Nobina kör med farliga bussar - Nobina slår tillbaka

Startat av Fredde, 18 augusti 2016, 21:20:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Citat från: Lars_L skrivet 19 augusti 2016, 10:14:54 AM
Alla bolag har ju egentligen checklistor vid klargöring av fordon, så vad som ska tillåtas vara ute och rulla är ju knappast knepigt att fastställa - men det måste givetvis göras från början och gärna finnas som bilaga till upphandlingen.

Det är ju tråkigt att sådant ska behövas. I det här fallet verkar det väl dock inte finnas något problem vad gäller synen på vad som är rimligt att vara ute och rulla med, utan snarare interna problem med efterföljning. Det vill säga ett trafikledningsproblem - iaf när det gäller exemplen på körförbud. Troligen frammanat av att man haft vite på fel fordonstyp - ett vite som ju snarast leder till onödigt inställda turer eller att man rullar med vagnar som inte borde vara ute.

Tycker man det är så viktigt att rätt fordon ska rulla även vid vagnbrist, får man ju nästan kräva extra vagnreserv för respektive fordonstyp. Men då blir det dyrt avtal och frågan är om man egentligen tycker det är värt den kostnaden?     

För att undvika inställda turer så rullar i princip alla typer av fordon i exempelvis stadstrafiken i Kalmar - stadsbussar, regionvagnar, expressbussar och ledvagnar. Det ger också vite, men ett mindre vite än en inställd tur. Problemen är snarare att det är vagnbrist gällande samtliga typer av fordon.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Greger Larsson

Tyvärr har ju det här blivit ett av de stora bekymren med upphandlad trafik. Dvs att våra kära storbolag "tröttnar" en bit in i sina kontrakt och låter det gå ut över vagnpark, personal och resenärer. Orsakerna kan säkert vara flera, låga anbud, kostsamma uppstarter på andra håll eller besparingsiver "uppifrån". Kalmar är ju bara ett exempel i raden.
En följd blir att allt måste detaljregleras i avtalen samtidigt som upphandlingsparten tvingas till en allt större apparat för avtalsuppföljning.

Lars_L

Citat från: Greger Larsson skrivet 19 augusti 2016, 20:06:52 PM
Tyvärr har ju det här blivit ett av de stora bekymren med upphandlad trafik. Dvs att våra kära storbolag "tröttnar" en bit in i sina kontrakt och låter det gå ut över vagnpark, personal och resenärer. Orsakerna kan säkert vara flera, låga anbud, kostsamma uppstarter på andra håll eller besparingsiver "uppifrån". Kalmar är ju bara ett exempel i raden.
En följd blir att allt måste detaljregleras i avtalen samtidigt som upphandlingsparten tvingas till en allt större apparat för avtalsuppföljning.

Jo tyvärr förstör ju branschen för sig själv, om man nu säger sig inte vilja ha detaljreglerade avtal. Det är kortsiktigt och gynnar vare sig branschen eller den politiska tilltron till upphandlingar på sikt. Man skjuter sig själv i foten helt enkelt. Det blir svårt för politiker och tjänstemän att lyssna på vad branschen säger, om man inte kan sköta avtalen som de ser ut idag.

Däremot är det ju inte värst svårt att styra i avtalen, men det höjer kostnaderna. Ett problem här är troligtvis att det helt enkelt är billigare att köra med den vagnpark man har, istället för att göra de nyinvesteringar (kanske till och med nya fordon) som troligtvis skulle behövas. Problemet med avtalen ur detta perspektiv är ju att ett vite som fungerar relativt bra i början av ett avtal, fungerar mycket dåligt i slutet - när det gäller exempelvis fordonspark. Helt enkelt för att alternativet att förbättra kvalitén jämfört med att betala viterna blir så mycket dyrare för operatören. I värsta fall har man till och med räknat med att ta de ökade kostnaderna för detta i slutet av avtalsperioden.

Men grundproblemet i avtalen är väl att medan man är ganska bra på att hitta på punktviten av olka slag, är man mycket dålig på att sätta ner foten för det som inte accepteras. Alltså överträdelser som leder till att avtalet kan sägas upp. Genom att sätta tydligare siffror på det, får man också en undre kvalitetsgräns som blir tydilg och transparent. Givetvis ska - i de fall avtalet sägs upp - det bolag som kört trafiken stå för skadestånd, motsvarande de merkostnader samhället får för det uppsagda avtalet. Det gör också att avtalet kan sägas upp med omedelbar verkan.

Kvalitetsgränsen kan sättas både i max antal viten under en rullande sexmånadersperiod eller i absoluta tal (max antal inställda avgångar under vald period etc), givetvis med respekt för yttre händelser som operatören inte kunnat påverka. Med dagens digitala lösningar för att få fram körtider, går det också utmärkt att sätta absoluta krav även på sådan saker (om det är operatören som lägger tidtabellerna), snarare än att ha punktviten för förseningar. 




Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Sundås skrivet 19 augusti 2016, 10:48:38 AM
För att undvika inställda turer så rullar i princip alla typer av fordon i exempelvis stadstrafiken i Kalmar - stadsbussar, regionvagnar, expressbussar och ledvagnar. Det ger också vite, men ett mindre vite än en inställd tur. Problemen är snarare att det är vagnbrist gällande samtliga typer av fordon.

Dessutom verkar det i stor utsträckning lejas in bussar både i stan och på landet för att täcka upp.

Det kan ju inte helt plötsligt fattas så pass många fordon.

Sundås

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 augusti 2016, 21:53:23 PM
Dessutom verkar det i stor utsträckning lejas in bussar både i stan och på landet för att täcka upp.

Det kan ju inte helt plötsligt fattas så pass många fordon.

Ptja, häromdagen stod ett tjugotal bussar på verkstaden och var inte körbara. Det är en ganska stor andel av de fordon man har.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se