Tryckta tidtabeller

Startat av 1896, 05 oktober 2016, 14:16:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Finns det något län som fortfarande trycker tidtabeller ? JLT ska sluta och Norrbotten har nyligen slutat, vore ju kul att veta vilket länsbolag som håller i längst ?

Henke


Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 05 oktober 2016, 14:16:43 PM
Finns det något län som fortfarande trycker tidtabeller ? JLT ska sluta och Norrbotten har nyligen slutat, vore ju kul att veta vilket länsbolag som håller i längst ?

Västtrafik trycker upp linjetidtabeller men har slutat med "att ge ut romaner". Det kommer alltså inte ut några samlade tidtabeller för ett specifikt område längre. Västtrafik har också tryckta tidtabeller på de flesta hållplatser.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Henke skrivet 05 oktober 2016, 14:25:10 PM
Stockholm -SL.

Det finns inga tryckta SL-tidtabeller att få tag i för alla vanliga resenärer längre. Inte från bussarna i varje fall. Möjligtvis att de går att få/köpa på något SL Center 7-8 mil hemifrån resenären.

Kristofer

( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Knut

I Oslo/Akershus så er det inga slike på bussen nu. Men man kan kontakta Ruter# (ombudsmannen) så får man dom hem pr post, evt hemta på några ställen i Oslo. I Stavanger så kunde vi som förare ha dom, men var inte ute på vagnen.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Harald Nordius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 oktober 2016, 14:26:51 PM
Västtrafik trycker upp linjetidtabeller men har slutat med "att ge ut romaner". Det kommer alltså inte ut några samlade tidtabeller för ett specifikt område längre. Västtrafik har också tryckta tidtabeller på de flesta hållplatser.
Det finns väl hållplatser på landet där man sätter upp linjetabellen, men annars ju hållplatstidtabeller specifika för hållplatsen, d.v.s. det finns i regel bara ett exemplar och då är det väl knappast tryckt utan utskrivet.

Sundås

Kalmar trycker små tabeller för vissa linjer. Sedan har de en tjänst där resenärerna kan beställa hem för de linjer de vill via hemsidan.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2016, 17:00:55 PM
Det finns inga tryckta SL-tidtabeller att få tag i för alla vanliga resenärer längre. Inte från bussarna i varje fall. Möjligtvis att de går att få/köpa på något SL Center 7-8 mil hemifrån resenären.
Man kan faktiskt få ett tidtabellshäfte hemskickat om man kontaktar Kundtjänst, alldeles gratis som jag förstår det (man anger iaf ingen avgift).

Men tycker väl dock att man iaf borde ha fortsatt distribuera till pressbyråkioskerna i yttre länet som man alltid gjort, kan ju inte ha kostat många kronor.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Henke

Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2016, 17:00:55 PM
Det finns inga tryckta SL-tidtabeller att få tag i för alla vanliga resenärer längre. Inte från bussarna i varje fall. Möjligtvis att de går att få/köpa på något SL Center 7-8 mil hemifrån resenären.

Finns på SL-center Sergels torg, samt man kan ringa till kundtjänst så skickar de önskade tidtabeller till hemadressen kostnadsfritt.

Men ursprungsfrågan var ju vilka som tryckte tidtabeller längre...  Och dit tillhör SL.

Hasse L

Bör inte tryckta tidtabeller vara grunden för en rimlig marknadsföring av busstrafiken?

Ersa

Det borde väl ändå vara alla län som det går att få enstaka tidtabeller på papper, dvs från ett tryckeri? Åtminstone ett lösblad per linje, och i många fall även tidtabeller uppdelade på olika kommuner/trafikområden inom ett län. Däremot lär rena "biblar" med ett helt läns alla tidtabeller vara väldigt ovanliga numera.
Gällande SL-trafiken så får ju numera inte ens alla underdepåer en tidtabell per förare längre, utan dessa måste kontakta SL (som privatpersoner) och beställa hem en.

Lars_L

Citat från: Hobgoblin skrivet 05 oktober 2016, 20:45:03 PM
Bör inte tryckta tidtabeller vara grunden för en rimlig marknadsföring av busstrafiken?

Kan man ju tycka, men tidtabellerna har ju sällan använts som marknadsföring så där direkt. Frågan är väl dock vilken negativ effekt det har på "sällanresenärer", om steget upplevs som längre till att åka kollektivt? Samtidigt är det ju ändå rätt enkelt att surfa in på en hemsida och ta reda på information.

Ska man öka resandet tror jag dock mer på att marknadsföra linjer - nya linjer och sådana med hög turtäthet. När det gäller linjer med hög turtäthet (stomlinjer av olika slag) är ju tanken att man inte ska behöva fundera över tidtabell. I både Köpenhamn och Oslo har man ju marknadsfört linjer med just turtätheten som argument och vad jag förstått fått ganska bra resultat i ökat resande.

Problemet är väl just att huvudmännen är ganska dåliga på att marknadsföra sitt trafikutbud. Oftast handlar ju marknadsföringen om andra saker som mer tycks handla om att stärka varumärket, än öka resandet.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

John P

Citat från: Harald Nordius skrivet 05 oktober 2016, 18:41:51 PM
Det finns väl hållplatser på landet där man sätter upp linjetabellen, men annars ju hållplatstidtabeller specifika för hållplatsen, d.v.s. det finns i regel bara ett exemplar och då är det väl knappast tryckt utan utskrivet.

Jag brukar vara med och byta tidtabeller i Trollhättan / Vänersborg med omnejd och vi får samtliga tidtabeller färdigtryckta. Merparten av tidtabellerna är hållplattsidtabeller. Det brukar ofta saknas en eller ett par tabeller eller att någon kommer bort e.t.c och då skriver vi själva ut och kopierar upp på den speciella typ av " tidtabellspapper" ( Mycket fukttåligt och jättestarkt.innehåller plast och någon form av lera (?) vad jag har fått höra och får ej kastas i pappersåtervinningen)
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Harald Nordius

Citat från: John P skrivet 06 oktober 2016, 00:41:00 AM
Jag brukar vara med och byta tidtabeller i Trollhättan / Vänersborg med omnejd och vi får samtliga tidtabeller färdigtryckta. Merparten av tidtabellerna är hållplattsidtabeller. Det brukar ofta saknas en eller ett par tabeller eller att någon kommer bort e.t.c och då skriver vi själva ut och kopierar upp på den speciella typ av " tidtabellspapper" ( Mycket fukttåligt och jättestarkt.innehåller plast och någon form av lera (?) vad jag har fått höra och får ej kastas i pappersåtervinningen)
Att ni får dem färdiga behöver ju inte betyda att de är tryckta. De kan lika väl vara utskrivna av den som sänder dem till er. Men gränsen mellan tryck och utskrift är väl rätt flytande numera. Man kan ju framställa enstaka exemplar av böcker med utskriftsteknik och det kallas print-on-demand på nysvenska. Så kanske kan man säga att hållplatstidtabellerna är framställda med print-on-demand  :) .