare, appar, hållplatsutrop, realtidsinformation och så vidare uppdateras.
Nu ska vi kanske inte skryta så väldigt mycket över Västtrafik. Även där blir det problem med reseplaneraren vid tillfälliga omläggningar. F.n. är spårvagnstrafiken ersatt med buss på sträckan Långedrag-Saltholmen p.g.a. ett spårarbete. Det klarar inte reseplaneraren riktigt av. Söker man en resa t.ex. Sannaplan-Brännö Rödsten så får man bara resor där man kan ta sig till Saltholmen med linje 114, d.v.s. ganska få resor och inga lördag och söndag. Inga resor med spårvagn plus ersättningsbuss visas. Det märkliga är dock att söker man från Sandarna så visas resor där ersättningsbuss ingår. Hur man har fått reseplaneraren att uppträda på detta märkliga vis skulle man ju vilja veta.

En annan sak som reseplaneraren inte brukar klara av är kopplade linjer, t.ex. när linje 2 går Mölndal-Centralstationen där vagnen fortsätter som linje 6 till Länsmansgården. Söker man då en resa t.ex. från Scandinavium till Hisingen så brukar den föreslå att man ska stiga av vid Centralstationen och vänta på nästa vagn i stället för att sitta kvar på den vagnen som fortsätter.

1896

Min tanke gällde förstås den gamla hederliga länstabellen och stadstabellerna som ofta var tryckta i häften. Tabellerna i SL området är tydligen under utfasning iaf, så om vi håller oss till övriga landet så är det bara Gotland som har kvar tabellhäften ?

Harald Nordius

Citat från: Kung Vasa skrivet 06 oktober 2016, 13:55:49 PM
Min tanke gällde förstås den gamla hederliga länstabellen och stadstabellerna som ofta var tryckta i häften. Tabellerna i SL området är tydligen under utfasning iaf, så om vi håller oss till övriga landet så är det bara Gotland som har kvar tabellhäften ?
Västtrafik har som sagt tryckta linjetidtabeller men inga häften för större områden längre. För Göteborg är är den nyaste tidtabellsboken jag hittar i mina samlingar för vintertabellen 2007-2008. Man kan väl tillägga att det var en ganska kort tid som det fanns en bok för hela Göteborg. Innan dess fanns det häften för olika delar av stan.

rengmark

Vad jag känner till är det bara SL, Västtrafik och Gotland som har kvar tryckta tabeller. Gotland har en stor fördel i att hela häftet är nedladdningsbart som pdf. Västtrafik har bara linjevisa tidtabeller numera. SL har häften men de går inte att ladda ned så man får ta en linje i taget. Huddingehäftet med 45 linjer blir lite jobbigt om man vill ha alla linjer. Reseplaneraren har alldeles för många fel och brister för att kunna ersätta de tryckta tidtabellerna helt.

Bra är att man kan komponorera sin egen tabell och få den hemskickad i flera län. Jag har testat ULs och Västerbottens tjänst. Finns också hos Kalmar, X-Trafik, Dalatrafik och Värmlandstrafik för att nämna några.

Sven W

Hej

Någon som vet hur det blir i Skåne? Där har man ju idag tryckta linjevisa tidtabeller, tillgängliga på kundcentra.

Hälsningar
Sven

The Boxer

Citat från: Knut skrivet 05 oktober 2016, 18:34:49 PM
I Oslo/Akershus så er det inga slike på bussen nu. Men man kan kontakta Ruter# (ombudsmannen) så får man dom hem pr post, evt hemta på några ställen i Oslo. I Stavanger så kunde vi som förare ha dom, men var inte ute på vagnen.

Hedmark trafikk  tog också bort tabellerna i somras i samband med en jätteomläggning av trafiken (genialt typ) ett halvår senare är folk nästan lika förvirrade,speciellt äldre

Bussmicke

VL:s tryckta tidtabeller som Finns ute nu är de sista som ges ut.

Värmland har ännu trycka tidtabeller

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

X-Trafik har fortfarande tryckta tidtabeller.

Mvh Peter Ö